Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Ove Nygaard Dato  1/08-23, 16:35Et lakonisk spørgsmål kunne så være: Hvem er det så, der har beskadiget det lyslederkabel? Er det en entreprenør, som ikke har været opmærksom, eller som ikke har fået de rigtige planer over, hvor lyslederkablerne er placeret. Eller er der "hærværksmænd" på sporet? Ja, jernbanen er sårbar, og der er nok ikke nogen, der melder sig selv.

I går eftermiddags blev et lyslederkabel ved Gørding beskadiget af en entreprenør, som ikke udførte arbejde for Banedanmark - men man fortalte ikke om beskadigelsen af kablet.

Sent i går aftes finder man stedet hvor lyslederkablet er ødelagt og natten bruges på at samle kablet.

Efterfølgende er der talrige fejl på transmissionen, som gør at det er umuligt at kører tog, specielt linjeblokken (FELB'en) volder en del problemer.

Fejlene har nu et så lille et omfang, så man vil genoptage kørslen med tog. I første omgang formentlig uden passagerer, for at få blokken og akseltællere kørt i orden. Der er med andre ord håb om snarlig normal togdrift mellem Lunderskov og Esbjerg.


Citat fra: frederikhk Dato  1/08-23, 12:16Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?
Det har under hele forløbet ikke været umuligt at køre tog. Det har dog højst sandsynligt skulle finde sted med 40 km/t fra Lunderskov til Bramming, samtidig med at dette kun kunne ske med sikkerhedsmeldinger foran hvert signal.

I sidste ende tror jeg ikke det er et spørgsmål om der teknisk og rent juridisk kan køre tog, fordi SR tager højde for uregelmæssigheder. Men vi er nok et sted hvor man skal tage stilling til om det kan lade sig gøre personalemæssigt. (Både den forlængede køretid for DSBs lokoførere, og den meget større arbejdsbyrde for stationsbestyreren i FC Esbjerg)

Citat fra: sil1207 Dato  1/08-23, 17:57
Citat fra: frederikhk Dato  1/08-23, 12:16Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?
Det har under hele forløbet ikke været umuligt at køre tog. Det har dog højst sandsynligt skulle finde sted med 40 km/t fra Lunderskov til Bramming, samtidig med at dette kun kunne ske med sikkerhedsmeldinger foran hvert signal.

I sidste ende tror jeg ikke det er et spørgsmål om der teknisk og rent juridisk kan køre tog, fordi SR tager højde for uregelmæssigheder. Men vi er nok et sted hvor man skal tage stilling til om det kan lade sig gøre personalemæssigt. (Både den forlængede køretid for DSBs lokoførere, og den meget større arbejdsbyrde for stationsbestyreren i FC Esbjerg)

Det havde muligvis været hurtigere at køre i tog med 40 km/t.

Togbussen brugte 60 minutter på at køre Kolding-Vejen inkl. 15 minutters pause i Lunderskov, fordi chaufføren skulle have hviletid.

I Vejen blev vi smidt over i en den næste efterfølgende togbus, da hviletiden i Lunderskov ikke var blevet registreret korrekt, så chaufføren ville ikke køre videre!

Hvis det går som den nuværende chauffør lover, kommer buskørslen Kolding-Bramming til at vare 2 timer og 10 minutter.

Mvh. Jens

Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 16:07Årsag: Beskadiget lyslederkabel

Nu kan lyslederkabel bruges til mange forskellige ting.
Men hvis det er til datatransport, vil man altid overveje om man ikke skulle designe systemet, så systemet har indbygget redudans, så man kan overleve, at en enkelt lysleder bliver defekt.

/hjj

Citat fra: Jakobsen Dato  1/08-23, 18:42
Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 16:07Årsag: Beskadiget lyslederkabel

Nu kan lyslederkabel bruges til mange forskellige ting.
Men hvis det er til datatransport, vil man altid overveje om man ikke skulle designe systemet, så systemet har indbygget redudans, så man kan overleve, at en enkelt lysleder bliver defekt.

/hjj

Den manglende redundans undrer også undertegnede hver gang der taler om overgravede fiber kabler, når der er tale om et sikkerhedssystem.

Citat fra: sil1207 Dato  1/08-23, 17:57
Citat fra: frederikhk Dato  1/08-23, 12:16Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?
Det har under hele forløbet ikke været umuligt at køre tog. Det har dog højst sandsynligt skulle finde sted med 40 km/t fra Lunderskov til Bramming, samtidig med at dette kun kunne ske med sikkerhedsmeldinger foran hvert signal.

I sidste ende tror jeg ikke det er et spørgsmål om der teknisk og rent juridisk kan køre tog, fordi SR tager højde for uregelmæssigheder. Men vi er nok et sted hvor man skal tage stilling til om det kan lade sig gøre personalemæssigt. (Både den forlængede køretid for DSBs lokoførere, og den meget større arbejdsbyrde for stationsbestyreren i FC Esbjerg)

Helt korrekt!

Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 19:12
Citat fra: sil1207 Dato  1/08-23, 17:57
Citat fra: frederikhk Dato  1/08-23, 12:16Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?
Det har under hele forløbet ikke været umuligt at køre tog. Det har dog højst sandsynligt skulle finde sted med 40 km/t fra Lunderskov til Bramming, samtidig med at dette kun kunne ske med sikkerhedsmeldinger foran hvert signal.

I sidste ende tror jeg ikke det er et spørgsmål om der teknisk og rent juridisk kan køre tog, fordi SR tager højde for uregelmæssigheder. Men vi er nok et sted hvor man skal tage stilling til om det kan lade sig gøre personalemæssigt. (Både den forlængede køretid for DSBs lokoførere, og den meget større arbejdsbyrde for stationsbestyreren i FC Esbjerg)

Helt korrekt!

.... men, men, men. Først og fremmest skal (skulle) sporskifterne i Vejen og Holsted aflåses med låsebolte (kræver også personale).
Hvis stationsbestyreren/fjernstyringslederen i Esbjerg ikke har haft mulighed for at se, hvad der sker på strækningen - alting sort/slukket - kan det hele være ligegyldigt, og så er der ikke andet for end at give op. Selv med understationsdrift på de to stationer, ville trafikken have været lagt ned. Busser har været den rigtige løsning.

Hvis - og jeg skriver hvis - der kunne skaffes personale til understationsdrift på Vejen, Holsted og Bramming station, så havde man undgået togbusser og rejsetider på 2 timer for at komme fra Lunderskov til Bramming.

Linjeblokken er selvfølgelig en udfordring, da der kun må køres på sigt (40 km/t), hvis U-signalet ikke kan vise kør. Her kunne blanket S1 og kørsel i stationsafstand være en mulighed, men det forudsætter, at alle afgangsstationer er bemandet, så blanketten kan udleveres til lokomotivføreren.

Det er ferie tid og der er i forvejen mangel på personale, så det var næppe muligt, at bemande tre stationer i et døgn - derfor togbusser, hvad enten man kan li´ det eller ej...

Tak for alle de gode svar.

Man kan da kun håbe at entreprenøren får lov at betale gildet, da de jo undgik at rapportere det.

God pointe med redundansen, utroligt der ikke er det.

Et spørgsmål fra en uvidende: Betyder introduktionen af det nye signalsystem en mindre risiko for overgravede/beskadigede kabler? Som jeg forstå det ligger der vel mindre signal-relateret materiale nær/ved sporet, der kan graves over? Her tænker jeg særligt ifb. med sporarbejder, hvor jeg synes det hænder ganske ofte.

mvh.

Det sidste par måneder har man fra Letbanen(før Viby->Kongsvang) kunnet se noget som ligner et lyslederkabel nødtørftigt fæstet til skinnebefæstigelse med strips. Medmindre der er noget redundans, ligner det et latent problem.
/hjj

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af steenth. 2/08-23, 02:20.
Seneste redigering: 2/08-23, 02:22 af steenth
Citat fra: Jakobsen Dato  1/08-23, 21:49Det sidste par måneder har man fra Letbanen(før Viby->Kongsvang) kunnet se noget som ligner et lyslederkabel nødtørftigt fæstet til skinnebefæstigelse med strips. Medmindre der er noget redundans, ligner det et latent problem.
/hjj
Der skal mere end et kabel til. Den protokol, som bruges til linjeblok, er en tidlig anvendelse af fiber til jernbaneformål. Så det er spørgsmålet om det er muligt at få redundans på den måde, det er udformet. Mere moderne protokoller bruger en model med flere lag, hvor det er lettere at håndtere redundans...

Ellers hvis forbindelsen forsvinder, så ved begge ender, at der noget galt... så de går over til en sikker tilstand.

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af nrk. 2/08-23, 21:40.
Seneste redigering: 2/08-23, 21:44 af nrk
Citat fra: Jens, FredericiaDet havde muligvis været hurtigere at køre i tog med 40 km/t.

Togbussen brugte 60 minutter på at køre Kolding-Vejen inkl. 15 minutters pause i Lunderskov, fordi chaufføren skulle have hviletid.

I Vejen blev vi smidt over i en den næste efterfølgende togbus, da hviletiden i Lunderskov ikke var blevet registreret korrekt, så chaufføren ville ikke køre videre!

Hvis det går som den nuværende chauffør lover, kommer buskørslen Kolding-Bramming til at vare 2 timer og 10 minutter.

Mvh. Jens

efter kørehviletids reglerne, så kan man få en ny køreperiode på 4.5 timer efter man har holdt 45 minuters pause(hvil), denne pause kan deles op i 15 minutter + 30 minutter.

deler man 45 minutters pausen op i 2 dele, så skal man tage pausen på 30 minutter til sidst.

hvorfor han overhovedet holder 15min, midt i en kørsel med passagere, når det alligevel ikle giver en ny køreperiode, det lyder underligt..

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af Jens, Fredericia. 2/08-23, 22:27.
Seneste redigering: 2/08-23, 22:32 af Jens, Fredericia
Citat fra: nrk Dato  2/08-23, 21:40
Citat fra: Jens, FredericiaDet havde muligvis været hurtigere at køre i tog med 40 km/t.

Togbussen brugte 60 minutter på at køre Kolding-Vejen inkl. 15 minutters pause i Lunderskov, fordi chaufføren skulle have hviletid.

I Vejen blev vi smidt over i en den næste efterfølgende togbus, da hviletiden i Lunderskov ikke var blevet registreret korrekt, så chaufføren ville ikke køre videre!

Hvis det går som den nuværende chauffør lover, kommer buskørslen Kolding-Bramming til at vare 2 timer og 10 minutter.

Mvh. Jens

efter kørehviletids reglerne, så kan man få en ny køreperiode på 4.5 timer efter man har holdt 45 minuters pause(hvil), denne pause kan deles op i 15 minutter + 30 minutter.

deler man 45 minutters pausen op i 2 dele, så skal man tage pausen på 30 minutter til sidst.

hvorfor han overhovedet holder 15min, midt i en kørsel med passagere, når det alligevel ikle giver en ny køreperiode, det lyder underligt..


Jeg ved ikke hvad formålet var.
Men før afgang fra Kolding holdt bussen stille i en længere periode (15 minutter +), men det er muligt at snik-snak med en flok andre chauffører ikke tæller som hviletid.

Passagererne fik til gengæld en tidsmæssigt meget lang tur. Så lang at to passagerer valgte at ringe deres familier op for at blive afhentet af dem i bil i Vejen og Brørup. De gav højlydt op overfor den tilbudte busbefordring.

Mvh. Jens

Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 20:48
Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 19:12
Citat fra: sil1207 Dato  1/08-23, 17:57
Citat fra: frederikhk Dato  1/08-23, 12:16Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?
Det har under hele forløbet ikke været umuligt at køre tog. Det har dog højst sandsynligt skulle finde sted med 40 km/t fra Lunderskov til Bramming, samtidig med at dette kun kunne ske med sikkerhedsmeldinger foran hvert signal.

I sidste ende tror jeg ikke det er et spørgsmål om der teknisk og rent juridisk kan køre tog, fordi SR tager højde for uregelmæssigheder. Men vi er nok et sted hvor man skal tage stilling til om det kan lade sig gøre personalemæssigt. (Både den forlængede køretid for DSBs lokoførere, og den meget større arbejdsbyrde for stationsbestyreren i FC Esbjerg)

Helt korrekt!

.... men, men, men. Først og fremmest skal (skulle) sporskifterne i Vejen og Holsted aflåses med låsebolte (kræver også personale).
Hvis stationsbestyreren/fjernstyringslederen i Esbjerg ikke har haft mulighed for at se, hvad der sker på strækningen - alting sort/slukket - kan det hele være ligegyldigt, og så er der ikke andet for end at give op. Selv med understationsdrift på de to stationer, ville trafikken have været lagt ned. Busser har været den rigtige løsning.


Det er ikke nødvendigvis helt umuligt alt efter præcis fejlen har været. Og det har så ikke været heeelt tydeligt. HVIS fejlen "kun" har været på linjeblokkene, så ville man godt kunne køre tog uden at skulle ud i låsebolte og understationsbemanding. Dog vil det stadig være tidskrævende. Og umiddelbart vil jeg tro vi er omkring halvanden time fra Lunderskov til Bramming.

Historien er noget andet hvis det reelt er fjernstyringen på strækningen, sådan så stationerne hverken kunne styres eller overvåges. Så er det rigtigt, at vi skal ud med det tunge skyts.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak