Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Årstal for elektrificering i Danmark
Årstal for elektrificering i Danmark
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 17/08-23, 11:44.
En tysk kollega spørger, om der findes en oversigt med årstal (og gerne dato) på, hvornår de enkelte strækninger i Danmark blev elektrificeret. Hvem kan hjælpe?

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Årstal for elektrificering i Danmark
Af Administrator Tommy Nilsson, Ringsted. 18/08-23, 11:24.
Citat fra: Tommy Nilsson Dato 17/08-23, 11:44En tysk kollega spørger, om der findes en oversigt med årstal (og gerne dato) på, hvornår de enkelte strækninger i Danmark blev elektrificeret. Hvem kan hjælpe?

Nå, så må jeg selv i gang. Foreløbig har jeg googlet mig til følgende:

København-Helsingør: 1986
København-Roskilde: 1988
Roskilde-Ringsted: 1991
Ringsted-Korsør: 1990
Nyborg-Fredericia: 1995
København-Peberholm: 2000
Lunderskov-Esbjerg: 2017
København-Køge-Ringsted: 2019
Ringsted-Næstved: 2021
Roskilde-Holbæk: 2024

Kolding-Padborg: ?
Tinglev-Sønderborg: ?
Køge-Næstved: 2019 ?

Tommy Nilsson
Webmaster
Jernbanen.dk

Årstal for elektrificering i Danmark
Af frederikhk. 18/08-23, 11:59.
Seneste redigering: 18/08-23, 12:03 af frederikhk
Da elektrificeringsprogrammet i Danmark er afhængig af Signalprogrammet eller immunisering, bør det vel præciseres, hvornår anlægget blev færdigt, og hvornår det blev ibrugtaget. Køge-Næstved, Fredericia-Aarhus og nogle andre strækninger under elektrificeringsprogrammet, har været anlagt/bliver anlagt op til flere år før de blev/bliver ibrugtaget. Evt. med ibrugtagning i parentes.

Esbjerg-Lunderskov: 2017 (2017)
Køge-Næstved: 2019 (2023)
Roskilde-Holbæk: 2021 (2024)
Vordingborg-Nykøbing F (ekskl. Storstrømsbroen): 2022 (2027)
Fredericia-Aarhus(Aarhus H delvist): 2024 (2026, hele Aarhus H 2027)
Aarhus-Aalborg: 2025 (2026)
Kalundborg-Holbæk: vides ikke endnu (2027)

Med forbehold for ændringer selfølgelig.

Strækninger der skal delvist elektrificeres til batteritog kan vel også tilføjes?

Årstal for elektrificering i Danmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/08-23, 12:39.
Citat fra: frederikhk Dato 18/08-23, 11:59Strækninger der skal delvist elektrificeres til batteritog kan vel også tilføjes?


Hvis det skulle blive kriteriet skal strækninger der "elektrificeres" til diesel-elektrisk drift også medtages.

Så nej.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Hej.

Jeg synes, at strækningen Korsør - Nyborg (storebæltsforbindelsen) mangler i oversigten.

København H - Kastrup blev så vidt jeg husker taget i brug med el drift i 1998.

Med venlig hilsen.

Citat fra: Per Holm Dato 18/08-23, 12:39
Citat fra: frederikhk Dato 18/08-23, 11:59Strækninger der skal delvist elektrificeres til batteritog kan vel også tilføjes?


Hvis det skulle blive kriteriet skal strækninger der "elektrificeres" til diesel-elektrisk drift også medtages.

Så nej.

Hvad har det med hinanden at gøre? Der bliver jo sat køreledninger op nogle steder, og togene kører udelukkende på el.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak