Hvis du er til sådan nogle rigtig lange ture, kan man faktisk nå fra København til Thyborøn og hjem igen på én dag. Det gjorde jeg for et par uger siden for at få en tur med VLTJs smukke gamle Y-tog, inden de næste år bliver udskiftet med batteritog. Men det er altså en tur på omkring 6 timer hver vej, så det er ikke en lille hyggetur. Det ville måske også være bedre at blive i området og overnatte hos nogle bekendte eller på en bed & breakfast, hvis man skulle prøve at køre hele vejen fra Vemb til Thyborøn.
Derudover kan jeg også anbefale Midt- og Vestjyllands Jernbanemuseum i Struer. Jeg elsker sådan nogle museer, der lige så godt kunne være et magasin, man går rundt på, med alverdens mærkelige små og store genstande, som man må røre og pille ved, og de frivillige er fyldt med Mange gode historier. Det er virkelig fedt.
Og hvis du alligevel er i Struer, det er godt nok noget lidt andet, men så kan jeg også anbefale at se den store B&O-udstilling på Struer Museum. Den er faktisk meget interessant, og så kan man også få en kombi-billet til 75 kr., der gælder både til Struer Museum og til jernbanemuseet.
Og hvis du virkelig er jernbanenørd, så kunne du også tage en tur til Rødekro og se DJKs S-tog. Det sidste hele 2. generations S-tog som står hos Skaks A/S. Det er forholdsvis nemt at komme dertil, bare tag toget til Rødekro station og så buslinje 2 mod Busstationen og stå af ved stoppestedet Ribevej v Brundevej. Så er der en gåtur på cirka halvanden kilometer, og du kan få nogle rigtig fine billeder af det gennem hegnet. Desværre kan man ikke komme tættere på det, da det er et privat og lukket område, men man kan fint se det fra vejen. og hvis du alligevel er på de kanter, vil jeg virkelig anbefale at køre forbi slagter Christian Vollstedt på Naffet i Haderslev. De laver verdens bedste sønderjyske spegepølser og en masse andre lækre pølser. Som leverpølse og deres tepølse. Det er virkelig bare guld.
Til sidst kunne man jo også tage en tur til Randers og se Scandia. Jeg ved ikke, hvor meget der er tilbage at se, eller hvor langt de er nået med Scandia Expressen. Ellers er Randers jo også en rigtig hyggelig by.
Og husk også, når du kører over Fyn, at sidde i højre side, hvis du kører mod Odense, og venstre side, hvis du kører mod Nyborg. Hvis du kan. Så kan man lige nå at se DJKs depot i Marslev, hvor der står en masse materiel.
Det tror jeg var det hele. Håber, du kan bruge mine anbefalinger til noget. God tur
Mvh Theis