Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 17:40Citat fra: steenth Dato 15/02-25, 13:23Citat fra: andersj Dato 15/02-25, 11:25VY/DSB får dermed et forspring på mindst 2 år, men SJ kommer med det bedste produkt med meget komfortable sæder og bistro. Taberen bliver noget Öresundståg mellem Göteborg og Malmö/København, da de jo kører til fast pris.
Öresundståg er mere til betjening af den regionale trafik, som ikke nødvendigvis skal rejse på hele strækningen. Så det er ikke helt de samme segmenter af rejsende, som de henvender til. Og en hurtig søgning, så er prisen med rejse med SJ selv på 1. klasse kan være billigere til Göteborg end Öresundståg.
Men Öresundståg har også stået for meget af fjerntrafikken i det SJ har og fortsat har begrænset betjening af Göteborg-Malmö med Snabbtåg. Så det er klart at når man kan rejse hurtigere, billigere og hyppigere mellem de store byer så kommer det til at koste passagerer hos Öresundstog. Selv mellem Malmö og København kan SJ gå ind og stjæle kunder når de kommer til at køre hver halve time med Snabbtåg og ledig kapacitet.
Citat fra: banemanden Dato 15/02-25, 15:41Der er planer om, at nogle af Talgo vognene skal bruges til Oslo kørslen også, samt at vogne der kommer længere nede i Europa, skal fortsætte videre op nordpå i DSB og VY's navn.
Interessant - Prag-Oslo?
Så vidt jeg ved skal Prag-Kbh køres med tjekkisk materiel, så næppe.
Amsterdam-Kbh skal derimod køres med DSB's Talgostammer.
Men det er næppe så langt et løb, der giver mening at forlænge, da det givet er ret sent på dagen, det når frem til København. Dermed kan det først være i Oslo midt om natten.
Derimod kunne man godt gøre det med en eller flere af de tidlige afgange fra Hamborg, ligesom det ville give mening at sende et tog fra Oslo videre mod Hamborg om eftermiddagen, da der herfra er nattogsforbindelser videre.