Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14
De norske statsbaner VY (tidligere NSB) tester til sommer en direkte forbindelse Oslo-Malmö, hvor to afgange dagligt forlænges fra Göteborg til Malmö fra 14. juli til 11. august.

I pressemeddelelsen fremgår det også at det er VY og DSB der sammen planlægger at køre direkte tog Oslo-København i 2026 og at man forventer at kunne oplyse mere i løbet af foråret.

Pressemeddelelse VY: https://www.vy.no/vygruppen/presse-og-nyheter/2025/3364053
Køreplan for Malmö-Göteborg-Oslo: https://www.vy.no/files/eyx1eny7/vyno-production/12fe56f1bc5e0d7e3a1e5c753c3a9a78d42d13a8.pdf

Togtypen er Stadler Flirt BM74 som er et regionaltog - så komforten er ikke den bedste til så lang en tur. Fotos af BM74 kan ses her: https://www.jarnvag.net/vagnguide/bm74

Anders

Och varför samarbetar med DSB när tåget inte ens berör Danmark

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/01-25, 19:10.
Citat fra: SGN Dato 15/01-25, 15:42Och varför samarbetar med DSB när tåget inte ens berör Danmark

København er i Danmark ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: SGN Dato 15/01-25, 15:42Och varför samarbetar med DSB när tåget inte ens berör Danmark

I år køres toget af VY, men fra 2026 er det planen at køre Oslo-Göteborg-København-(Hamburg?) med DSB's EC-Vogne fra Talgo. Det er denne kørsel man samarbejder om og som muligvis kunne erstatte VY-tog mellem Göteborg og Oslo. Det kan give en bedre økonomi i forbindelsen, men vil også betyde lidt flere stop undervejs nord for Trollhättan.

Anders

Der bliver hård konkurrence på især København-Malmö-Göteborg korridoren. I forvejen udvidede SJ deres kørsel fra fem til syv daglige togpar mellem Malmö og Göteborg i december og når de nye Zefiro Express tog leveres indsættes de på disse løb, der samtidig udvides til København-Göteborg. Det sker forventeligt i efteråret 2027 (men lad os nu se om Alstom kan levere disse tog rettidigt, der er endnu ikke spottet et færdigbygget togsæt)

Med de nye tog forventer SJ at køre 9-10 togpar dagligt mellem København og Göteborg hvoraf tre togpar skal køre helt til/fra Oslo fra 2028.

VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.

Info om SJ's planer: https://jarnvagar.nu/sjs-nya-snabbtag-far-premiar-pa-vastkustbanan/

Anders

DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Af Gustav Hansen. 15/02-25, 12:43.
Seneste redigering: 15/02-25, 12:46 af Gustav Hansen
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.


DSB og VY kommer nok til at skulle konkurrere på pris (hvis de har råd til det), for at konkurrere med SJ's mere attraktive tog. Ellers vil der bare ikke rigtig være nogen årsag til at rejse med DSB/VY på strækningen. Måske de kunne finde på at forlænge længere sydpå mod Hamborg? Det gør bare manglen på bistro til et endnu større problem.
Når man engang får opgraderet Västkustbanan til 250 km/t så bliver DSB/VY også bemærkelsesværdigt langsommere end SJ.

Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.

Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Interessant - Prag-Oslo?

Anders

Prag - Oslo - en togtur på 14- 16 timer?

JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 15/02-25, 18:33Prag - Oslo - en togtur på 14- 16 timer?

JH

Nogle gange handler det også om at udnytte materiellet bedst muligt - der er ingen grund til at en Prag-stamme står i København i 15-17 timer mellem ankomst og afgang. Der er også planer om at Talgo-stammerne skal køre morgentog fra Fredericia til København inden de vender til et formiddags-/middagstog til Hamburg.

Der kører også lignende lange løb som EC 172/173 fra Budapest til Hamburg over Prag med en køretid på 15 timer.

Det kan også være det først er efter Femern er åbnet og det kan også være nogle helt andre vogne banemanden taler om.

Anders

Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 17:40
Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.

Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Interessant - Prag-Oslo?

Så vidt jeg ved skal Prag-Kbh køres med tjekkisk materiel, så næppe.
Amsterdam-Kbh skal derimod køres med DSB's Talgostammer.
Men det er næppe så langt et løb, der giver mening at forlænge, da det givet er ret sent på dagen, det når frem til København. Dermed kan det først være i Oslo midt om natten.
Derimod kunne man godt gøre det med en eller flere af de tidlige afgange fra Hamborg, ligesom det ville give mening at sende et tog fra Oslo videre mod Hamborg om eftermiddagen, da der herfra er nattogsforbindelser videre.

Citat fra: Niels Bak Dato 15/02-25, 22:07
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 17:40
Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.

Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Interessant - Prag-Oslo?

Så vidt jeg ved skal Prag-Kbh køres med tjekkisk materiel, så næppe.
Amsterdam-Kbh skal derimod køres med DSB's Talgostammer.
Men det er næppe så langt et løb, der giver mening at forlænge, da det givet er ret sent på dagen, det når frem til København. Dermed kan det først være i Oslo midt om natten.
Derimod kunne man godt gøre det med en eller flere af de tidlige afgange fra Hamborg, ligesom det ville give mening at sende et tog fra Oslo videre mod Hamborg om eftermiddagen, da der herfra er nattogsforbindelser videre.
Bare generelt hvis toget fortsat til Hamborg så vil Norge forbindes med resten af Europa. Man kan ikke komme mange steder hen fra København iforhold til Hamborg.

Citat fra: Niels Bak Dato 15/02-25, 22:07
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 17:40
Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.

Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Interessant - Prag-Oslo?

Så vidt jeg ved skal Prag-Kbh køres med tjekkisk materiel, så næppe.
Amsterdam-Kbh skal derimod køres med DSB's Talgostammer.
Men det er næppe så langt et løb, der giver mening at forlænge, da det givet er ret sent på dagen, det når frem til København. Dermed kan det først være i Oslo midt om natten.
Derimod kunne man godt gøre det med en eller flere af de tidlige afgange fra Hamborg, ligesom det ville give mening at sende et tog fra Oslo videre mod Hamborg om eftermiddagen, da der herfra er nattogsforbindelser videre.

Men hvilke andre ikke-DSB vogne kunne der så være tale om? banemanden skriver jo Talgo og andre vogne.

Anders

Citat fra: andersj Dato 16/02-25, 01:06
Citat fra: Niels Bak Dato 15/02-25, 22:07
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 17:40
Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23
Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.

Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.

Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.

Interessant - Prag-Oslo?

Så vidt jeg ved skal Prag-Kbh køres med tjekkisk materiel, så næppe.
Amsterdam-Kbh skal derimod køres med DSB's Talgostammer.
Men det er næppe så langt et løb, der giver mening at forlænge, da det givet er ret sent på dagen, det når frem til København. Dermed kan det først være i Oslo midt om natten.
Derimod kunne man godt gøre det med en eller flere af de tidlige afgange fra Hamborg, ligesom det ville give mening at sende et tog fra Oslo videre mod Hamborg om eftermiddagen, da der herfra er nattogsforbindelser videre.

Men hvilke andre ikke-DSB vogne kunne der så være tale om? banemanden skriver jo Talgo og andre vogne.
Måske Norske vogne eller IC1?

Gå op Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14
HectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak