Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/09-23, 16:29Ved CBTC har man vist nok kun én datamat - eller server - til at varetager driften. Derfor skal S-banen lukkes ned, for at foretage opdateringer. Det er i praksis ikke noget problem i dagligdagen, da servere i dag er meget mere driftsstabile end ældre datamater var det, men ved opdateringen er det knap så heldigt...
CBTC er dubleret med flere computere og som er placeret på flere steder. Men når der er ændringer, så skal både tog og resten af systemet opdateres samtidig i modsætning til ETCS, hvor protokollen imellem tog og baliser/radioblokcenter sker med beskeder, som normalt ikke ændres ved ændringer af systemet. Hvis nok så har CBTC også oplysninger om infrastrukturen i toget. som skal opdateres ved ændringer.
Der er sket at backup-systemet ikke virkede, når der har været problemer. Men det er snart længe siden jeg har hørt om den slags problemer på S-tog.
Selvom dagens computere er mere stabile, så sker der en gang imellem, at noget hardware går eller der kommer en strømafbrydelse, hvor nødstrøm ikke virker. Og var også det forrige DIC-S, hvor en ustabil computer medførte total stop, da den virkede så godt, at backup ikke automatisk tog over. Og der var også en gang, hvor nødgeneratoren ikke virkede pga. byggearbejde i området.... samtidig med en strømafbrydelse.... På det niveau var S-tog teknolog godt med, men hullerne i det blev fundet på den hårde måde...
Ellers prøver de nye versioner om natten, hvor enkelte tog udstyres med ny version og man bruger en kopi af driften under testen. Men man ruller den nye version ud og tilbage igen inden normal drift starter - det er også gået galt at komme tilbage til den driftsversion... og metroen har også være ude fra dens slags problemer...