God aften i Forum,Under togturen hjem fra
besøget i Stockholm søndag, den 14. oktober 2018, var der midt på dagen passende indlagt et par timers ophold i
Norrköping, som aldrig havde opgivet sine sporvogne.
Byens 2 linjer blev betjent af modificerede Düwag-vogne (benævnt M97) og Bombardier Flexity Classic-vogne (benævnt M06).
Düwag-vognene var oprindeligt leveret 1966-67 til Duisburg, hvorfra Norrköping i 1990'erne anskaffede dem til erstatning for ældre materiel. Nogle havde sågar haft et intermezzo i Dessau.
Bombardier-vognene var af typen, vi havde mødt på Spårväg City i Stockholm, hvor der jo stadig kørte 6, som kom til Norrköping i 2020.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Norrköping Düwag GT8 (M97) nr. 61 ved Norra Promenaden, 14.10.2018 (nm).M97-vognene fik i Norrköping lavtgulvs-midterled og ny front. Af anden modernisering kan nævnes chopperstyring. M97 nr. 61 (ex Duisburg nr. 1075) har en fra de øvrige M97 afvigende front, formentlig efter en kollision.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Norrköping Düwag GT8 (M97) nr. 68 (ex Duisburg nr. 1072) på Saltängsbron, 14.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Bombardier M06 nr. 44 og og bagenden af M97 nr. 69 (ex Duisburg nr. 1074) på Saltängsbron i Norrköping, 14.10.2018 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Bombardier M06 nr. 40 ved Norra Promenaden, Norrköping 14.10.2018 (nm). Bombardier-vognene blev introduceret i Norrköping 2006; 3 var udlånt til Stockholm Spårväg City 2010-11, og med de 6 fra Stockholm i 2020 kom Norrköping op på 16 M06-vogne (nr. 31-46).
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Düwag GT8 M97 nr. 68 (ex Duisburg nr. 1072) på vej til Norrköping Centralstation, Drottninggatan 14.10.2018 (nm).Bemærk køretråden ovre t.h., der over Norra Promenaden er ophængt i "strømskinner", som ved hjælp af hejseværk i de 4 master kan hæves yderligere et par meter over kørebanen. Således kan man skaffe passage for store turbiner o.l., som fra Siemens' fabrik i Finspång skal til Norrköping Hamn. Arrangementet, der lokalt benævnes en "kontaktledningshiss", er afbildet og beskrevet videre i tråden her:
https://www.svenska-lok.se/forum/index.php?id=430 .
Men nu er det vist ved at være togtid igen:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Norrköping Centralstation fra gadesiden, t.h. en bid af "kontaktledningshissan", 14.10.2018 (nm).Bygningen, som er
statligt byggnadsminne, er tegnet af arkitekt Adolf Wilhelm Edelswärd i "herregårdsstil". Syd for bygningen anlagdes Järnvägsparken, nu Karl Johans park, som æstetisk "brandbælte" mellem den ildsprudende jernbane og byens træhuse. Smart.
Links til de mere nysgerrige:
- om Norrköping Spårväg: https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrk%C3%B6pings_sp%C3%A5rv%C3%A4g
- om Düwag-vognene i Norrköping: https://www.urban-transport-magazine.com/en/duwag-survivors-in-northern-europe-norrkoping/
- om Bombardier-vognene i/fra Stockholm: https://www.urban-transport-magazine.com/norrkoeping-uebernimmt-alle-flexity-trams-aus-stockholm/Så er jeg vist skudt tom f.s.v.a. sporvogne, der ikke hører til i Jernbanehistorisk Forums føljeton "
Sporvogne i udlandet".
Bedste hilsener
Niels