Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Kim Jong-Uns officielle tog
Kim Jong-Uns officielle tog
Af mlarsen. 12/09-23, 09:46.
New York Times har en artikel (her - på engelsk) om Kim Jong-Uns personlige tog, hvor de påstår at viderebringe alt der at vide om dette transportmiddel. Men det er jo ikke rigtigt - der står f.eks. ikke noget om hvordan det rent faktisk krydser grænsen og går fra normalspor (Nordkorea og Kina) til russisk sporvidde.

Så derfor et spørgsmål til forum: Hvordan forgår denne konversion? Samme teknik som ved grænsen til Polen hvor vognkassen hæves og bogierne udskiftes eller har de en anden metode?

NYT viderebringer alt der er at vide. - alt det andet vides ikkes og hvis du bringer det i erfaring får du måske besøg fra det nordkoreanske hemmelige politi.
Den slags stiller man ikke alt for mange spørgsmål om.
Artiklen har derfor også mest latterlige ligegyldige trivia detaljer. Vognene er grønne - den var ikke svær at lure.
"bulletproof" kan være så meget. Jeg gætter at der ikke er udført en VR klassificering iht. BRV 1999.
Vinduerne ser ikke ud til at man kan åbne dem - så må der være et mekanisk ventilationsanlæg. Hvor godt kan det filtrere luften? Hvad med kemiske, biologiske eller radionukleare forureninger?
De billeder NYT viser, lader mig dog tivle på at dørene kan være særlig tætte. Der er ikke spor af tætningsbånd.
Om de skifter boogier eller om det kan udvide sporvidden på boogierne... glem det - det slags informationer er hemmeligt. De fortæller dig heller ikke hvor du bedst kan klemme 10 kg TNT under vognen.

Den danske staaatsminister bliver kørt rundt i en Audi A8 Guard. Der er nogle flere "Guard" og "Security" modeller i PETs vognpark. Hvilke former for ekstraudstyr der anvendes er igen en klassificeret oplysning.





Kim Jong-Uns officielle tog
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 13/09-23, 20:03.
Ut fra foreliggende bilder tyder alt på at Kims privattog er basert på et sovjetisk vogndesign fra 1960-tallet:


Vogner basert på dette designet ble bygget i et enormt antallfori både sovjetunionen selv, Kina, Mongolia og Nord-Korea, samt i smalsporet utga ve for Vietnam. Mange av dem ble bygget i DDR. Nord-Korea har selv bygget et stort antall vogner basert på samme design.

"Bubblet-proof" betyr nok bokstavelig talt akkurat det. Vognene vil tåle å bli angrepet med pistol- og geværild, antakelig også maskingevær, men de vil nok ikke kunne stå seg mot et angrep med artillerivåpen. Som det har vært påpekt tidligere i denne tråden, ser det ikke ut for at vognene er gassikre, men det betyr ikke at det ikke kan finnes gassikre celler inne i vognene.

Det er særdeles lite trolig at vognene i dag er utstyrt med boggier for variabel sporvidde. Russerne har ikke utviklet slike boggier, og jeg betviler meget sterkt at nord-koreanerne har det. Da Kims far var i Russland i sin tid med antakelig samme tog, forteller rapporter at det ble skiftet boggier på grensen, på samme måte som det blir gjort på grensen mellom Kina og hhv. Mongolia og Russland, ved å heise opp vognen på et dertil egnet 4-skinners spor. Jeg vil også tro at toget trekkes av et russisk lokomotiv i Russland. Boggiskifte på et lok er en ganske annen, komplisert prosess enn boggiskifte på en vogn.

Det er verd å merke seg at pansringen av vognene har resultert i en vesentlig vektøkning, noe som igjen medfører at togets hastighet er redusert til maks 50 km/t. Den lave hastigheten vil gjøre toget svært sårbart for et eventuelt missil- eller droneangrep fra luften. Jeg bare neneer det i tilfelle noen vil ...

Gå op Sider:[1]
DB Cargo

Lokomotivfabrikker

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak