Citat fra: steenth Dato 28/08-23, 15:59Formålet med signalprogrammet er at udskifte sikringsanlæg. ETCS niveau 2 er taget med fordi væsentlig billigere for Banedanmark at gøre det på den måde. Og der er ikke den store forskel imellem niveau 1 og 2, når man skal uddanne lokomotivfører.
Hvis det kun var indførelsen af ETCS kunne man godt udskifte alle ATC-baliser med Euroballiser, som både var kodet med ATC og ETCS niveau 1 og ændre ATC udstyret til at kunne læse fra Eurobaliser, som kunne bruges indtil at der var kommet ETCS-udstyr i toget. Schweiz er gået den vej..
Billigere for Banedanmark.
Billigere for det offentlige - måske
Men for operatører til andet end offentlig betalt trafik- sandsynligvis ikke.
Desværre er den vej man ikke fulgte altid hyllet i et lysegrønt eller gyldent skær.
Den vej Schweiz gik ser umiddelbart ud til byde på nogle fordele:
- Der vil stadig være et synligt behov for validatorer til det amle system såvel som til det ny.
- Operatørerne skal ikke ud i at investere i STM med kort forventet levetid
- Rangering kan ske i områder med gammelt regelsæt hvor det måtte være hensigtsmæssigt
- Knudepunkter fx København H kan signalleres med i dag kendt teknologi
- immunisering kan lettere skilles fra skift til ETCS
[[/list]
Og ETCS level 2 kan så indføres på strækninger hvor det giver mening - fx på ny eller fundamentalt ombyggede strækninger
Men bevares - jeg er kun en bedrevidene mandagstræner