Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Veterantog på ERTMS/CBTC
Jeg fandt lige denne her rapport omkring muligheden for veterantog på de nye signalsystemer fra Danske Veterantogs Organisationers Fællesrepræsentation (DVF).
Den er meget interessant, men er der sket noget siden rapporten udkom i august 2020?
Den ligger op til at starte et pilotprojekt hurtigst muligt, men jeg har ikke kunne finde noget nyt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Veterantog på ERTMS/CBTC
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 30/07-23, 21:42.
Der mangler lige en mand med en papkasse med en stor pose penge.       

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af vollensir. 31/07-23, 00:08.
Det kommer desværre nok aldrig til at ske, det med kørsel med veterantog på ERTMs strækninger. Dels er det for dyrt at få installeret, tilladelser, dokumenter, test m.m.

Hva med uddannelse af de klubbernes lokomotivpersonale, det er en ret omfattende uddannelse med mange nye begreber, regler m.m.

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af ivar. 31/07-23, 00:59.
Citat fra: vollensir Dato 31/07-23, 00:08Det kommer desværre nok aldrig til at ske, det med kørsel med veterantog på ERTMs strækninger. Dels er det for dyrt at få installeret, tilladelser, dokumenter, test m.m.

Hva med uddannelse af de klubbernes lokomotivpersonale, det er en ret omfattende uddannelse med mange nye begreber, regler m.m.

Men du ved reelt set ikke noget?

Citat fra: vollensir Dato 31/07-23, 00:08Hva med uddannelse af de klubbernes lokomotivpersonale, det er en ret omfattende uddannelse med mange nye begreber, regler m.m.
Forholdet omkring uddannelse er vel ligegyldigt.....hvis køretøjet ikke har ERTMS, så må det i udgangspunktet ikke kører på strækninger med ERTMS. Undtagelsen er hvis der etableres en sporspærring (hvilket er en besværlig omgang og med hastigheden på toget skal reduceres til en 20-30 km/t).

Umiddelbart ser jeg 3 store forhindringer omkring ERTMS i veterantog.
- at finde de nødvendige millioner af kroner. Muligvis kan der via dygtigt lobbyarbejde fås en bevilling via finansloven.
- at stable en troværdig projektorganisation på benene, som kan gennemfører ombygning af de enheder, som der måtte blive enighed om.
- at blive enige om hvilke enheder, som skal ombygges. Traditionelt har hver klub sine husdyr (kæpheste).


Veterantog på ERTMS/CBTC
Af RasmusD. 31/07-23, 10:18.
Citat fra: vollensir Dato 31/07-23, 00:08Hva med uddannelse af de klubbernes lokomotivpersonale, det er en ret omfattende uddannelse med mange nye begreber, regler m.m.

Njaeh, "omfattende" vil jeg nu ikke kalde den. Otte dages teoriundervisning og én dags praktik, så bliver man sluppet løs på skinnerne. Det forudsætter selvfølgelig at man er uddannet lokomotivfører i forvejen med licens og certifikat.

Jeg kender ikke veterantogsmiljøet så godt, men jeg har indtryk af at deres frivillige lokomotivførere også kører tog til dagligt.

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 31/07-23, 12:58.
Citat fra: RasmusD Dato 31/07-23, 10:18Jeg kender ikke veterantogsmiljøet så godt, men jeg har indtryk af at deres frivillige lokomotivførere også kører tog til dagligt.
Nogen gør, men langt fra alle.

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af Svend. 31/07-23, 16:32.
Seneste redigering: 31/07-23, 16:35 af Svend
Citat fra: Michael Deichmann Dato 31/07-23, 12:58
Citat fra: RasmusD Dato 31/07-23, 10:18Jeg kender ikke veterantogsmiljøet så godt, men jeg har indtryk af at deres frivillige lokomotivførere også kører tog til dagligt.
Nogen gør, men langt fra alle.

Her skal tungen holdes lige i munden. Der opereres med følgende betegnelse/benævnelser - alt efter hvor der køres og uddannelse
1) lokomotivfører (A hhv B),
2) S-banefører og
3) fører af veterantogskøretøj

Lidt mere her:
https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/jernbanesikkerhed/ansoeg-om-godkendelse-og-tilladelse/godkendelse-af-veteranbaner/personale

Der er i infrastrukturaftalen 2035 angivet følgende:

"Der afsættes en pulje på 20 mio. kr. til understøttelse af, at der også i fremtiden kan køres veterantog på statens
jernbanenet."


Kommisorium mm er endnu ikke udarbejdet.

Et forsigtigt skøn er at pengene her rækker til ombygning af et marcipanbrød og projektering af et damplokomotiv. Men der er jo også andre løsninger, hvis kommisoriet giver lov. Nok så væsentligt er det vist heller ikke afgjort, hvordan mellemfinansieringen skal være. En jernbaneklub kan nok ikke lige gå ud og låne 16 mio kroner til ETCS i nogle år, indtil pengene fra staten bliver frigivet (der er puljer til ETCS indbygning i godstog der kræver pant i virksomheden og flere års kørsel med det ombyggede lokomotiv, før pengene kan udbetales)

Det er stadig teoretisk muligt, at få lavet et projekt, hvor eksempelvis flere marcipanbrød udrustes med ETCS med forholdsvis lave engangsomkostninger. Men der skal bruges mange penge på den første - formentlig mindst 16 mio kroner. Billigste løsning ville nok være, at bruge de 20 mio kroner på at frikøbe MXere med ETCS hos de regionale baner, men det giver så andre udfordringer.

Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato  1/08-23, 15:37Der er i infrastrukturaftalen 2035 angivet følgende:

"Der afsættes en pulje på 20 mio. kr. til understøttelse af, at der også i fremtiden kan køres veterantog på statens
jernbanenet."


Kommisorium mm er endnu ikke udarbejdet.

Et forsigtigt skøn er at pengene her rækker til ombygning af et marcipanbrød og projektering af et damplokomotiv. Men der er jo også andre løsninger, hvis kommisoriet giver lov. Nok så væsentligt er det vist heller ikke afgjort, hvordan mellemfinansieringen skal være. En jernbaneklub kan nok ikke lige gå ud og låne 16 mio kroner til ETCS i nogle år, indtil pengene fra staten bliver frigivet (der er puljer til ETCS indbygning i godstog der kræver pant i virksomheden og flere års kørsel med det ombyggede lokomotiv, før pengene kan udbetales)

Det er stadig teoretisk muligt, at få lavet et projekt, hvor eksempelvis flere marcipanbrød udrustes med ETCS med forholdsvis lave engangsomkostninger. Men der skal bruges mange penge på den første - formentlig mindst 16 mio kroner. Billigste løsning ville nok være, at bruge de 20 mio kroner på at frikøbe MXere med ETCS hos de regionale baner, men det giver så andre udfordringer.

Lasse

Hvad med i forhold til NextEVC? De siger jo, at det skulle blive markant billigere end en traditionel ETCS-udrustning. Men ville en ETCS-udrustning ikke også blive billigere og nemmere for f.eks. jernbanemuseet, når nogle gods selskaber får ETCS på deres MY og MZ? Hvad jeg har hørt, er det First of Class, der virkelig koster knaster med udviklingen og godkendelse.

Og ved man noget om, hvor meget en ICI-udrustning ville koste? Så man i hvert fald kunne køre på S-banen. Jeg tænker også på, hvis man en dag fik renoveret DJKs 2. generations S-tog.



Veterantog på ERTMS/CBTC
Af vollensir. 5/08-23, 08:07.
For nogle er det en meget omfattende uddannelse, måske især for ældre lokomotivfører, kender selv til 5 lokomotivfører der har taget deres afsked på grund af det nye signalsystem var for stor én mundfuld for dem.

Nogen har nemt ved det, andre fatter ikke et suk...

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af Krabsen. 5/08-23, 09:10.
Da de elektroniske tekstbehandlingsanlæg vandt frem i 70'erne forlod mange ældre skrivemaskinemekanikere branchen, fordi de nye printere var for stor en munduld for dem..

Det samme skete da bankerne udskiftede NCR-kasseapparaterne med elektroniske løsninger.

..og sådan kan man blive ved.
(da bilerne vandt frem for 100 år siden måtte mange karetmagere og landsbysmede finde noget andet at beskæftige sig med..)

..... og nogle er principielt modstandere af alt nyt, som er indtruffet siden damplokomotivets æra.

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af vollensir. 7/08-23, 00:54.
Er personlig ikke modstander af nye systemer m.m. Men hvor ville det have været rart hvis det nye signalsystem var totalt gennemprøvet, og nogle lokomotivfører havde været med til at udvikle systemet i sin tid. Man kan godt se det er ingeniører og andre teoretiker der har udviklet systemet, og aldrig siddet ude foran i et tog.

Nuvel det nye system har nogle fordele, men der er også mange tåbelige og ulogiske ting i det nye system. Især ved rangering og i starten ved op/ned formeringer af tog hvor der skulle skrives en driftinstruks inden kobling, den regel er heldigvis afskaffet igen...

Veterantog på ERTMS/CBTC
Af Svend. 7/08-23, 06:25.
Seneste redigering: 7/08-23, 06:28 af Svend
Citat fra: vollensir Dato  7/08-23, 00:54Er personlig ikke modstander af nye systemer m.m. Men hvor ville det have været rart hvis det nye signalsystem var totalt gennemprøvet, og nogle lokomotivfører havde været med til at udvikle systemet i sin tid. Man kan godt se det er ingeniører og andre teoretiker der har udviklet systemet, og aldrig siddet ude foran i et tog.

Nuvel det nye system har nogle fordele, men der er også mange tåbelige og ulogiske ting i det nye system. Især ved rangering og i starten ved op/ned formeringer af tog hvor der skulle skrives en driftinstruks inden kobling, den regel er heldigvis afskaffet igen...

Det kan da sagtens være, at de tyske, franske osv leverandører har haft faglig sparring med kommende brugere - trafikledere, infrastrukturmedarbejdere, lokomotivpersonale og andre medarbejdergrupper på gulvet - i deres lande.

Det er jo ikke godt at vide.

I hvilket omfang der har været involvering af direkte brugere,  altså DB Cargo, Hector Rail, Nordjyske Jernbaner, DSB og andre danske jernbanetransportvirksomheder, er der sikkert nogen der kan bidrage med viden om.

Gå op Sider:[1]
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak