Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Generelt

- Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Gå ned Sider:[1] 2 3
Alt trafik mellem Lunderskov og Esbjerg er stoppet - driften genoptages tidligst i morgen.

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-3107-kd-es/

Hvad er der gået galt ? - er det køreledningerne der igen giver problemer, siden strækningen er helt lukket.

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af YBS, Greve. 31/07-23, 20:07.
Ifølge Banedanmarks hjemmeside er det mellem Lunderskov og Bramming, der ikke kører tog. Og det skyldes signalfejl.

Flemming

I flg. højtalerinformationen på Vejen Station, så er togene aflyst mellem Kolding og Esbjerg som følge af en signalfejl på Lunderskov station.

Lunderskov station er åbenbart ikke helt 'nede'. I flg. 'Din Station' kører der tog til både Kolding og Vamdrup, så fejlen ligger formentlig i vestenden af stationen på strækningen mod Esbjerg.

DSB har indsat togbusser (!) mellem Lunderskov og Esbjerg. Hvis fejlen 'kun' er i Lunderskov, så ville det være mere passagervenligt at kører pendultog mellem Vejen og Esbjerg, men togbusser er desværre den løsning der er nemmest på dagens jernbaner...

Citat fra: Henrik Hansen Dato 31/07-23, 21:04I flg. højtalerinformationen på Vejen Station, så er togene aflyst mellem Kolding og Esbjerg som følge af en signalfejl på Lunderskov station.

Lunderskov station er åbenbart ikke helt 'nede'. I flg. 'Din Station' kører der tog til både Kolding og Vamdrup, så fejlen ligger formentlig i vestenden af stationen på strækningen mod Esbjerg.

DSB har indsat togbusser (!) mellem Lunderskov og Esbjerg. Hvis fejlen 'kun' er i Lunderskov, så ville det være mere passagervenligt at kører pendultog mellem Vejen og Esbjerg, men togbusser er desværre den løsning der er nemmest på dagens jernbaner...

Ingen problemer i Lunderskov for tog til/fra Sønderborg/Padborg. Planen var vist at køre togbusser mellem Lunderskov og Bramming, og så henvise til Arriva fra Bramming til Esbjerg.

Det er fjernstyringen som er gået ned mellem Bramming og Lunderskov. Det menes at være fejl på et kabel eller et knækket kabel der gør at strækningen ikke kan fjernstyres.

Er det umuligt at køre tog? Muligvis ikke. Men togbusser er løsningen der tilsyneladende blev valgt i denne omgang...

Citat fra: sil1207 Dato 31/07-23, 23:10Det er fjernstyringen som er gået ned mellem Bramming og Lunderskov. Det menes at være fejl på et kabel eller et knækket kabel der gør at strækningen ikke kan fjernstyres.

Er det umuligt at køre tog? Muligvis ikke. Men togbusser er løsningen der tilsyneladende blev valgt i denne omgang...
Har strækningen ikke mulighed at sætte AG-drift på alle mellemstationerne indtil at fjernstyring er kommet op igen?

Citat fra: steenth Dato 31/07-23, 23:56
Citat fra: sil1207 Dato 31/07-23, 23:10Det er fjernstyringen som er gået ned mellem Bramming og Lunderskov. Det menes at være fejl på et kabel eller et knækket kabel der gør at strækningen ikke kan fjernstyres.

Er det umuligt at køre tog? Muligvis ikke. Men togbusser er løsningen der tilsyneladende blev valgt i denne omgang...
Har strækningen ikke mulighed at sætte AG-drift på alle mellemstationerne indtil at fjernstyring er kommet op igen?

Jeg kunne forestille mig at stationerne allerede kører på AG-drift, men i princippet, jo.
Men det er åbenbart alle linjeblokkene på strækningen der er gået ned. Og ikke selve fjernstyringen som sådan. Det hænder jo at fagtermer bliver blandet sammen i de forskellige led

Kunne være dejligt at høre nogle bud på hvorfor man slet ikke kan køre? Sporskifter kan vel låses hvis kontrollen er tabt? Er det bare nemmere med togbusser?

Det lyder som om problemet er værre end bare et par sporskifter, der ikke er under kontrol. Min viden om signalsystemers indretning er ret overfladisk, så tag alt dette med forbehold.

Hvis linjeblokken vitterligt er røget sig en tur, kan man ikke se om, og hvor, der er tog ude på strækningerne. I så fald skal man have sendt stationsbestyrere ud til de enkelte stationer, der skal ringe frem og tilbage mellem hinanden hver gang et tog er ankommet og et andet kan sendes af sted, så man er sikre på om sporet er frit. Af- og tilbagemelding, kaldes det. Man kører på den måde mellem Hobro og Aalborg til dagligt, men der er næppe personale til det nede i det sydlige Jylland, og slet ikke i skolesommerferien.

Hvis linjeblokken er intakt, men man bare ikke kan se den fra fjernstyringscentralen - men bloksignalerne ude på strækningen i øvrigt virker som de skal - så kan man måske køre AG-drift som nogen foreslog. Ved AG-drift sætter sikringsanlægget på den enkelte station automatisk signal til gennemkørsel, så snart sporene er frie. Det ville dog ikke fungere i Bramming, hvorfra der jo kører tog fra vest mod både Kolding og Tønder. Så her skulle man stadig have en stationsbestyrer ud og betjene stationen lokalt.

Så ja, det er nok nemmere med togbusser.

Togtrafikken er nu indstillet ind til kl. 18.00 - foreløbigt.

Der har efterhånden været rigtig mange bud på, hvad der er galt:

1: Signalproblemer på Lunderskov station
2: Fejl på fjernstyringen (beskadiget kabel)
3: Fejl på linjeblokken

Det ville klæde DSB/Banedanmark at komme med den _rigtige_ forklaring på hvad der er galt. Specielt når togdriften ser ud til at blive indstillet i over et døgn - hvor det berører rigtig mange passagerer - så må man ud med, hvad der er galt.

Vi så lidt det samme dengang køreledningsanlægget faldt fra hinanden mellem Lunderskov og Esbjerg - det gik flere dage før end den korrekte forklaringen blev givet - det er bare ikke godt nok !!!

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 1/08-23, 15:01.
Hvorfor?

1) Til glæde for passagererne/kunderne? Hvad kan de bruge den viden til?

2) Til glæde for alle andre interessenter? Ja ja, men vi kan vel vente til de har fået det fikset så de ved præcis hvad der var galt og hvordan det skete.

Ad 1) er de kunder der er midt i trafikken nok mest interesserede i hvordan de kommer videre og de der skal den vej "om lidt" vil nok gerne vide hvornår normal drift genoptages så de kan planlægge deres tur og måske tage tidligere afsted. De er stadigt ligeglade med årsagen i detaljer.

Just asking?

Det er altid bedst at komme med den korrekte forklaring på et problem, specielt når man skifter forklaring løbende, og problemet ikke ser ud til at kunne blive løst indenfor den tid der er skrevet. Der er ansat i massevis af kommunikationsmedarbejdere i både DSB og Banedanmark, der kan bruges til at forfatte en tekst til pressen eller hjemmesiden.

Blot at kalde alt 'signalproblemer' er for let. Det er i princippet at tale ned til folk, fordi afsendere er af den opfattelse, at modtageren alligevel ikke kan forholde sig til andet end en general forklaring (signalproblemer)

Man skal selvfølgelig ikke gå i detaljer, men meget kunne klares ved at kalde det hvad der er, f.eks:

'Fejl på et sporskifte på xx'
'Der er gravet et kabel over, hvorfor vi ikke kan .....'
'Vi kan ikke fjernstyrer stationerne mellem xx og xx'
'Et tog er gået i stå mellem xx og xx'
'Signalerne mellem xx og xx giver problemer, derfor kan vi ikke .....'
'Strømmen et gået på xx - det giver følgende problemer .....'

Der er massevis at korte og ikke tekniske forklaringen, der kan bruges - blot at kalde alt 'signalproblemer' er at bruge den laveste fællesnævner som forklaring.


Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/08-23, 15:34Det er altid bedst at komme med den korrekte forklaring på et problem, specielt når man skifter forklaring løbende, og problemet ikke ser ud til at kunne blive løst indenfor den tid der er skrevet. Der er ansat i massevis af kommunikationsmedarbejdere i både DSB og Banedanmark, der kan bruges til at forfatte en tekst til pressen eller hjemmesiden.

Blot at kalde alt 'signalproblemer' er for let. Det er i princippet at tale ned til folk, fordi afsendere er af den opfattelse, at modtageren alligevel ikke kan forholde sig til andet end en general forklaring (signalproblemer)

Man skal selvfølgelig ikke gå i detaljer, men meget kunne klares ved at kalde det hvad der er, f.eks:

'Fejl på et sporskifte på xx'
'Der er gravet et kabel over, hvorfor vi ikke kan .....'
'Vi kan ikke fjernstyrer stationerne mellem xx og xx'
'Et tog er gået i stå mellem xx og xx'
'Signalerne mellem xx og xx giver problemer, derfor kan vi ikke .....'
'Strømmen et gået på xx - det giver følgende problemer .....'

Der er massevis at korte og ikke tekniske forklaringen, der kan bruges - blot at kalde alt 'signalproblemer' er at bruge den laveste fællesnævner som forklaring.



På DSB´s hjemmeside nævnes nu en "fjernstyringsenhed" som årsagen.

mvh.
Poul.

Citat fra: Poul Andersen Dato  1/08-23, 15:38
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/08-23, 15:34Det er altid bedst at komme med den korrekte forklaring på et problem, specielt når man skifter forklaring løbende, og problemet ikke ser ud til at kunne blive løst indenfor den tid der er skrevet. Der er ansat i massevis af kommunikationsmedarbejdere i både DSB og Banedanmark, der kan bruges til at forfatte en tekst til pressen eller hjemmesiden.

Blot at kalde alt 'signalproblemer' er for let. Det er i princippet at tale ned til folk, fordi afsendere er af den opfattelse, at modtageren alligevel ikke kan forholde sig til andet end en general forklaring (signalproblemer)

Man skal selvfølgelig ikke gå i detaljer, men meget kunne klares ved at kalde det hvad der er, f.eks:

'Fejl på et sporskifte på xx'
'Der er gravet et kabel over, hvorfor vi ikke kan .....'
'Vi kan ikke fjernstyrer stationerne mellem xx og xx'
'Et tog er gået i stå mellem xx og xx'
'Signalerne mellem xx og xx giver problemer, derfor kan vi ikke .....'
'Strømmen et gået på xx - det giver følgende problemer .....'

Der er massevis at korte og ikke tekniske forklaringen, der kan bruges - blot at kalde alt 'signalproblemer' er at bruge den laveste fællesnævner som forklaring.



På DSB´s hjemmeside nævnes nu en "fjernstyringsenhed" som årsagen.

mvh.
Poul.

Årsag: Beskadiget lyslederkabel

Ingen tog mellem Lunderskov og Esbjerg
Af Ove Nygaard, Fredericia. 1/08-23, 16:35.
Citat fra: Svend Dato  1/08-23, 16:07
Citat fra: Poul Andersen Dato  1/08-23, 15:38
Citat fra: Henrik Hansen Dato  1/08-23, 15:34Det er altid bedst at komme med den korrekte forklaring på et problem, specielt når man skifter forklaring løbende, og problemet ikke ser ud til at kunne blive løst indenfor den tid der er skrevet. Der er ansat i massevis af kommunikationsmedarbejdere i både DSB og Banedanmark, der kan bruges til at forfatte en tekst til pressen eller hjemmesiden.

Blot at kalde alt 'signalproblemer' er for let. Det er i princippet at tale ned til folk, fordi afsendere er af den opfattelse, at modtageren alligevel ikke kan forholde sig til andet end en general forklaring (signalproblemer)

Man skal selvfølgelig ikke gå i detaljer, men meget kunne klares ved at kalde det hvad der er, f.eks:

'Fejl på et sporskifte på xx'
'Der er gravet et kabel over, hvorfor vi ikke kan .....'
'Vi kan ikke fjernstyrer stationerne mellem xx og xx'
'Et tog er gået i stå mellem xx og xx'
'Signalerne mellem xx og xx giver problemer, derfor kan vi ikke .....'
'Strømmen et gået på xx - det giver følgende problemer .....'

Der er massevis at korte og ikke tekniske forklaringen, der kan bruges - blot at kalde alt 'signalproblemer' er at bruge den laveste fællesnævner som forklaring.



På DSB´s hjemmeside nævnes nu en "fjernstyringsenhed" som årsagen.

mvh.
Poul.

Årsag: Beskadiget lyslederkabel
Hej alle!
Et lakonisk spørgsmål kunne så være: Hvem er det så, der har beskadiget det lyslederkabel? Er det en entreprenør, som ikke har været opmærksom, eller som ikke har fået de rigtige planer over, hvor lyslederkablerne er placeret. Eller er der "hærværksmænd" på sporet? Ja, jernbanen er sårbar, og der er nok ikke nogen, der melder sig selv.
PS: I går var jeg på den sønderjyske motorvej, og efter kl. ca 12, hvor jeg befandt mig i bil i nordgående retning "uden problemer", bemærkede vi en kæmpekø, mange km. lang af både personbiler, lastbiler og "motorhomes" i sydgående retning, og den strakte sig (ud fra hukommelsen) fra Vojens i syd og til næsten Kolding i nord. Ud af "øjenkrogen" kunne vi se en væltet lastbil på åstedet, men der var hjælp på stedet. Som min kone sagde: Det var da godt, at det ikke var sket, da vi var på vej mod syd!  :o
Ja, den trafik er ustyrlig, både vejtrafikken og jernbanetrafikken, men sidstnævnte får oftest de "værste offentlige knubs i dagspressen"! 8)   

Gå op Sider:[1] 2 3

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak