Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- SU-signaler i Holsted og Lindholm
SU-signaler i Holsted og Lindholm
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 24/08-23, 09:57.
I Holsted har man valgt en løsning med SU-signaler i begge retninger for begge spor. I Lindholm har man også valgt SU-signaler for begge spor, dog kun i nordgående retning.

Jeg har ledt lidt efter en "forklaring" på SU-løsningen. Den har kort været nævnt her:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=103931

Hvorfor har man i Holsted og Lindholm valgt SU-signaler og ikke f.eks. PU-signaler? Der er formentlig fordele og ulemper ved hver af de forskellige løsninger (SU-signaler eller PU-signaler).

Er der nogen - med sikringsteknisk indsigt - der kan forklare?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Uddrag af TIB-S gyldig fra 31. juli 2023:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

SU-signaler i Holsted og Lindholm
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/08-23, 10:48.
Seneste redigering: 24/08-23, 10:53 af Per Holm
Svjh. er et PU-signal grundlæggende blot et DV- og SU-signal der er bygget sammen på samme bagplade.

Hvis "man" har kunnet undvære DV-funktionen har der ikke været grund til at bruge penge på lampekontrolrelæer og kabelkorer derud.

Og så skal de jo kun stå der 1½ og 2 år endnu.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

SU-signaler i Holsted og Lindholm
Af andersj, Aalborg. 24/08-23, 13:34.
I Lindholm er det for at kunne stille en udkørselstogvej kun til SU-signalerne, så et tog mod Hjørring kan afgå fra Lindholm station inden et tog fra Hjørring er ankommet. Man kan ikke stille en hovedtogvej mellem to PU-signaler, kun en rangertogvej. Et PU-signal kan kun være enten startpunkt eller endepunkt for en hovedtogvej.

Anders

I Holsted var det, så vidt jeg husker, genbrug af eksisterende U-signaler, som blev til SU ved tilføjelse af linieblok. Egentlig en gammel praksis som blev genoplivet. Det var i den tid, hvor kræfter i DSB forsøgte med forenklede signalkoncepter for at åbne markedet for andre leverandører. Det kan have haft indflydelse på beslutningen om at beholde U-signalerne frem for at ombygge dem til PU.

/Carsten Lundsten

SU-signaler i Holsted og Lindholm
Af model65, Vejle. 24/08-23, 21:32.
Og læg i øvrigt mærke til at der er en tynd steg i spor 2 Holsted mod Esbjerg. SU-signalet vil  aldrig kan vise andet end stop.

Hilsen Peter

Gå op Sider:[1]
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
DSB MX 1007

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak