Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Udbud af nye S-Tog
Gå ned Sider:[1] 2
Udbud af nye S-Tog
Af Skylight. 28/08-23, 21:38.
Læs denne glimerende artikel: http://myldretid.dk/nyheder/nr/1045

Udbud af nye S-Tog
Af tscheel. 29/08-23, 23:01.
God artikel. Og meget lyder jo godt, hvis man ellers får det til at køre. Og hvis det vel og mærke kan køre lige så godt som med en lokofører og ikke bliver en væsentlig langsommere 'safety-first' udgave.

Lyder dog ikke lovende for de lange strækninger. Der er godt nok langt fra Frederikssund eller Hillerød hvis man skal standse på alle stationer.

Udbud af nye S-Tog
Af mpp. 29/08-23, 23:23.
Der var et arrangement om fremtidens S-tog i torsdags hos IDA og der lød det som om at planen både er at lave bedre sæder i togene til lange rejser og at beholde en køreplan med gennemkørende tog. Spørgsmålet er så hvor meget tid man kan vinde med 7,5 minut mellem toget foran og toget bagved med mindre der kan laves overhalingsstationer.

Udbud af nye S-Tog
Af anho. 30/08-23, 13:06.
Jeg husker at vi har haft snakken om overhalingsspor på S-banen før. Jeg mener at hvis man har firdobbeltspor på både Jægersborg, Lyngby og Sorgenfri, og på hele strækningen imellem, så kan man overhale uden at nogen tog bliver nødt til at holde og vente på at blive overhalet.

Med CBTC kan togene køre med ned til ~45 sekunders afstand (dog kan frekvensen ikke være lavere end 90 sekunder, da det ville blive for ustabilt hvis alle togene kørte så tæt på hinanden). Hvis stoptoget afgår tre minutter før hurtigtoget fra Hellerup, så vil der være to minutter imellem dem efter Bernstorffsvej, og et minut imellem dem efter Gentofte. Stoptoget kører ind på perronsporet ved Jægersborg, og afgår herfra sådan at det kører 'side om side' med hurtigtoget til Lyngby. Herfra fortsætter de sammen til Virum, hvor stoptoget standser og hurtigtoget kører fra det. Når det er afgået fra Virum, er stoptoget cirka et minut bag hurtigtoget.

På Køge Bugt-banen kunne man anlægge firedobbelt spor mellem Avedøre og Brøndby Strand - begge inklusive. Stoptoget ville ankomme først til Avedøre, afgå når hurtigtoget har indhentet det, køre parallelt til Brøndby Strand hvor stoptoget igen standser og hurtigtoget ikke gør.

Begge disse overhalingsspor ville kunne bygges med en relativt lille mængde ekspropriering. Det ville til gengæld være meget sværere på Frederikssundsbanen, på grund af den meget tætte bebyggelse lige rundt om jernbanen på den strækning hvor de stationer der springes over ligger.

Udbud af nye S-Tog
Af Svend. 30/08-23, 13:50.
Har du undersøgt, om der er plads til to ekstra spor ved siden af de eksisterende hele vejen fra før Jægersborg frem til et sted omkring Virum.

Udbud af nye S-Tog
Af Thomas Larsen. 30/08-23, 14:00.
Seneste redigering: 30/08-23, 14:05 af Thomas Larsen
I rapporten for landex tunnelen, er der også et afsnit om overhalingsspor.

Her nævnes Bernstorffsvej til Holte.
8 km. 1.48 mia.

Åmarken til Hundige.
12,5 km. 3.98 mia

Jyllingevej til Ballerup.
10 km. 3.16 mia.


Udbud af nye S-Tog
Af Svend. 30/08-23, 17:08.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/08-23, 14:00I rapporten for landex tunnelen, er der også et afsnit om overhalingsspor.

Her nævnes Bernstorffsvej til Holte.
8 km. 1.48 mia.

Åmarken til Hundige.
12,5 km. 3.98 mia

Jyllingevej til Ballerup.
10 km. 3.16 mia.

Bernstorffsvej til Holte for omkring halvanden milliard kroner. Det lyder godt nok billigt, især hvis det også inkluderer ekspropriation af ejendomme og andre arealer.

Udbud af nye S-Tog
Af steenth. 30/08-23, 17:51.
Citat fra: Svend Dato 30/08-23, 17:08Bernstorffsvej til Holte for omkring halvanden milliard kroner. Det lyder godt nok billigt, især hvis det også inkluderer ekspropriation af ejendomme og andre arealer.
Der er en meget gammel arealreservation på strækningen til 4 spor, så Banedanmark har allerede en del arealer, som kan bruges til formålet. Det gør det billigere...

Udbud af nye S-Tog
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/08-23, 18:16.
Citat fra: Svend Dato 30/08-23, 17:08
Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/08-23, 14:00I rapporten for landex tunnelen, er der også et afsnit om overhalingsspor.

Her nævnes Bernstorffsvej til Holte.
8 km. 1.48 mia.


Bernstorffsvej til Holte for omkring halvanden milliard kroner. Det lyder godt nok billigt, især hvis det også inkluderer ekspropriation af ejendomme og andre arealer.
Er der ikke reserveret plads til 2 spor mere helt frem til Lyngby station? Dvs. ingen ekspropriationer på den strækning. "Kun" fra Lyngby til Holte.

Udbud af nye S-Tog
Af esni. 30/08-23, 18:50.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/08-23, 18:16
Citat fra: Svend Dato 30/08-23, 17:08
Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/08-23, 14:00I rapporten for landex tunnelen, er der også et afsnit om overhalingsspor.

Her nævnes Bernstorffsvej til Holte.
8 km. 1.48 mia.


Bernstorffsvej til Holte for omkring halvanden milliard kroner. Det lyder godt nok billigt, især hvis det også inkluderer ekspropriation af ejendomme og andre arealer.
Er der ikke reserveret plads til 2 spor mere helt frem til Lyngby station? Dvs. ingen ekspropriationer på den strækning. "Kun" fra Lyngby til Holte.

Der har været eksproprieret sådanne arealer. De kan være blevet solgt igen sent i forrige århundrede samtidig med at arealerne fra den gamle vestbane blev solgt

Eskild

Udbud af nye S-Tog
Af Niels Munch. 30/08-23, 19:32.
Citat fra: esni Dato 30/08-23, 18:50Der har været eksproprieret sådanne arealer. De kan være blevet solgt igen sent i forrige århundrede samtidig med at arealerne fra den gamle vestbane blev solgt

Arealerne ml. Hellerup og Gentofte til den 3. og 4. spor var faktisk allerede eksproprieret tilbage i 1923, og i 1949 påbegyndte man så at ekspropriere arealerne til 3. og 4. spor mellem Gentofte og Lyngby, som igen fortsatte i 1954 mellem Lyngby og Virum. Men da man senere besluttede at forlænge S-banen til Hillerød i 1968, ja, så opgav man endeligt alle arealerne til 3. og 4. spor i 1976.

Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Nordbanen .

M.v.h.
Niels

Udbud af nye S-Tog
Af anho. 31/08-23, 12:23.
Seneste redigering: 31/08-23, 12:25 af anho
Citat fra: Svend Dato 30/08-23, 13:50Har du undersøgt, om der er plads til to ekstra spor ved siden af de eksisterende hele vejen fra før Jægersborg frem til et sted omkring Virum.

Ikke på videnskabelig vis, men jeg havde kigget igennem på Google Maps. Nu har jeg så kigget igennem Geodatastyrelsens matrikelkort, og det viser sig faktisk at situationen er endnu bedre end jeg troede.
Jeg skrev desuden forkert før - jeg vil mene at det er muligt at lave en 'glidende overhaling' bare fra Jægersborg til Sorgenfri, så det er kun på denne strækning der ville være behov for fire spor, inklusive på stationerne.
Her følger en hurtig gennemgang af situationen:
  • Fra Bernstorffsvej til Gentofte er der plads til fire spor næsten hele vejen - der er kun et enkelt sted hvor en del af matriklen er blevet solgt fra til et hus, som skulle eksproprieres for at få plads. Der står en del kolonihave-agtige huse på området mellem villaerne og banen, men disse befinder sig 100 % på jernbanens matrikel.
  • Fra Gentofte til Jægersborg er der plads det meste af vejen - man ville skulle ekspropriere noget plads, men der er en tyk bræmme af træer/bar jord i enten den ene eller den anden side af jernbanen, hele vejen mellem de to stationer. Gentofte station vil dog kræve en ekspropriering af parkeringspladser til erhvervsbyggeri, hvis man vil udbygge den til fire spor.
  • Fra Jægersborg til Lyngby er der også plads (omend træbræmmen mellem jernbanen og villaerne vil forsvinde), og broerne lige syd for Lyngby station er klargjort til fire spor. Lyngby Station vil kræve noget udvidelse mod syd/vest hvis man laver den billige løsning med én ø-perron og to sideperroner (a la Hedehusene St.) - der er plads til det ekstra spor, men ikke til perronen med mindre man eksproprierer en parkeringsplads. Man kan måske undgå at udvide hvis man i stedet ombygger til to ø-perroner (a la Trekroner St.)
  • Fra Lyngby til Sorgenfri er der plads hele vejen, bortset fra de sidste 100 meter før Sorgenfri hvor man vil blive nødt til at ekspropriere en stribe af ubenyttet land, hvor matrikelgrænsen har en meget mærkelig facon. Sorgenfri station har god plads til overhalingsspor.
  • Fra Sorgenfri til Virum er man nødt til at ekspropriere to huse, og også en eller to ejendomme rundt om Virum Station.
  • Fra Virum til Holte er der fint med plads, der ligger dog fire huse inde på jernbanens matrikel på denne strækning.
---

Kigger man på Frederikssundbanen er der plads mellem Langgade og Flintholm til at bygge ekstra spor uden at skulle udvide matriklen, men det er så også det. I de ydre dele ville det selvfølgelig være relativt let at ekspropriere markarealer, men i den indre del vil det blive en meget bekostelig affære at udbygge til firedobbelt spor.

---

På Køge Bugt-banen mellem Avedøre og Brøndby Strand vil man være nødt til at ekspropriere ~10 huse fuldstændigt. Derudover vil man være nødt til at ekspropriere mindre dele af tre forskellige ejendomme, men ved kreativ brug af spuns vil man kunne holde sig inden for det areal der i dag bliver brugt til banedæmning (skråningerne på banedæmningen er på dette sted ikke en del af banens matrikel, men af naboernes). Jeg har ikke gennemgået resten af Køge Bugt-banen - men generelt er der mindre plads end på Nordbanen, men betydeligt mere end på Frederikssundbanen. Mange steder kan man faktisk udbygge til tripelspor uden at skulle ekspropriere, men tripelspor gør ikke særligt meget gavn.

Udbud af nye S-Tog
Af UTJ. 1/09-23, 07:37.
Arealerne er ikke solgt fra, men visse udstykninger i forhold til bodelingen er uhensigtsmæssige og kræver ekspropriation. Det som blev frasolgt var det areal som var udset til udfletning af lundtoftebanen med nordbanen. En del boliger op tilbanen låner/lejer grundstykke som allerede er eksproprieret.

Udbud af nye S-Tog
Af mss. 1/09-23, 11:27.
Jeg tænker på at det sikkert er meget fint at man kan køre i tættere togfølge, men det vil omvendt påvirke hastigheden betydeligt. Jo tættere jo langsommere. Bremselængderne skal jo fortsat være tilstrækkelige.. På boulevardbanen kører man i dag med ned til 1 1/2 min. (?) afstand, men det foregår også i bumletempo.
Tendensen har desværre været negativ i det sidste årti, flere standsninger, langsommere hastighed. længere rejsetid, og nu ser det ud til at man vil lade alle tog standse ved alle stationer.
Hvis man vil have flere med på toget er det den forkerte udvikling. Det nytter ikke at have afgange hele tiden hvis rejsen tager en evighed, for så vil flere vælge bilen.
Med andre ord, hellere et proppet men hurtigt tog, end et tog med god plads der snegler sig afsted.
Så jeres overvejelser om overhalingsspor er bestemt relevante. Desværre er det jo dyrt ad h... til, men hvis man både vil have stor kapacitet og mange passagerer samtidig er der nok på sigt ingen vej udenom.


Udbud af nye S-Tog
Af mpp. 1/09-23, 11:43.
Jeg tænker at behovet for overhalingsspor er størst på Nordbanen da Hillerød jo for mange rejserelationer til Nordssjælland bare er en mellemstation. Her vil det give mening at man kan køre relativt lige igennem fra Hellerup til i hvert fald Holte og der vil givetvist være et vist publikum til de ture.

Fra Køge kan man jo tage den ny bane og overhale S-togene på den måde ligesom Høje Taastrup også er betjent af regionaltog i dag.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv. Pris 210 kr.

Læs mere
LJ M 13

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak