Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Hader regeringen generelt offentlig transport?
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/09-23, 23:23.
Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:16Dette skyldes dog ikke økonomien, men at DSB simpelt hen ikke stoler på egen evne til at køre mere end 6 tog i timen på Kystbanen og stadig have en nogenlunde rettidighed. Eller, det påstår de i hvert fald.


Nu er der jo andre end DSB der kører på Kystbanen. Efter den version jeg har hørt skulle det være her hunden ligger begravet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af anho. 18/09-23, 23:36.
Seneste redigering: 18/09-23, 23:38 af anho
Citat fra: Per Holm Dato 18/09-23, 23:23
Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:16Dette skyldes dog ikke økonomien, men at DSB simpelt hen ikke stoler på egen evne til at køre mere end 6 tog i timen på Kystbanen og stadig have en nogenlunde rettidighed. Eller, det påstår de i hvert fald.


Nu er der jo andre end DSB der kører på Kystbanen. Efter den version jeg har hørt skulle det være her hunden ligger begravet.

...hvem kører på Kystbanen ud over DSB og Stålormen?

Personligt ville mit gæt være at DSB har set kaosset på den sydlige del af Lille Syd efter overgangen til det nye signalsystem, og derfor antager at efterhånden som Alstom får pillet ved flere jernbaner på Sjælland, vil problemet bare blive værre og værre. Det er jo netop togene fra Næstved via Køge som man i første omgang skærer bort fra samkørsel med Kystbanen. Spørgsmålet er så om de stadig skal igennem Boulevardbanen, eller om de kommer til at vende ved København H.

Redigering: Kom lige i tanke om at Lokaltog også har 2 tog i timen mellem Snekkersten og Helsingør, og Helsingørs sporplan gør det vist svært at køre tog ind og ud på samme tid. Men stadig... nu hvor man ikke længere skal indpasse en 20-minuttersdrift og en 30-minuttersdrift med hinanden, burde det være muligt at køre 4 regionaltog og 2 lokaltog ind og vende på den samme station hver time.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/09-23, 23:52.
Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:36
Citat fra: Per Holm Dato 18/09-23, 23:23
Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:16Dette skyldes dog ikke økonomien, men at DSB simpelt hen ikke stoler på egen evne til at køre mere end 6 tog i timen på Kystbanen og stadig have en nogenlunde rettidighed. Eller, det påstår de i hvert fald.


Nu er der jo andre end DSB der kører på Kystbanen. Efter den version jeg har hørt skulle det være her hunden ligger begravet.

...hvem kører på Kystbanen ud over DSB og Stålormen?


Skånetrafiken og Transdev i den ene ende og - som du nævner - Lokaltog i den anden ende.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af Thomas Larsen. 19/09-23, 01:21.
Seneste redigering: 19/09-23, 01:30 af Thomas Larsen
 "Det er jo netop togene fra Næstved via Køge som man i første omgang skærer bort fra samkørsel med Kystbanen. Spørgsmålet er så om de stadig skal igennem Boulevardbanen, eller om de kommer til at vende ved København H."

Ifølge udkastet til k24 er det Helsingør-Roskilde-Næstved og Helsingør-køge-Næstved, som har de faste 4 afgange på Kystbanen.



Så de kommer ikke til at slippe for Lille Syd der oppe.

Dagbladet Køge skrev før sommerferien, at man ville komme med en større opdatering af signalsystemet her til efteråret. Den opdatering skulle eftersigende løse de fleste problemer med trafikafviklingen ved Ølby station.

Jeg har spejdet længe efter den, men har ikke set skyggen af den endnu.
Så det er vel endnu en ting, som Alstom ikke kan overholde ø.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg laeste engang - kan ikke huske hvor, nook paa skyskrapercity's forum - at hvor man i Sverige laver store, holistiske planer, saa planlaegger man i Danmark "project by project".

At man ikke lavede udvidelsen af Kgs Nytorv metro station i foerste omgang er imo perle-eksemplet herpaa.

Jeg savner personligt en daekkende, national plan for infrastrukturen. Saa kan man selvfoelgelig over tid aendre i planen, men man burde planlaegge mere end "naeste linje" fremaf!

Citat fra: Bent Jensen Dato 19/09-23, 08:15Det nye signalsystem, var det ikke på tide,at man stopper med udrulning af systemet, indtil det virker tilfredsstillende.kunderne kan ikke holde til evindelige forsinkelser og undskyldninger.Er det udstyret i togene eller er det faste anlæg der spøger?
Så hjælper det heller ikke man vil have førerløse S tog.

Bent

Hader regeringen generelt offentlig transport?
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 19/09-23, 09:08.
Citat fra: stassc Dato 19/09-23, 02:59Jeg savner personligt en daekkende, national plan for infrastrukturen. Saa kan man selvfoelgelig over tid aendre i planen, men man burde planlaegge mere end "naeste linje" fremaf!

Er det ikke netop plan 2035 er et forsøg på / en start. Ved godt det nok pt mere er en ønske liste

Citat fra: Bent Jensen Dato 19/09-23, 08:27Det nye signalsystem, var det ikke på tide,at man stopper med udrulning af systemet, indtil det virker tilfredsstillende.kunderne kan ikke holde til evindelige forsinkelser og undskyldninger.Er det udstyret i togene eller er det faste anlæg der spøger?
Så hjælper det heller ikke man vil have førerløse S tog.

Hej Bent,

Her bør du nok lige huske at skelne mellem ERTMS på fjernbanen og CBTC på S-banen; det er 2 separate og ganske forskellige systemer.

Det er fjernbanen jeg mener, ved godt det er 2 systemer og det er fjernbanen der halter
Bent

Citat fra: stassc Dato 19/09-23, 02:59Jeg laeste engang - kan ikke huske hvor, nook paa skyskrapercity's forum - at hvor man i Sverige laver store, holistiske planer, saa planlaegger man i Danmark "project by project".

At man ikke lavede udvidelsen af Kgs Nytorv metro station i foerste omgang er imo perle-eksemplet herpaa.

Og vi kommer til at se det med København H metrostation og Østerport metrostation om få år også. Især Østerport-området har i næsten 20 år været et konstant byggerod, grundet blandt andet KØR-projektet, metrobyggeri, renovering af Oslo Plads og renovering af Østerport Station. At der nu skal graves op igen for en M5 metrostation er udtryk for netop "project by project" og total mangel på en samlet plan for den kollektive trafik. Det er en hån mod beboerne i området og de mange passagerer, der dagligt benytter stationen.

Citat fra: Togiudlandet Dato 19/09-23, 15:39Og vi kommer til at se det med København H metrostation og Østerport metrostation om få år også. Især Østerport-området har i næsten 20 år været et konstant byggerod, grundet blandt andet KØR-projektet, metrobyggeri, renovering af Oslo Plads og renovering af Østerport Station. At der nu skal graves op igen for en M5 metrostation er udtryk for netop "project by project" og total mangel på en samlet plan for den kollektive trafik. Det er en hån mod beboerne i området og de mange passagerer, der dagligt benytter stationen.
København H er forberedt på en M5 metrostation og det gælder vel også Østerport... hvor det kun gå ud over Østbanegade, hvor man har planlagt at lægge den. På Frederiksberg var det kun at fjerne en mur, så var der adgang til M3.

Vi skal, som Niels Munch også er inde på, være knivskarpe på hvor beslutninger om nedskæringer træffes. Som udgangspunkt er det ikke hverken Folketing eller regering ud over at de for DSB og Banedanmark sætter de overordnede rammer.
For stort set alt andet end DSB og Arriva styres via regionerne og kommunerne.
Når der er en afgang på Gribskovbanen der droppes skyldes det formentlig en beslutning i Movia der ejer Lokaltog, der befarer Gribskovbanen. Jeg kender ikke den pågældende sag i detaljer, men har tidligere hørt om en sen afgang fra Tisvilde mod Hillerød, der blev ændret til materieltog fordi Gribskov kommune havde justeret deres bidrag ned (eller ikke ville hæve det - samme effekt).
Og det er en diskussion i øjeblikket af statskassen vælter sig i penge mens kommunerne må vende hver eneste 5-øre. Og den ubalance bliver man nødt til at adressere, men det er en helt anden diskussion.
Humlen af kardemommen er, at der ikke er de penge som de gode viljer i skåltalerne er udtryk for. Skal der vælges mellem om de gamle skal have et bad hver eller hvad anden uge eller en sen afgang om lørdagen, jo så er det nok de gamle der får det bad. Det er den virkelighed kommunalpolitikerne sidder i hvert år ved budgetforhandlingerne.

