Citat fra: dysharmonica Dato 11/09-23, 08:55Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 9/09-23, 11:00[
Faktisk ikke - alt tyder på at 5. generation af S-tog bliver en regionaltogsmodel, som så modificeres til at have bredere vognkasse og til at være selvkørende.
Så reelt "firstmover" på både materiel og driftkoncept...
Delvist. Mange forskellige test er blevet udført på ATO i regionaltog. (Holland, Belguim og Tyskland har f.eks. arbejdet med Alstom om deres udvikling).
Og selvfølgelig har mange S-togssystemer allerede delvis udrulning af ATO i centrale sektioner.
[/quote]
ATO kombineret med ERTMS bliver standard omkring 2028 for visse regionaltogssystemer (var i al fald en profeti fra markedet for et års tid siden). ATO på CBTC er nemmere, men laves stort set kun på lukkede (indhegnede) baner. Konvertering af et komplet eksisterende S-bane system til ATO baseret på CBTC med Regionaltogsplatforme er nyt. Der bliver mange delsystemer, der bliver "first mover".