Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Transportministeriet undersøger "Klimaticket" og "Deutschlandticket" i Danmark
Transportudvalget i folketinget har bedt Transportminister Thomas Danielsen om at svare på, hvorledes økonomi og klima vil blive påvirket af en "klimabillet" der for enten 3000, 5000, 7000 eller 9000 kroner om året giver adgang til al offentlig transport i hele landet. Det dyreste prisleje svarer til 750 kroner om måneden eller 24 kroner om dagen, mens det billigste er 250 kroner om måneden eller cirka 8 kroner om dagen. Selv det dyreste prisniveau er kun en smule dyrere end et Ungdomskort - men til gengæld med dækning over hele landet, i stedet for kun i ens egen region, og tilgængeligt for alle uanset alder. Dette er inspireret af Østrigs "Klimabillet".
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/spm/305/index.htm

Der er også blevet spurgt ind til effekterne ved en generel prissænkning på alle rejser længere end 3 eller 4 zoner, med en prissænkning på enten 20, 40 eller 50 %.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/spm/306/index.htm

Og til sidst er der blevet spurgt ind til effekterne af en "Deustchlandticket," som skal koste 400 kroner for én måneds rejser vest for Storebælt, 400 kroner for én måneds rejser øst for Storebælt, eller 1500 kroner for én måneds rejse i hele landet.
https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/spm/332/index.htm

---

Jeg er meget glad for at dette rent faktisk bliver taget op i folketinget. Nu hvor vores nabolande i stigende grader tager tiltag som disse til sig, kan vi være heldige at der - endelig! - er noget der smitter af på os, også.

Der er nu kommet svar på de første to spørgsmål, angående "Klimaticket" og "Takstsænkning for alle længere rejser". Svaret er i begge tilfælde, at man ikke umiddelbart kan give et retvisende svar på disse spørgsmål uden en større undersøgelse.

Spørgsmålet vedrørende en "Deutschlandticket" er ikke blevet besvaret endnu.

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Arriva Tog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak