Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Overgang på vej i Varde
Overgang på vej mellem Varde kaserne st. og Varde st. Fra Hjertingvej til Engdraget:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Mvh Vestjyden

En gammel sag der efter flere forgæves forsøg er vakt til live igen !.

Efter mange ulovlige krydsninger af sporet det pågældende sted, fik Varde kommune i 2013 planlagt et projekt med en tunnel under jernbanen.
Tunnelelementerne var indkøbt, men i sidste øjeblik stoppede BDK projektet på grund af bundforholdene under sporet.
I 2015, tog man fat igen, men denne gang med en fodgængerbro, der også blev opgivet, idet den selvsagt ikke kunne bruges af handicappede.
I 2018, gjorde man et nyt forsøg med et forslag om etablering af en sikret overgang, som kunne udføres samtidig med at sporene på Varde station blev total ombygget og toggangen var indstillet.
Dette blev også afslået af BDK med henvisning til, at et nyt signalsystem ville blive indført om kort tid.

Det nye signalsystem er som bekendt ibrugtaget midt i juni, så måske lykkes projektet denne gang.

Mvh.
Poul.

Overgang på vej i Varde
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/08-23, 13:46.
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 12:47En gammel sag der efter flere forgæves forsøg er vakt til live igen !.

Efter mange ulovlige krydsninger af sporet det pågældende sted, fik Varde kommune i 2013 planlagt et projekt med en tunnel under jernbanen.
Tunnelelementerne var indkøbt, men i sidste øjeblik stoppede BDK projektet på grund af bundforholdene under sporet.
I 2015, tog man fat igen, men denne gang med en fodgængerbro, der også blev opgivet, idet den selvsagt ikke kunne bruges af handicappede.
I 2018, gjorde man et nyt forsøg med et forslag om etablering af en sikret overgang, som kunne udføres samtidig med at sporene på Varde station blev total ombygget og toggangen var indstillet.
Dette blev også afslået af BDK med henvisning til, at et nyt signalsystem ville blive indført om kort tid.

Det nye signalsystem er som bekendt ibrugtaget midt i juni, så måske lykkes projektet denne gang.

Mvh.
Poul.
Ikke til at vide om man skal grine græde, eller le?
Ikke under
Ikke over
Ikke igennem (over gang)
Hvad er der så tilbage?
Hvor mange tog kommer der max i timen med nuværende køreplan?

Citat fra: hummel_62 Dato  5/08-23, 13:46
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 12:47En gammel sag der efter flere forgæves forsøg er vakt til live igen !.

Efter mange ulovlige krydsninger af sporet det pågældende sted, fik Varde kommune i 2013 planlagt et projekt med en tunnel under jernbanen.
Tunnelelementerne var indkøbt, men i sidste øjeblik stoppede BDK projektet på grund af bundforholdene under sporet.
I 2015, tog man fat igen, men denne gang med en fodgængerbro, der også blev opgivet, idet den selvsagt ikke kunne bruges af handicappede.
I 2018, gjorde man et nyt forsøg med et forslag om etablering af en sikret overgang, som kunne udføres samtidig med at sporene på Varde station blev total ombygget og toggangen var indstillet.
Dette blev også afslået af BDK med henvisning til, at et nyt signalsystem ville blive indført om kort tid.

Det nye signalsystem er som bekendt ibrugtaget midt i juni, så måske lykkes projektet denne gang.

Mvh.
Poul.
Ikke til at vide om man skal grine græde, eller le?
Ikke under
Ikke over
Ikke igennem (over gang)
Hvad er der så tilbage?
Hvor mange tog kommer der max i timen med nuværende køreplan?

Du kan selv tælle antal tog der passerer Varde Kaserne station, hvor den påtænkte overgang planlægges etableret tæt på.
Dertil kommer så de p.t. få godstog til/fra Rønland og Herning, men de forsvinder når DB Cargo for ETCS udstyrede lokomotiver.
https://arriva.dk/-/media/files/koereplaner/2023/84nrnebelesbjergk23_.pdf?la=da

Mvh.
Poul.

Overgang på vej i Varde
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 5/08-23, 15:58.
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 15:36
Citat fra: hummel_62 Dato  5/08-23, 13:46
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 12:47En gammel sag der efter flere forgæves forsøg er vakt til live igen !.

Efter mange ulovlige krydsninger af sporet det pågældende sted, fik Varde kommune i 2013 planlagt et projekt med en tunnel under jernbanen.
Tunnelelementerne var indkøbt, men i sidste øjeblik stoppede BDK projektet på grund af bundforholdene under sporet.
I 2015, tog man fat igen, men denne gang med en fodgængerbro, der også blev opgivet, idet den selvsagt ikke kunne bruges af handicappede.
I 2018, gjorde man et nyt forsøg med et forslag om etablering af en sikret overgang, som kunne udføres samtidig med at sporene på Varde station blev total ombygget og toggangen var indstillet.
Dette blev også afslået af BDK med henvisning til, at et nyt signalsystem ville blive indført om kort tid.

Det nye signalsystem er som bekendt ibrugtaget midt i juni, så måske lykkes projektet denne gang.

Mvh.
Poul.
Ikke til at vide om man skal grine græde, eller le?
Ikke under
Ikke over
Ikke igennem (over gang)
Hvad er der så tilbage?
Hvor mange tog kommer der max i timen med nuværende køreplan?

Du kan selv tælle antal tog der passerer Varde Kaserne station, hvor den påtænkte overgang planlægges etableret tæt på.
Dertil kommer så de p.t. få godstog til/fra Rønland og Herning, men de forsvinder når DB Cargo for ETCS udstyrede lokomotiver.
https://arriva.dk/-/media/files/koereplaner/2023/84nrnebelesbjergk23_.pdf?la=da

Mvh.
Poul.
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 15:36
Citat fra: hummel_62 Dato  5/08-23, 13:46
Citat fra: Poul Andersen Dato  5/08-23, 12:47En gammel sag der efter flere forgæves forsøg er vakt til live igen !.

Efter mange ulovlige krydsninger af sporet det pågældende sted, fik Varde kommune i 2013 planlagt et projekt med en tunnel under jernbanen.
Tunnelelementerne var indkøbt, men i sidste øjeblik stoppede BDK projektet på grund af bundforholdene under sporet.
I 2015, tog man fat igen, men denne gang med en fodgængerbro, der også blev opgivet, idet den selvsagt ikke kunne bruges af handicappede.
I 2018, gjorde man et nyt forsøg med et forslag om etablering af en sikret overgang, som kunne udføres samtidig med at sporene på Varde station blev total ombygget og toggangen var indstillet.
Dette blev også afslået af BDK med henvisning til, at et nyt signalsystem ville blive indført om kort tid.

Det nye signalsystem er som bekendt ibrugtaget midt i juni, så måske lykkes projektet denne gang.

Mvh.
Poul.
Ikke til at vide om man skal grine græde, eller le?
Ikke under
Ikke over
Ikke igennem (over gang)
Hvad er der så tilbage?
Hvor mange tog kommer der max i timen med nuværende køreplan?

Du kan selv tælle antal tog der passerer Varde Kaserne station, hvor den påtænkte overgang planlægges etableret tæt på.
Dertil kommer så de p.t. få godstog til/fra Rønland og Herning, men de forsvinder når DB Cargo for ETCS udstyrede lokomotiver.
https://arriva.dk/-/media/files/koereplaner/2023/84nrnebelesbjergk23_.pdf?la=da

Mvh.
Poul.
nå nå weekend sur?

Overgang på vej i Varde
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 5/08-23, 16:23.
Hvorfor samme citering to gange?

Funktionen [Forhåndsvisning] kan bruges til i ro og mag at overveje situationen før man trykker [v Gem] ;D

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Nej, absolut ikke weekend sur, - det kender vi ikke til på disse kanter !

Hermed antal tog der iflg. køreplanen vil passere en evt. kommende overgang.

Ma. - fr. 68 tog.
Lø. 38 tog.
Søn & held. 34 tog.

Mvh.
Poul.

Overgang på vej i Varde
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 5/08-23, 21:49.
Det hører til sjældenhederne, at der etableres nye overgange over Banedanmarks spor. Så jeg kan godt forstå, at der er tale om en "nyhed" i lokalområdet.

Det er faktisk også noget af en nyhed på landsplan - og den slags kan jo danne præcedens. Jeg kender ikke nærmere til projektet. Men kender jeg Banedanmark ret, kommer den - sikrede - overgang til at koste millioner (millioner i flertal).

Umiddelbart skulle man jo tro, at en sikret overgang på en ERTMS-strækning burde være billigere at anlægge end en ditto på en SR-strækning. Men jeg tvivler. Jeg lader mig gerne retlede. Meget gerne.

Nogen der ved, hvad overgangen kommer til at koste alt inkl.?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Intet om projektet på BDK eller Varde kommunes hjemmesider og ej heller i de lokale dagblade.
Kun det skilt som Vestjyden har vist her på forum, røber om overgangsprojektet.

Mvh.
Poul.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  5/08-23, 21:49Nogen der ved, hvad overgangen kommer til at koste alt inkl.?

Kære Thomas,

Jf. et læserbrev fra marts 2021: https://ugeavisen.dk/varde/banedanmark-er-for-langsomme-fodgaengerovergangen-fra-hjertingvej-til-engdraget-er-foerst-paa-plads-i-2023 - som er det nyeste, google vil afsløre (for mig) om sagen, er der afsat 4,3 mio. kr. til projektet.

Bedste hilsener
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak