Citat fra: vollensir Dato 16/09-23, 00:24Det er det eneste rigtige 2 spor, alle baner burde have 2 spor. ser det gang på gang at tog bliver forsinket af at vente på modkørende tog på enkeltsporet strækninger...
Ah, jeg vil mene at der er en del baner der klarer sig ganske fint med et enkelt spor. Lokaltogene på Nordsjælland har for eksempel en meget høj rettidighed, og på de fleste af dem er halvtimesdrift alt rigeligt. Dog kunne man måske forestille sig Frederiksværkbanen og/eller Lille Nord opgraderet til delvist dobbeltspor på et tidspunkt, hvis man vil forøge betjeningen. Aalborg-Hjørring kunne måske også opgraderes til dobbeltspor på sigt. Men Vestbanen (Nørre Nebel), Struer-Skive-Viborg, Holstebro-Ringkøbing-Skjern, Tinglev-Sønderborg, Kalundborg-Holbæk, og mange flere... tror jeg ikke rigtig der er noget perspektiv i at opgradere til dobbeltspor, i hvert fald ikke inden for de næste 40 år.
Der er bare kun en begrænset mængde penge til at drive og bygge jernbane for, og nogle gange vil det så være mere hensigtsmæssigt at bygge/vedligeholde tre enkeltsporede baner i stedet for to dobbeltsporede.
Jeg er dog enig med oplægget her - Aarhus-Silkeborg bør absolut bygges i dobbeltspor fra begyndelsen. Derudover bør Svendborgbanen udbygges til dobbeltspor, som minimum mellem Odense og Ringe, men også gerne længere.