Citat fra: Michael Deichmann Dato 11/09-23, 11:58Når du benytter dette forum, bruger du så en computer eller en datamat? Og hvis du ligger billeder op, henter du dem så fra skivehukkommelsen eller harddisken? Og sender du e-mails eller elektroniske breve?
Ja, så simpelt er det jo ikke. Nu er jeg kemiingeniør og jeg kan garantere for at Google Translate maltrakterer (ups! Det er jo fransk...) kemisk-engelsk til ren volapyk (ups...) på dansk.
E-mail er et interessant tilfælde, for der er jo ingen der i ramme alvor sender en e-mail. Man sender en mail. Fysisk post og elektronisk post er blevet klart adskilt. Dette er et eksempel på at dansk har opslugt et engelsk begreb. Som vi har slugt det franske maltraktere.
Hvordan man så end har besluttet at mail skal være fælleskøn ved jeg virkelig ikke. Endsige hvordan flertalsformen er blevet "mails".
Kunsten må være at tale dansk i det omfang ordforrådet på dansk er dækkende. At skrive "drive train" i stedet for "drivlinje" er bare sjusk ligesom der ikke er noget der hedder "interaktioner" på dansk. Det "vekselvirkninger".