Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Afsporing i Gotthard Basistunnel
Et godstog blev afsporet midt i Gotthard Basistunnel med meget store skader til følge - det ser ud til at det ene spor 'kun' vil været spærret i flere dage/uger, men på det andet spor ser det ud til at det vil kræve måneder at erstatte op til 20.000 sveller:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/gotthard-base-tunnel-to-remain-partially-closed-for-months/48740196

Afsporing i Gotthard Basistunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/09-23, 13:05.
Citat fra: A.Morup Dato  8/09-23, 12:59Det ødelagte spor bliver først delvist genåbnet i starten af 2024:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/damaged-train-to-be-removed-from-gotthard-by-end-september/48792944

... og hverken Lötschberg eller Semmering Basistunneler for ikke at tale om Grimseltunnel er i nærheden af at være klar til brug - og Vikingetoget er ramt af krig.

Sort uheld.  :-\

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 13:05
Citat fra: A.Morup Dato  8/09-23, 12:59Det ødelagte spor bliver først delvist genåbnet i starten af 2024:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/damaged-train-to-be-removed-from-gotthard-by-end-september/48792944

... og hverken Lötschberg eller Semmering Basistunneler for ikke at tale om Grimseltunnel er i nærheden af at være klar til brug - og Vikingetoget er ramt af krig.

Sort uheld.  :-\

Hvad mener du med at Lötschberg basistunnelen ikke er klar til brug? Det har den da været siden 2007.

Jeg er godt klar over at der kun er et spor i Lötschberg tunnelen på en del af strækningen, men det har der jo altid kun været.

Hilsen
Niels

Afsporing i Gotthard Basistunnel
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/09-23, 14:16.
Citat fra: Niels Buch Dato  8/09-23, 13:46
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 13:05
Citat fra: A.Morup Dato  8/09-23, 12:59Det ødelagte spor bliver først delvist genåbnet i starten af 2024:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/damaged-train-to-be-removed-from-gotthard-by-end-september/48792944

... og hverken Lötschberg eller Semmering Basistunneler for ikke at tale om Grimseltunnel er i nærheden af at være klar til brug - og Vikingetoget er ramt af krig.

Sort uheld.  :-\

Hvad mener du med at Lötschberg basistunnelen ikke er klar til brug? Det har den da været siden 2007.

Jeg er godt klar over at der kun er et spor i Lötschberg tunnelen på en del af strækningen, men det har der jo altid kun været.


Just det: At kun 40% af Lötschberg-strækningen er dobbeltsporet og at det uanset hvilken af de to muligheder man vælger vil kræve en langvarig spærring at få dobbeltsporet hele vejen igennem.

En tvivlsom besparelse der blev foretaget.

Brenner og Semmering Basistunneler er stærkt savnede.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 14:16
Citat fra: Niels Buch Dato  8/09-23, 13:46
Citat fra: Per Holm Dato  8/09-23, 13:05
Citat fra: A.Morup Dato  8/09-23, 12:59Det ødelagte spor bliver først delvist genåbnet i starten af 2024:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/damaged-train-to-be-removed-from-gotthard-by-end-september/48792944


... og hverken Lötschberg eller Semmering Basistunneler for ikke at tale om Grimseltunnel er i nærheden af at være klar til brug - og Vikingetoget er ramt af krig.

Sort uheld.  :-\

Hvad mener du med at Lötschberg basistunnelen ikke er klar til brug? Det har den da været siden 2007.

Jeg er godt klar over at der kun er et spor i Lötschberg tunnelen på en del af strækningen, men det har der jo altid kun været.


Just det: At kun 40% af Lötschberg-strækningen er dobbeltsporet og at det uanset hvilken af de to muligheder man vælger vil kræve en langvarig spærring at få dobbeltsporet hele vejen igennem.

En tvivlsom besparelse der blev foretaget.

Brenner og Semmering Basistunneler er stærkt savnede.

OK, så er jeg med.

Niels

Seneste nyt er at Gotthard Basistunnel først er klar til fuld drift igen i september 2024:

https://www.swissinfo.ch/eng/business/gotthard-base-tunnel-to-fully-resume-service-in-september-2024/48945910

Afsporing i Gotthard Basistunnel
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/11-23, 11:32.
Ralway gazette har også historien (sangen om logon osv.)

Gå op Sider:[1]
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
DSB MZ 1421

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak