Det er rigtigt at Cityringen ikke er til nytte for mange Københavnere. Den er vel egentlig bedst for pendlere udefra der stiger om til Cityringen og tager den til arbejde, skole osv.
Jeg har altid været pro-Letbane, hurtigere end bus, langsommere end Metro, ingen op- og nedstigningstid -og meget mere skinnetransport for pengene. Derudover bidrager sporvogne til byens atmosfære/sjæl. Det er ikke uvæsentligt. Men i en storby som København har en Metro bestemt sin berettigelse, bare ikke på den måde Cityringen er udført. Som nævnt er ægte radial- og ringlinjer meget nyttigere end sådan en opsamlingsring som M3-M4.
Citat fra: dysharmonica Dato 25/08-23, 15:29En hurtig note - Cityringen er to radiale linjer plus en tværgående linje. Frederiksberg Alle - KBH H - Paul Henningsens Plads er dine 2 radiale linjer - og så er der en krydslinje ude i brokvartererne langs Jagtvej.
Vi har også allerede 9 radiale linjer - de kaldes S-tog + M1/M2.
Den er pga. blandingen hverken fugl eller fisk. Man ville have det hele i en linje og ender ud med en gang miskmask.
S-tog og M1+M2 udfylder mange behov, men ikke dem alle. Den gamle fingerplan er forældet, flere"grønne kiler" er i dag tilbygget og flere oprindelige radiallinjer har siden sporvognenes nedlæggelse sukket efter en ny skinneløsning.
Jeg drømmer om en letbane fra Københavns Centrum, gennem Nørebrogade/Fredrikssundsvej til Brønshøj, Husum og Gladsaxe (hvor den møder Ring 3 letbanen). Omegnen vil have den, men Københavns kommune vil ikke have den længere ind end til Nørrebro, hvor man så skal rundt i Cityringen for at komme til centrum. Tåbeligt...