Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 11 12 [13] 14
Citat fra: mgameing123 Dato 15/02-25, 22:58Bare generelt hvis toget fortsat til Hamborg så vil Norge forbindes med resten af Europa. Man kan ikke komme mange steder hen fra København iforhold til Hamborg.

Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Spændende bliver det. Må se om leverandører kan få noget på sporet. Idet komfort betyder rigtig meget. Vi skriver jo ikke 70'erne mere.

Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02
Citat fra: mgameing123 Dato 15/02-25, 22:58Bare generelt hvis toget fortsat til Hamborg så vil Norge forbindes med resten af Europa. Man kan ikke komme mange steder hen fra København iforhold til Hamborg.

Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02
Citat fra: mgameing123 Dato 15/02-25, 22:58Bare generelt hvis toget fortsat til Hamborg så vil Norge forbindes med resten af Europa. Man kan ikke komme mange steder hen fra København iforhold til Hamborg.

Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

Øh, læste du hele min kommentar eller kun første linje? Jeg skrev netop at passagerer på delstrækningerne er hvad der er relevant for sådan et tog, og at der sagtens kan være gode grunde til at køre lange strækninger selvom de fleste passagerer nok ikke kører hele vejen.

Nej. Jeg tror at jeg læste det hele.
Du kan ikke se fordele ved at forlænge linjen videre fra København.
Altså ud over driftfordelene.

Men at kunne komme fra Göteborg til Hamborg(og videre derfra) uden at skulle skifte I Kbh/Malmø.
Bør da også være et godt salgs argument for en Oslo-Hamborg linje.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02
Citat fra: mgameing123 Dato 15/02-25, 22:58Bare generelt hvis toget fortsat til Hamborg så vil Norge forbindes med resten af Europa. Man kan ikke komme mange steder hen fra København iforhold til Hamborg.

Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).
Og måske hvis det var sådan en tog med forskellige kupéer (kommer ikke til at være sådan med Talgo vogne) så kan man reklamere det som en meget fedt måde at rejse til Norge.

Det centrale må vel være driftsfordelene ved enten gennemkørsel eller opdelt drift. Med et tog fra København til Hamborg hver eller hver anden time, vil man givetvist kunne komme hurtigt videre fra toget fra Oslo efter ankomst på Hovedbanen – muligvis også hurtigere end hvis man skal vente på at toget skifter retning og personale, da et gennemkørende tog nok alligevel vil vente mindst 15-20 minutter ved perron så eventuelle forsinkelser kan indhentes og passagerer kan komme af og på toget med deres bagage.

Så bliver spørgsmålet så om man kan opnå en tilstrækkelig regularitet i en tjep køreplan, så læsset ikke vælter for ofte. Kan man det og passer det med at man skal bruge samme tog Oslo–Kbh som man skal bruge Kbh–Hamborg, kan det jo give meget god mening at lave togene gennemkørende, så man sparer en ind- og udrangering i København når nu toget har passagerer med begge veje.

Næste spørgsmål er så, hvad man gør hvis det ikke giver fuldstændig mening fra et driftsperspektiv, men man gerne vil tilbyde det til kunderne alligevel. Her kan det så være kritisk, at man ikke har en cafevogn med om bord og at man med en tur omkring hovedbanegården nok vil ende med at være langsommere Malmø–Ringsted en et svensk tog, der udgår fra Malmø og springer hovedbanen over. Her vil det nok give mere mening at opdele turene nord- og sydpå, da man nok for alle tog gerne vil betjene København H.

En joker kunne så være, om man kunne finde på et madkoncept, der ikke kræver en restaurantvogn – f.x. ved at tillade folk at bestille mad til levering på toget, når det alligevel holder på Hovedbanegården. Gjorde man det kunne man muligvis godt udligne den fordel, konkurrerende tog ellers kunne have på servicedelen.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 19:55Nej. Jeg tror at jeg læste det hele.
Du kan ikke se fordele ved at forlænge linjen videre fra København.
Altså ud over driftfordelene.

Men at kunne komme fra Göteborg til Hamborg(og videre derfra) uden at skulle skifte I Kbh/Malmø.
Bør da også være et godt salgs argument for en Oslo-Hamborg linje.


Jeg skrev intet sted hvad alternative skulle være, hvis toget ikke kørte direkte. Jeg har heller ikke påstået at Göteborg-Hamborg eller Malmö-Hamborg ikke er relevante, hverken direkte eller implicit. Man kunne jo forestille sig ét togsystem der kører Oslo-København og ét der kører Göteborg-Hamborg, hvilket også ville passe godt med at passagergrundlaget København-Göteborg tilsyneladende er væsentligt større end Göteborg-Oslo. En sådan løsning ville også mindske risikoen for at forsinkelser akkumuleres undervejs, samtidig med at den giver direkte forbindelser til alle bypar hvor det er relevant at have direkte forbindelse.

Men det var sådan set slet ikke hvad jeg ville diskutere; jeg ville bare påpege at det i hvert fald ikke er for at tiltrække Oslo-Hamborg passagerer, at toget bliver ført hele vejen igennem.

Kort sagt synes jeg at det er en ret stor - og lodret forkert - beskyldning du kom med, baseret på en kommentar der slet ikke var en dybdegående udforskning af emnet.

Jeg kan altså kun svare på hvad du skriver.
Og i dit indlæg syntes jeg at du taler idéen om en Oslo-hamborg linje meget ned.
Du kalder den hvertfald "ikke særligt relevant"

Jeg prøvede så bare at komme med et  indspark til hvorfor at denne linje kunne være interessant.


Citat fra: Thomas Larsen Dato 17/02-25, 12:26Jeg kan altså kun svare på hvad du skriver.
Og i dit indlæg syntes jeg at du taler idéen om en Oslo-hamborg linje meget ned.
Du kalder den hvertfald "ikke særligt relevant"

Jeg prøvede så bare at komme med et  indspark til hvorfor at denne linje kunne være interessant.

Jeg forstår bare ikke hvordan du kan læse en kommentar hvor jeg udtrykkeligt skrev at de fleste passagerer nok kun kommer til at køre på en delstrækning, og så deraf konkludere at jeg ikke har øje for de passagerer som delstrækningerne bidrager med.

Jeg foreslog ikke at man skulle dele toget op i flere, kortere linjer. Jeg skrev intet sted at man ikke bør køre tog hele vejen fra Oslo til Hamborg. Så jeg vil mene at jo, du har netop formået at svare på noget jeg ikke havde skrevet.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

För att få passagerare på delsträckningar så är det nödvändigt att biljetter säljs där sådana passagerare förväntar sig det.
För inrikes Danmark på DSB:s kanaler och inrikes Sverige på SJ:s kanaler.

SJ försökte för flera år sedan köra till Odense som experiment men fick få passagerare för DSB hade inte med tåget i sin sökning och biljettförsäljning.
MTRX (numera VR) har kört tåg i flera år Stockholm-Göteborg men SJ tog inte med dem i sina säljkanaler, det tog åratal att bygga upp antal passagerare.
Snälltåget kör Stockholm-Malmö men är med i SJ:s sökresultat och har haft lättare att få passagerare.

Vy ska köra Oslo-Malmö i sommar och är redan med i SJ för Oslo-Göteborg och kommer nog att få passagerare som reser Göteborg-Malmö genom det.

Citat fra: Bengt Larsson Dato I dag 10:27
Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

För att få passagerare på delsträckningar så är det nödvändigt att biljetter säljs där sådana passagerare förväntar sig det.
För inrikes Danmark på DSB:s kanaler och inrikes Sverige på SJ:s kanaler.

SJ försökte för flera år sedan köra till Odense som experiment men fick få passagerare för DSB hade inte med tåget i sin sökning och biljettförsäljning.
MTRX (numera VR) har kört tåg i flera år Stockholm-Göteborg men SJ tog inte med dem i sina säljkanaler, det tog åratal att bygga upp antal passagerare.
Snälltåget kör Stockholm-Malmö men är med i SJ:s sökresultat och har haft lättare att få passagerare.

Vy ska köra Oslo-Malmö i sommar och är redan med i SJ för Oslo-Göteborg och kommer nog att få passagerare som reser Göteborg-Malmö genom det.

Tal dansk please.

Citat fra: mgameing123 Dato I dag 12:09
Citat fra: Bengt Larsson Dato I dag 10:27
Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

För att få passagerare på delsträckningar så är det nödvändigt att biljetter säljs där sådana passagerare förväntar sig det.
För inrikes Danmark på DSB:s kanaler och inrikes Sverige på SJ:s kanaler.

SJ försökte för flera år sedan köra till Odense som experiment men fick få passagerare för DSB hade inte med tåget i sin sökning och biljettförsäljning.
MTRX (numera VR) har kört tåg i flera år Stockholm-Göteborg men SJ tog inte med dem i sina säljkanaler, det tog åratal att bygga upp antal passagerare.
Snälltåget kör Stockholm-Malmö men är med i SJ:s sökresultat och har haft lättare att få passagerare.

Vy ska köra Oslo-Malmö i sommar och är redan med i SJ för Oslo-Göteborg och kommer nog att få passagerare som reser Göteborg-Malmö genom det.

Tal dansk please.
Bengt er svensker, så det skal du nok ikke regne med. Det ville have taget dig cirka lige så kort tid at åbne translate.google.com som at skrive den kommentar du har skrevet.
https://translate.google.com/?hl=da&sl=sv&tl=da&op=translate - jeg har endda indsat det direkte link til oversættelse fra svensk til dansk. Svensk er normalt et de sprog, udover dansk, der er lettest for en dansker at læse.

"Please" er for øvrigt et engelsk ord, så du kan jo starte med at sige det til dig selv, når det nu endelig skal være.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato I dag 12:15
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 12:09
Citat fra: Bengt Larsson Dato I dag 10:27
Citat fra: Thomas Larsen Dato 16/02-25, 15:38
Citat fra: anho Dato 16/02-25, 14:02Hvad angår dagtog, så Oslo-Hamborg heller ikke særligt relevant. Det betyder ikke at man ikke bør køre det tog, men langt de fleste af passagererne kommer kun til at køre på en delstrækning. Så årsagen til at køre Oslo-København-Hamborg-(videre?) skal nok begrundes i materiel- og driftsfordele, ikke i at give bedre forbindelser. 9 timer (efter Femern åbner) er stadig for langt for langt de fleste passagerer. For nattog kunne en Oslo-Europa rute dog give rigtig god mening.

Du har lidt samme tankegang, som amerikanerne har til højhastighedstog.

Det er vel ingen der forventer at passagerne fra Oslo, skal bærer trafikken mod hamborg.

Jeg tænker da at delstrækningen Göteborg-Hamborg, kunne være interessant.
Og også fra Halmstad, Helsingborg og Malmø. Kunne man trække en del passagerer til hamborg(og videre).

För att få passagerare på delsträckningar så är det nödvändigt att biljetter säljs där sådana passagerare förväntar sig det.
För inrikes Danmark på DSB:s kanaler och inrikes Sverige på SJ:s kanaler.

SJ försökte för flera år sedan köra till Odense som experiment men fick få passagerare för DSB hade inte med tåget i sin sökning och biljettförsäljning.
MTRX (numera VR) har kört tåg i flera år Stockholm-Göteborg men SJ tog inte med dem i sina säljkanaler, det tog åratal att bygga upp antal passagerare.
Snälltåget kör Stockholm-Malmö men är med i SJ:s sökresultat och har haft lättare att få passagerare.

Vy ska köra Oslo-Malmö i sommar och är redan med i SJ för Oslo-Göteborg och kommer nog att få passagerare som reser Göteborg-Malmö genom det.

Tal dansk please.
Bengt er svensker, så det skal du nok ikke regne med. Det ville have taget dig cirka lige så kort tid at åbne translate.google.com som at skrive den kommentar du har skrevet.
https://translate.google.com/?hl=da&sl=sv&tl=da&op=translate - jeg har endda indsat det direkte link til oversættelse fra svensk til dansk. Svensk er normalt et de sprog, udover dansk, der er lettest for en dansker at læse.

"Please" er for øvrigt et engelsk ord, så du kan jo starte med at sige det til dig selv, når det nu endelig skal være.
Så har de fleste browser indbygget oversættelse

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. I dag 12:52.
Citat fra: mgameing123 Dato I dag 12:09Tal dansk please.

Ca. halvdelen af teksten du citerede er faktisk skrevet på dansk.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 ... 11 12 [13] 14

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak