Citat fra: steenth Dato 23/08-23, 12:54Til @mpp
De gange en metro udbygning i København i blevet sat imod Letbane, så har en metro været det bedste økonomisk projekt. Der er fleste passager i i forhold til hvormeget meget man giver ud i milder. Så det er letbane-tilhængerne som har en meget dårlig sag....
Økonomien imellem By & Havn og Metroselskabet er sådan, at By & Havn kun skal betale et indskud. Hvis de ikke en periode kan sælge nogle grunde, så de deres risiko. Men et eller andet tidspunkt, så bliver de sidste grunde på Enghave Brygge solgt.
Frederiksberg Kommune har valgt at der skal være rulletrapper til gadeplan og de har de betalt for. Og antal elevatorer på linje M1/M2 var et erkendt fejlvurdering - en er ikke nok. Og placering af metroen på Ny Ellebjerg er bedre end det oprindelige projekt. Man får alt samlet, mens i det oprindelige projekt skulle stationen op på overfladen, hvor der ville blive dårligere adgangsforhold til de andre perroner og området.
Der er en del fejlslutninger her:
1) Der bliver i København ikke rigtigt arbejdet seriøst med letbaner (f.x. på Nørrebrogade og Amagerbrogade) så der er ikke rigtigt nogle nylige sammenligninger man kan tage udgangspunkt
2) Når det så viser sig at metroen har dårlig samfundsværdi giver det jo god mening at genvurdere den og om der er alternativer der er bedre
3) By og Havns evne til at sælge byggegrunde vil alt andet lige påvirke hvor mange penge der er at bygge metro for, specielt nu hvor renterne er steget. De skal givetvist nok få solgt de forskellige grunde men bliver det til en lavere pris og senere end ventet ændrer det jo for forudsætningen ved hele konstruktionen
4) Frederiksberg har valgt dyrere stationer og det gør så samlet at de får færre metrostationer end ellers (med mindre de kan bruge pengene to gange).
5) Man har ikke lagt Ny Ellebjerg under jorden fordi det er en bedre trafikal løsning, men for at forberede senere udvidelse der så hverken er projekteret eller besluttet. Det er så dumt og dyrt hvis metroen aldrig kommer videre.
Kigger man på nogle af de "visioner" der er for metroen er det jo tydeligt at meget af det handler mere om projektmageri end kollektiv trafik – f.x. er der snak om at Valby skal have metro der ikke rigtigt forholder sig til at Langgade har 20-minuttersdrift og at Valby station i forvejen har 15-18 S-tog i timen mod byen i dagtimerne.