Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- CAF, Alstom og Siemens/Stadler er prækvalificeret til nye S-tog
Gå ned Sider:[1] 2 3
Pressemeddelelse DSB:

08. September 2023 kl. 13:30

Tre togproducenter kan byde på fremtidens fuldautomatiske S-tog

Fremtidens S-tog skal være fuldautomatiske. Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 godkendte den 4. maj i år, at DSB kan sende fremtidens S-tog i udbud og DSB har nu afsluttet prækvalifikationen til udbud af minimum 226 nye fuldautomatiske S-tog.
 
Følgende tre tilbudsgivere er blevet prækvalificeret:
1. ALSTOM Transport Danmark A/S (hovedsæde i Frankrig)
2. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. (hovedsæde i Spanien)
3. Konsortium bestående af Siemens Mobility A/S, Siemens Mobility GmbH og Stadler Bussnang AG (hovedsæde i Tyskland og Schweiz)

"Det er tre stærke og kompetente tilbudsgivere, vi har med i feltet," siger Jürgen Müller, direktør for Strategi & Togmateriel i DSB og fortsætter:
"Det giver en sund konkurrence og en robust udbudsproces, som forventeligt vil føre til attraktive tilbud. 
 Alle de tre prækvalificerede tilbudsgivere har gennem tiden bevist, at de har evnerne og musklerne til at udvikle, producere og levere tog af god kvalitet."

DSB har valgt udbudsformen "konkurrencepræget dialog", hvilket giver DSB gode muligheder for sammen med tilbudsgiverne at tilrette udbudsmaterialet, så det leder frem til de bedste og mest robuste løsninger for Fremtidens S-bane.

DSB forventer, at kunne tildele kontrakten på de nye automatiske S-tog samt vedligeholdelse af disse, i løbet af første halvår 2025, og de første nye S-tog forventes indsat i drift på Ringbanen omkring 2030.

Link: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/tre-togproducenter-kan-byde-pa-fremtidens-fuldautomatiske-s-tog/

Anders

Det interessante er at Siemens/Stadler konsortiet også har bygget de særdeles vellykkede og nærmest fra dag 1 fejlfrie BR 483/484 til S-Bahn Berlin. Dog var Stadler Pankow konsortiepartner på den bestilling.

Siemens stod for at levere alle de elektriske komponenter + bogier, Stadler stod for de mekaniske dele + vognkasser + selve konstruktionen af togene.

Anders

Åh nej, ikke Alstom

CAF, Alstom og Siemens/Stadler er prækvalificeret til nye S-tog
Af anders_vejby. 8/09-23, 17:09.
Seneste redigering: 8/09-23, 17:11 af anders_vejby
Citat fra: hummel_62 Dato  8/09-23, 16:41Åh nej, ikke Alstom

Nu er det måske snarere Bombardier delen af Alstom som har produceret adskillige "problematiske" tog (eksempelvis Br 481, selvom det var Bombardiers forgænger Adtranz der stod bag det, de fejlbehæftede Twindexx tog i Schweiz, Cobra sporvognen også i Schweiz, den originale Variobahn etc.)

Alstoms Lint fungerer jo ret godt, det samme gælder for TGV togene eller Metropolis togsæt. Men det er ikke fordi hverken Alstom eller Bombardier togsæt ikke fungerer godt mange steder i verden (eksempelvis DLR, Metro togsæt og Aventra togene i London, Flexity sporvogne, Regina, Talent eller Electrostar togsæt etc.). 

CAF har også en gang imellem bygget ret dårlige tog, men de har også bygget meget der var og stadigvæk er god kvalitet, især hvad angår metro-tog. Jeg synes Madrid og Barcelona havde i lang tid nogle af de mest moderne og komfortable metro togsæt i hele verden på grund af det. Kvalitetsforskellen kan tydeligt ses når man sammenligner CAF togsæt med metro togsæt fra Ansaldo-Breda. Og fremtidens s-tog skal jo nærmest ligne en metro?

Men ja, hvis man kigger på sagen med nogenlunde objektive briller, så er det nok Stadler-Siemens konsortiet der burde levere de bedste togsæt til København. Både Siemens og Stadler er kendte for togsæt der er meget velbyggede, komfortable og pålidelige.

Og jeg håber selvfølgelig selv at Siemens tager noget af deres know-how fra tredje generations s-tog med i udviklingsprocessen, hvis de skulle vinde udbuddet, selv hvis det næste s-tog nok bliver noget mere af en hyldevare.

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Det er vel også en fordel at det er Siemens der står for CBTC på S-banen.

Citat fra: frederikhk Dato  8/09-23, 17:42Det er vel også en fordel at det er Siemens der står for CBTC på S-banen.

Det er i hvert fald IKKE en fordel at Alstom står for ERTMS i øst.. ;D

Citat fra: anders_vejby Dato  8/09-23, 17:09Og fremtidens s-tog skal jo nærmest ligne en metro?

Faktisk ikke - alt tyder på at 5. generation af S-tog bliver en regionaltogsmodel, som så modificeres til at have bredere vognkasse og til at være selvkørende.

Det er selvfølgelig ikke fastlagt endnu, men det man har set af udbudsmaterialet lægger op til 5 sæder i bredden, og materiel afledt fra en regionaltogsplatform. Desuden er der andre medlemmer her på forum som er "in the know" som har fortalt at man faktisk vil gå efter mere komfortable sæder, der minder mere om regionaltogssæder end om dem man finder i de nuværende S-tog.

Hvis alt går som det er blevet antydet (hvilket langt fra er garanteret), så tror jeg faktisk at Københavns S-tog kan gå hen og blive en af verdens bedste bybaner, når 5. generation af S-tog er færdigleveret.

CAF, Alstom og Siemens/Stadler er prækvalificeret til nye S-tog
Af anders_vejby. 9/09-23, 00:33.
Seneste redigering: 9/09-23, 00:38 af anders_vejby
Citat fra: anho Dato  8/09-23, 21:25
Citat fra: anders_vejby Dato  8/09-23, 17:09Og fremtidens s-tog skal jo nærmest ligne en metro?

Faktisk ikke - alt tyder på at 5. generation af S-tog bliver en regionaltogsmodel, som så modificeres til at have bredere vognkasse og til at være selvkørende.

Det er selvfølgelig ikke fastlagt endnu, men det man har set af udbudsmaterialet lægger op til 5 sæder i bredden, og materiel afledt fra en regionaltogsplatform. Desuden er der andre medlemmer her på forum som er "in the know" som har fortalt at man faktisk vil gå efter mere komfortable sæder, der minder mere om regionaltogssæder end om dem man finder i de nuværende S-tog.

Hvis alt går som det er blevet antydet (hvilket langt fra er garanteret), så tror jeg faktisk at Københavns S-tog kan gå hen og blive en af verdens bedste bybaner, når 5. generation af S-tog er færdigleveret.

En sjov kombination på en måde, metro drift med regionaltogsæt. Men selvom jeg er ganske glad for "high -capacity rapid transit" så er jeg også tilhænger af komfortable sæder. Det behøver ikke at være en modsigelse. Men det ville være noget af en modbevægelse, set i lyset af at flere og flere europæiske regionaltogselskaber tit satser på færre og i hvert fald mindre komfortable sæder i deres nyere tog.

Det skal bare ikke ende med et class 700 lignende tog  :o (apropos Siemens). Så er vi allerede et godt sted hen 👍

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Citat fra: anders_vejby Dato  9/09-23, 00:33
Citat fra: anho Dato  8/09-23, 21:25
Citat fra: anders_vejby Dato  8/09-23, 17:09Og fremtidens s-tog skal jo nærmest ligne en metro?

Faktisk ikke - alt tyder på at 5. generation af S-tog bliver en regionaltogsmodel, som så modificeres til at have bredere vognkasse og til at være selvkørende.

Det er selvfølgelig ikke fastlagt endnu, men det man har set af udbudsmaterialet lægger op til 5 sæder i bredden, og materiel afledt fra en regionaltogsplatform. Desuden er der andre medlemmer her på forum som er "in the know" som har fortalt at man faktisk vil gå efter mere komfortable sæder, der minder mere om regionaltogssæder end om dem man finder i de nuværende S-tog.

Hvis alt går som det er blevet antydet (hvilket langt fra er garanteret), så tror jeg faktisk at Københavns S-tog kan gå hen og blive en af verdens bedste bybaner, når 5. generation af S-tog er færdigleveret.

En sjov kombination på en måde, metro drift med regionaltogsæt. Men selvom jeg er ganske glad for "high -capacity rapid transit" så er jeg også tilhænger af komfortable sæder. Det behøver ikke at være en modsigelse. Men det ville være noget af en modbevægelse, set i lyset af at flere og flere europæiske regionaltogselskaber tit satser på færre og i hvert fald mindre komfortable sæder i deres nyere tog.

Det skal bare ikke ende med et class 700 lignende tog  :o (apropos Siemens). Så er vi allerede et godt sted hen 👍
Hvordan vil du oversætte det engelske udtryk
Bent

Hvordan vil du oversætte det engelske udtryk
Bent

[/quote]

Det lyder som om man læner sig op af det nye produkt "Suburban" der ligger mellem S-tog og Regionaltog. Dvs ca 45 min rejsetid, mange siddepladser, 120-140 km/t og høj accelleration. "Suburban" er vel nok mere "Forstadstog" - ligesom man i en kort overgang snakkede om Kystbanen og København - Roskilde som "Forstadsbaner".

Det er nemmest at forklare ved at kigge til Stockholms "Pendeltåg", for at se konceptet.

Men på de gængse grafikker over antal rejsende der skal flyttes vs rejsehastighed, er rækkefølgen i produkterne (flest rejsende med laveste hastighed): Sporvogne - Letbaner - Metro - S-tog - Forstadstog - Regionaltog - Interregionaltog - Intercity tog - Højhastighedstog (med varianter ind i mellem).

Lasse

[

Faktisk ikke - alt tyder på at 5. generation af S-tog bliver en regionaltogsmodel, som så modificeres til at have bredere vognkasse og til at være selvkørende.


[/quote]

Så reelt "firstmover" på både materiel og driftkoncept...

Citat fra: anho Dato  8/09-23, 21:25Hvis alt går som det er blevet antydet (hvilket langt fra er garanteret), så tror jeg faktisk at Københavns S-tog kan gå hen og blive en af verdens bedste bybaner, når 5. generation af S-tog er færdigleveret.

Diverse sammenlignerne mener faktisk at mene at ovenstående allerede er tilfældet.

Det store problem med de nye s-tog er at den nuværende generation er svær at overgå, men lad os håbe at det faktisk kan lade sig gøre

Citat fra: anders_vejby Dato  9/09-23, 00:33Det skal bare ikke ende med et class 700 lignende tog  :o (apropos Siemens). Så er vi allerede et godt sted hen 👍

Class 700 har nogle af de værste sæder jeg nogensinde har prøvet. Men var dybt imponeret over hvor hurtig den er på andre punkter - eksempelvis døråbning der betyder ret meget for et s-tog.

BR 490 kunne vel også være et godt bud.
Den er dog 6 meter for lang og 6 cm  kortere end minimums kravet.
Men det er vel noget man kan designe sig ud af

Citat fra: Thomas Larsen Dato  9/09-23, 15:29BR 490 kunne vel også være et godt bud.
Den er dog 6 meter for lang og 6 cm kortere end minimums kravet.

For lang - og samtidig kortere end minimumskravet?  ???

Gå op Sider:[1] 2 3
Billige jernbane T-shirts

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak