Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Langt flere udlandstog fra 2027
Gå ned Sider:[1] 2
Dette billede, som angiveligt stammer fra materiale fra DSB, er blevet lagt op på Reddit her:
https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/15h14a1/langt_flere_udenlandstog_fra_2027/

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Er der nogen der ved mere? Det lyder meget interessant, og en del af det har jeg ikke hørt om før.

Langt flere udlandstog fra 2027
Af andersj, Aalborg. 3/08-23, 19:58.
Det er kun Amsterdam delen der er ny, alt andet er diskuteret herinde tidligere på året - bl.a. her: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,916.0.html

Anders

Langt flere udlandstog fra 2027
Af danchr, Århus. 3/08-23, 20:37.
Er der nogen der er bekendt med om det øvrige Danmark også er tænkt ind? Altså med stop i Odense/Kolding eller Ringsted?

Der er da direkte tog fra København til Göteborg.

En tur der også bliver reduceret i tid når Dobbeltspor Maria (Helsingborg) Ängelholm og strækningen igennem Varberg er færdig.

Jeg ved dog ikke om de 4 spor fra Malmö til Lund reducere tiden.

Citat fra: Anders Larsen Dato  3/08-23, 23:33Der er da direkte tog fra København til Göteborg.

En tur der også bliver reduceret i tid når Dobbeltspor Maria (Helsingborg) Ängelholm og strækningen igennem Varberg er færdig.

Jeg ved dog ikke om de 4 spor fra Malmö til Lund reducere tiden.

Det er regionaltog, som drives af Transdev. Her skal vi nok se på eksprestog (eller hvad vi nu skal kalde dem), som betjenes af SJ med deres nye fjerntog - et projekt der så, ligesom fornyelsen af X2-sættene, har trukket ud https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/4/alstom-deliver-25-high-speed-trains-sweden

Citat fra: jacobchristensen Dato  3/08-23, 23:48
Citat fra: Anders Larsen Dato  3/08-23, 23:33Der er da direkte tog fra København til Göteborg.

En tur der også bliver reduceret i tid når Dobbeltspor Maria (Helsingborg) Ängelholm og strækningen igennem Varberg er færdig.

Jeg ved dog ikke om de 4 spor fra Malmö til Lund reducere tiden.

Det er regionaltog, som drives af Transdev. Her skal vi nok se på eksprestog (eller hvad vi nu skal kalde dem), som betjenes af SJ med deres nye fjerntog - et projekt der så, ligesom fornyelsen af X2-sættene, har trukket ud https://www.alstom.com/press-releases-news/2022/4/alstom-deliver-25-high-speed-trains-sweden

Men det kommer vel til at gå hurtigere end de 4 timer som der står, og som Øresundstoget tager i dag?

Citat fra: Trainee Dato  4/08-23, 00:11Men det kommer vel til at gå hurtigere end de 4 timer som der står, og som Øresundstoget tager i dag?
Måske. Det kommer jo helt an på standsningsmønster.....
Selv i dag kan du tage et tog til Malmø, vente lidt tid og så tage SJs hurtigtog mellem Malmø og Göteborg. Dette tog stopper kun i Hälsingborg og selv med ventetid i Malmø kan du komme ned på omkring 3,5 time i rejsetid.
Har brugt den tur "en del" gange til/fra Göteborg.

Citat fra: peter christensen Dato  4/08-23, 04:15
Citat fra: Trainee Dato  4/08-23, 00:11Men det kommer vel til at gå hurtigere end de 4 timer som der står, og som Øresundstoget tager i dag?
Måske. Det kommer jo helt an på standsningsmønster.....
Selv i dag kan du tage et tog til Malmø, vente lidt tid og så tage SJs hurtigtog mellem Malmø og Göteborg. Dette tog stopper kun i Hälsingborg og selv med ventetid i Malmø kan du komme ned på omkring 3,5 time i rejsetid.
Har brugt den tur "en del" gange til/fra Göteborg.

SJ har jo tidligere kørt direkte tog (X2000) fra København til Göteborg - hvad tog det dengang? NSB og SJ havde også et samarbejde med direkte tog (også X2000) København-Oslo omkring årtusindeskiftet. Er der nogen der husker, hvad sådan en tur varede?

I dag er SJ lidt over 2½ time om turen fra Malmö til Göteborg, så med de 36 minutters kørsel SJ er om at køre turen Kbh-Malmö (altså når de kører til Stockholm), samt lidt tid til passagerudveksling, så tænker jeg da, at turen København-Göteborg vil kunne klares på under 3½ time.

Citat fra: Togiudlandet Dato  4/08-23, 11:08
Citat fra: peter christensen Dato  4/08-23, 04:15
Citat fra: Trainee Dato  4/08-23, 00:11Men det kommer vel til at gå hurtigere end de 4 timer som der står, og som Øresundstoget tager i dag?
Måske. Det kommer jo helt an på standsningsmønster.....
Selv i dag kan du tage et tog til Malmø, vente lidt tid og så tage SJs hurtigtog mellem Malmø og Göteborg. Dette tog stopper kun i Hälsingborg og selv med ventetid i Malmø kan du komme ned på omkring 3,5 time i rejsetid.
Har brugt den tur "en del" gange til/fra Göteborg.

SJ har jo tidligere kørt direkte tog (X2000) fra København til Göteborg - hvad tog det dengang? NSB og SJ havde også et samarbejde med direkte tog (også X2000) København-Oslo omkring årtusindeskiftet. Er der nogen der husker, hvad sådan en tur varede?

I dag er SJ lidt over 2½ time om turen fra Malmö til Göteborg, så med de 36 minutters kørsel SJ er om at køre turen Kbh-Malmö (altså når de kører til Stockholm), samt lidt tid til passagerudveksling, så tænker jeg da, at turen København-Göteborg vil kunne klares på under 3½ time.

SJ forventer rejsetide Göteborg - Malmö på ca 2 timer og 15 min fra 2025. Fra 2027 fortsætter en del tog til København, så formentlig noget ala 2 timer og 50 min fra København til Göteborg. Hastighedsopgraderingen til 250 km/t er udskudt af den svenske regering...

Derudover har SJ også en del udmeldinger om Göteborg - Hamburg, der dog nok mest er henvendt til de operatører, der allerede nu er ved at køre materiel i stilling, der kan anvendes her, og som SJ gerne vil samarbejde med, fremfor selv at købe materiel til kørsel til Tyskland.

/Lasse

Langt flere udlandstog fra 2027
Af andersj, Aalborg. 6/11-23, 22:46.
Jeg har nu tilfældigvis fundet den præsentation hvor fotoet stammer fra: https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/bilag/218/2723390.pdf

Der er kun to slides der er relevante for den internationale trafik, den der er afbilledet i første indlæg samt dette:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Det har været oppe og vende nogle gange om min fornemmelse er, at Vectron løbende bliver udviklet og at DSBs er bestilt lidt før nogle af de her ting er kommet til. Det gælder både når det gælder at køre 230 km/t og det gælder kørsel i Sverige/Norge og videre mod syd fra Hamborg. Det er lidt pudsigt at man efter at have fået bestilt styrevogne pludseligt laver driftskonceptet om og vil skifte lokomotiver undervejs alligevel, når nu den oprindelige plan (i hvert fald den offentligt præsenterede) ellers var at koble 16 lokomotiver fast til 8 vognstammer og senere at 16 lokomotiver skulle køre med 16 vognstammer.

Det næste problem for planen er så givetvist, at DSB så vidt vides ikke har købt restaurant/bistro og så kan der altså godt blive langt fra Oslo til Hamborg eller København til Amsterdam. Grafikken siger så noget med "direkte vogne (EC)", så det kan jo være at de alligevel vil lave et bistrokoncept. Det vil nok i hvert fald blive svært at konkurrere uden bistrovogne hvis der skulle komme konkurrence fra andre.

En anden ting er så også, at det virker til at DSBs vogne vil blive trukket af andres lokomotiver på virkeligt lange stræk. Hvis DSBs lokomotiver kun skal køre København–Hamborg og vognene skal køre videre i begge ender, vil der vel være nogle lokomotiver i overskud uanset kørsel med CDs vogne. Derudover vil kørsel Malmø–Kbh H–Hamborg vel ikke fungere, hvis hovedbanen bliver forsimplet og så vil det givetvist være vanskeligt at finde et andet sted at lave et lokomotivskift som der bliver lagt op til.

Endelig kan man overveje hvor meget glæde man får af styrevognene, hvis man skal skifte lokomotiv undervejs og lokomotivet skal være kompatibelt med styrevognen. Man kan givetvist forestille sig steder, hvor det er lettere bare at sætte lokomotivet forest og droppe kørsel fra styrevognen.

Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Vectron med B18-pakken er begyndt at rulle ud.

Alpha train har modtaget nogle, som er leaset til Green Cargo. De skal erstatte Traxx på Sverige-Maschen. https://railcolornews.com/2023/11/25/eu-alpha-trains-to-lease-scandinavian-corridor-vectrons-to-green-cargo-2/

Og her ses de transporteret fra Malmø til Nässjö.. :) https://www.youtube.com/watch?v=Q33WLtrRWYc

Citat fra: mikkelwf Dato 28/11-23, 08:31
Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Vectron med B18-pakken er begyndt at rulle ud.

Alpha train har modtaget nogle, som er leaset til Green Cargo.

Akiem er også kommet med på B18 bølgen, også leaset til GC.

Og Snälltåget har kørt B18 gennem DK i et halvt år nu, den ene af maskinerne er tilmed ombygget til B18 fra en anden variant.

Citat fra: Thorfinn Dato 27/11-23, 15:18Tak for link, Anders
Er der nogen der kender nogen, som kan køre et lokomotiv fra Oslo Sentral til København H eller Syd?

afaik kan man få Vectron med "korridortilladelse N-S-Dk-D-A" hos Siemens. Men hvad nytter det, hvis de stå i kataloget og ikke i remisen? Det få vi ingen direkte forbindelse København-Oslo af.

Det er ikke nødvendigt at spekulere så meget. DSB har meldt ud at Oslo/Göteborg-Hamborg vil blive kørt med (nyanskaffede) svenske vogne. Der vil blive lokomotivskift i København så turen til Hamborg bliver med et at DSB's Vectron foran.
Løbet mod Amsterdam vil blive med DSB's Talgo men med lokomotivskift i enten Hamborg eller Osnabrück.
Løbet mod Prag vil blive med tjekkiske vogne men med DSB lokomotiv til Hamborg.

Ovenstående er selvfølgelig ikke mejslet i sten, men det er den foreløbige udmelding.

Gå op Sider:[1] 2

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak