Citat fra: Søren Dato 4/09-23, 21:34En smallere vogn er vel prisen for at købe en såkaldt hyldevare?
Ikke nødvendigvis, men det ville selvfølgelig gøre toget dyrere, leveringstiden længere og der ville ikke komme flere siddepladser = samme billetindtægter som et smalt tog. Men risikoen ved en ny vognkasse er minimal, det er altid softwaren der giver forsinkelser og problemer. DSB's vognkasser afviger i forvejen fra dem til NS, ved at vinduerne er mindre i DSB's tog og de har en anden front. Coradia Nordic til Norske Tog får en helt nyudviklet vognkasse og det gør Stadler Flirt NEX til Norske Tog også.
Hvis vi sammenligner med IC3 så er der følgende forhold hvor IC5 ser ud til at afbøde gabet i bredden:
-IC5 ser ud til at have en tyndere ydervæg end IC3
-De faste armlæn i IC3 er erstattet med vipbare armlæn, hvilket giver plads under armlænene eller hvis man vipper dem op.
-Der er ingen radiatorer langs gulvet i IC5, hvilket dog har begrænset effekt da ankler/fødder er den smalleste del af kroppen.
-IC3's profil er buet, hvilket vil sige at det kun er lige under vinduerne at vognkassen opnår fuld bredde. Har man haft sin mobiltelefon til opladning med en for kort oplader i IC3, ved man også at der er et rimeligt stort gab mellem sædet og væggen der med glæde sluger telefonen når den falder ud af opladeren.
Det giver ikke 20 cm ekstra, men måske 5-10 cm.