Citat fra: KKLD Dato 19/09-23, 18:50Citat fra: RasmusD Dato 19/09-23, 05:30Citat fra: anho Dato 18/09-23, 23:31Med signalsystemet på Kystbanen kan togene køre ned til 2 minutter mellem hinanden (dermed ikke sagt at man kan planlægge fast drift efter et tog hvert andet minut, men blot at togene kan køre så tæt på hinanden hvis der opstår forstyrrelser). Det er kun marginalt ringere end hvad HKT i lang tid tillod på S-togsnettet.
Øeh. Kan de det? Strækningen er stadig med gamle daglyssignaler og ATC, med blokafsnit der typisk er ~1200m lange. Stoptoget skal ikke hænge med meget mere end 2-3 minutter før det trykker toget bagved.
Hvis toget kører 60 km/t tager det 60 sekunder at køre 1000m. Men typisk kører det vel 120 km/t som på 60 sekunder er 2000m afstand.
Derfor forstår jeg ikke hvad problemet er med blokafsnit på omkring 1200m. Vil du uddybe?
Det kan jeg sagtens:
Lad os antage for nemheds skyld, at signalerne på Kystbanen står jævnt med 1000m afstand. Ved rettidige forhold behøver man ikke at køre mere end 100 km/t mellem stationerne. Det giver 1000 meter på 36 sekunder. For at få den smidigste trafikafvikling, så skal toget passere signalet, når der er to ledige blokafsnit foran toget - ellers skal toget bremse ned før næste signal, da der ikke er linjeleder, der opdaterer ATC'en på Kystbanen.*
Det giver en minimumsafstand mellem to tog på 72 sekunder - plus lidt ekstra tid, lad os sige 90 sekunder.
Problemet med denne antagelse er, at vi antager, at togene kører jævnt 100 km/t uden stop. Det gør de ikke. Stationsophold tager 60 sekunder i fjerntog, plus deceleration og acceleration. Et stop på en station tager derfor (cirka) 120 sekunder længere end et gennemkørende tog på Kystbanen. Og pludselig skal vi nu have 210 sekunder mellem togene (90+120 = 210). Desuden, så står signalerne ikke altid med 1000m meter mellem sig. Stationerne giver ej heller gennemkørsel lige så hurtigt, som var det to AM-signaler i træk, og det kan forlænge afstanden mellem to tog endnu mere. Specielt Hellerup er dum i denne henseende, da man ikke kan forvente mindre end fire minutter mellem to tog.
Så derfor kan man
ikke køre med 1-2 minutters afstand mellem tog på Kystbanen.
*: ATC fungerer på den måde, at den får information om næste signal via en balise ved siden af sporet. Der er altså information om, hvor langt der er til næste røde signal, og hvilken hastighed, der er på strækningen.
Passerer man et signal, som giver information om næste signal viser rødt, så husker ATC'en det. Selvom signalet bliver grønt i mellemtiden, bliver ATC'en ikke opdateret, før den passerer næste balise.
Baliserne er sædvanligvis kun placeret ved selve signalerne. Derfor skal man ned på cirka 30-40 km/t for passage af signaler, ATC'en tror er røde.
Dette kan undgås med en linjeleder, en slags "forlængerledning" til baliserne. Disse findes dog næsten ikke på Kystbanen.