Korrekt. Og skal man supplere, så indgår der i Infrastrukturplan 2035 følgende:
Parterne er endvidere enige om at afsætte en ramme på 650 mio.kr. til etablering af den nødvendige ladeinfrastruktur til
batteritogsdrift på de øvrige strækninger i Midt- og Vestjylland, på Svendborgbanen og i Nordjylland således, at
elektrificering af disse strækninger kan ske ved udrulning af batteritogsdrift. Det indebærer opsætning af ladestationer og
enkelte korte strækninger med køreledninger i stedet for køreledninger på hele nettet. Udrulningen baseres på en
detaljeret analyse af de nødvendige anlægselementer til batteritog og sammenhængen til lokalbanerne.
Parterne er desuden enige om at gennemføre en undersøgelse af mulighederne for, hvorledes batteritog kan bruges i
landsdelstrafikken og dermed muliggøre en fastholdelse af en direkte togforbindelse mellem København, Herning og
Struer.
Parterne er endvidere enige om at afsætte 275 mio. kr. til et statsligt tilskud til ladeinfrastruktur på privatbanerne med
henblik på at fremme en grøn omstilling og en CO2-neutral jernbanedrift.Altså foregår der analyse-/forberedende arbejder til at indføre batteritog på de strækninger, der i dag køres af Arriva, samt eventuelle gennemgående tog fra København til og fra Struer (man kan håbe at der kigges på direkte tog til "alle" jyske købstæder, nu man er i gang). Samtidig kommer en pulje, der kan anvendes til støtte til ladeinfrastruktur på Regionsbanerne.
Udover dette foregår der "analyser/sonderinger" omkring batteri-lokomotiver og batteridrevne arbejdskøretøjer i forskellig regi.
Lasse