Hvis det med Kystbanen er det eneste eksempel på nedskæring af jernbanedrift - og at det i øvrigt ikke er pgra økonomien - så må konklusionen være, at regeringen IKKE hader jernbanedrift. Mht busser er det et regionalt og kommunalt anliggende.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 19/09-23, 22:17Hvis det med Kystbanen er det eneste eksempel på nedskæring af jernbanedrift - og at det i øvrigt ikke er pgra økonomien - så må konklusionen være, at regeringen IKKE hader jernbanedrift. Mht busser er det et regionalt og kommunalt anliggende.

Jeg tror ikke man kan tegne det op så strengt som du gør det. Nok er busserne regionernes og kommunernes ansvar, men vi står netop med en helvedes masse penge til overs i staten, og en enorm mangel på penge i kommunerne - regeringen kunne give ekstra penge til busser og lokaltog hvis de ville, men det er der ikke ønske om at gøre.

For så vidt angår jernbanen, så har vi i mange årtier haft store investeringer i gradvis udbygning af motorvejsnettet. I mellemtiden blev jernbanen syltet - få opgraderinger, begrænset vedligehold, og mange banelukninger (hvoraf nogle var nødt til at blive lukket, mens andre burde være udbygget eller opgraderet i stedet). I slutningen af 90'erne og starten af 00'erne begyndte mange jernbaner at nå deres kapacitetsgrænse - det var her Kystbanen nåede op på 9 tog i timen i myldretiden (mod kun 3 tog i timen i starten af 80'erne), og man begyndte at kigge på en udvidelse af Vestbanen. Mange af de mindre regionalbaner er også kommet op på halvtimesdrift, i denne periode.

Siden da har store dele af jernbanen fået en overhaling, eller er planlagt til at få det - almindeligt vedligehold, nye signaler, og så videre. Men dette kæmpeprojekt er kun nødvendigt fordi jernbanen blev syltet i så lang tid. Det bør altså ikke tælle med når man kigger på investeringer i jernbanen - på samme måde som vi heller ikke tæller omasfaltering af en motorvej med.

Jovist, vi har da fået et par nye stationer her og der, en helt ny højhastighedsbane (og endnu en der nu er under konstruktion), og en planlagt bane mellem Silkeborg og Aarhus - men i forhold til hvor meget transportbehovet i landet er vokset, så er jernbanen ikke vokset i samme takt, mens motorvejene bliver udbygget i alle ender af landet.

Og på trods af at meget store dele af den seneste tids investering i jernbanen har været "almindeligt vedligehold", så har et af de nuværende regeringspartier direkte udtalt at jernbanen har fået sit og at vi nu bør bruge flere penge på vejnettet igen. Det var Venstres kommentar i deres oplæg til Infrastrukturplanen.

Så nej, regeringen har ikke aktivt forsøgt at afvikle jernbanen... men man kan godt stå med den opfattelse, at de drastisk underprioriterer den, i forhold til hvor meget efterslæb der er på området, og hvor meget man egentlig burde udbygge jernbanen hvis man for alvor ønskede at få folk over i den offentlige transport.

Og ja, jeg ved godt at jernbanen faktisk fik lidt flere penge end vejnettet i Infrastrukturplanen - men en ikke ubetydelig del af de penge skal gå til vedligeholdelsesefterslæbet, og selv da har vejnettet jo fået kæmpeinvesteringer i årtier, mens jernbanen først er begyndt at få dem for nylig.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 19/09-23, 01:21"Det er jo netop togene fra Næstved via Køge som man i første omgang skærer bort fra samkørsel med Kystbanen. Spørgsmålet er så om de stadig skal igennem Boulevardbanen, eller om de kommer til at vende ved København H."

Ifølge udkastet til k24 er det Helsingør-Roskilde-Næstved og Helsingør-køge-Næstved, som har de faste 4 afgange på Kystbanen.



Så de kommer ikke til at slippe for Lille Syd der oppe.

Dagbladet Køge skrev før sommerferien, at man ville komme med en større opdatering af signalsystemet her til efteråret. Den opdatering skulle eftersigende løse de fleste problemer med trafikafviklingen ved Ølby station.

Jeg har spejdet længe efter den, men har ikke set skyggen af den endnu.
Så det er vel endnu en ting, som Alstom ikke kan overholde ø.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


...av. Så havde jeg husket forkert. Kan virkelig ikke forstå pointen med at reducere togdriften på Kystbanen, så. Det er jo ikke fordi man drastisk har forøget antal tog gennem røret (det har været fyldt hele tiden) - de er bare bundet sammen på andre måder nu.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak