Citat fra: Niels Munch Dato 5/10-23, 12:42Kollektiv Trafik Forum NYHEDER 29. SEP 2023:
"Budskab fra otte organisationer til politikerne på Christiansborg: Bevar den kollektive transport
Den kollektive transport er udfordret af stigende omkostninger og stagnerende eller faldende passagertal mange steder. Det har fået otte organisationer med interesse i kollektiv transport til at skrive et åbent brev til Folketinget med fokus på medlemmerne af Folketingets Transportudvalg, finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Thomas Danielsen (V)."
Man skriver bl.a.:
".....
Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget, står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere tid.
....."
Læs hele de 8 organisationers åbne brev her: https://www.kollektivtrafik.dk/bevar-den-kollektive-transport/2882 .
M.v.h.
Niels
Man forstår dem jo godt, for den kollektive trafik er allerede inde i en dødsspiral (i hvert fald udenfor storbyerne), og den markante prisstigning her fra januar 2024 får endnu flere til at skippe den kollektive trafik for altid - også i storbyerne.
Realistisk, så er vi henne i 2026 før anbefalingerne er politisk behandlet og der måske kan ske ændringer. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis vi får et folketingsvalg inden. Så kan alting være spildt.
Drømmescenariet for mig vil selvfølgelig være, at der i 2025 sker en revolution i den kollektive trafik, hvor både takststruktur og ejerforhold ændres totalt. Gerne som det foregår i Oslo, Stockholm eller Berlin - der er ingen grund til, at vi danskere igen igen skal opfinde den dybe tallerken.
Men det bliver spændende, hvad de finder ud af. Om de får defineret, hvem man gerne vil have i den kollektive trafik? Er det pendlerne? Er det lejlighedsvis-rejsende? Er det unge til uddannelsesinstitutioner? Er det ældre, der skal i Bilka? Er formålet med den kollektive trafik at få færre til at vælge bilen, eller er formålet at være der til dem, som ikke kan vælge bilen?