Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.
Gå ned Sider:[1] 2
Ur
Af bjarkemm. 22/07-23, 21:37.
Seneste redigering: 22/07-23, 21:43 af bjarkemm
Da jeg var barn var der tit krydsninger i Hurup med spejlæg. Det var hyggeligt, men systemet umuliggjorde forlægninger af krydsninger, da Hurup ofte var den eneste betjente station på Thybanen. Nu er der næsten aldrig krydsning her mere, men i går kunne mine barndomsminder blive genopfrisket takket være et forsinket Desiro fra Struer. De skulle have krydset i Bedsted.
Mvh Bjarke

Ur
Af bjarkemm. 22/07-23, 21:45.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Ur
Af T. Rithmester, Struer. 22/07-23, 23:31.
Årsagen til forsinkelsen var "knas" med ovk. 71.
Bommene ville ikke gå ned, så AR 3066 holdte ved ETCS stopmærket ved overkørslen.
Først efter vel 10-15 minutter kom der skred i det.
I mellemtiden havde der akkumuleret sig en hoben biler/lastbiler ved ovk. 72, som var sikret, eller bommene var i hvert fald nede og blinklys aktive.
Flere biler opgav at vente, og vendte simpelthen om.

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Ur
Af T. Rithmester, Struer. 23/07-23, 00:03.
Noget OT, men dog billedlig forklaring på forsinkelsen som muliggjorde krydsning i Hurup Thy :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arriva AR 3066 (RA 5547) "fanget" ved ovk. 71. 21. juli 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arriva AR 3066 (RA 5547) "fanget" ved ovk. 71 men ovk. 72 er sikret, desværre fanget i et øjeblik hvor der ikke er lys i blinklysene  ::)  21. juli 2023 (tdr)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der samlede sig hurtigt en hoben biler/lastbiler ved ovk. 72, hvoraf flere (biler) sidenhen valgte at vende om. 21. juli 2023 (tdr)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Ur
Af Jonas1983. 23/07-23, 07:49.
Seneste redigering: 23/07-23, 07:53 af Jonas1983
Hvis det er krydsningen med Oddesundvej (Hovedvej 11), så er det nærmest også det mest uheldige sted at vente forgæves på at toget krydser. Ja, vel nærmest det eneste sted i Thy, det kan skabe trafikkaos ;D

Det må da også være et af de allersidste steder i landet at en hovedvej ("primærrute") krydser en jernbane med overskæring i stedet for tunnel/bro? Ganske vist er jernbanen ikke så befærdet, men det er Hovedvej 11 dog.

(Man kan strengt taget godt komme en anden vej over, men så skal man dels ud på en ret stor omvej ad nogle meget små veje, dels enten stole på sin gps eller være lokalt kendt, bl.a. for at vide, hvilke steder man ikke mere kan krydse (krydsninger nedlagt!)).

Ur
Af Mikkelhk, Lunderskov. 23/07-23, 09:25.
Seneste redigering: 23/07-23, 09:29 af Mikkelhk
Citat fra: Jonas1983 Dato 23/07-23, 07:49Det må da også være et af de allersidste steder i landet at en hovedvej ("primærrute") krydser en jernbane med overskæring i stedet for tunnel/bro? Ganske vist er jernbanen ikke så befærdet, men det er Hovedvej 11 dog.
Primærrute 11/24 krydser banen ved Ribe (ovk 35), og Primærrute 24 krydser yderligere banen ved Damhus lige syd for Ribe (ovk 40). En lørdag i sommerferien (skiftedag i sommerhusene) kan der meget hurtigt komme meget lang kø, særligt ved ovk 35, hvor vejen er tosporet i begge retninger, hvis ovk ikke går i normalstilling efter et tog, eller hvis et nordgående tog holder længe ved Ribe Nørremark. Primærrute 24 og 11 bruges begge i stor grad af tyskere, som ikke vil køre på motorvejen over Kolding, og det er derfor ofte kæmpestore autocampere eller store tyskerslæder med campingvogn bagpå der holder og venter ved ovk i sommerferien. Man skal heldigvis ikke en enorm omvej i Ribe for at komme udenom (men stadig ind på de små gader, tildels brostensbelagte), men holder du først ved overkørslen - på en firesporet vej med en helle imellem køreretningerne, kan man altså ikke bare lige vende om.

Hilsen Mikkel

Ur
Af T. Rithmester, Struer. 23/07-23, 09:33.
Citat fra: Jonas1983 Dato 23/07-23, 07:49Hvis det er krydsningen med Oddesundvej (Hovedvej 11), så er det nærmest også det mest uheldige sted at vente forgæves på at toget krydser. Ja, vel nærmest det eneste sted i Thy, det kan skabe trafikkaos ;D

Det er det :)


Citat fra: Jonas1983 Dato 23/07-23, 07:49(Man kan strengt taget godt komme en anden vej over, men så skal man dels ud på en ret stor omvej ad nogle meget små veje, dels enten stole på sin gps eller være lokalt kendt, bl.a. for at vide, hvilke steder man ikke mere kan krydse (krydsninger nedlagt!)).

Ja, det er ikke så lige til at komme anden vej over banen, lokalkendskab er i hvert fald krævet, så så er det bedre blot at vente.
I øvrigt gik bommene ved ovk. 72 op af sig selv en rum tid senere, tænker der er noget "time out" på sådan noget hejs :)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Ur
Af jaer. 23/07-23, 09:34.
Citat fra: Jonas1983 Dato 23/07-23, 07:49Det må da også være et af de allersidste steder i landet at en hovedvej ("primærrute") krydser en jernbane med overskæring i stedet for tunnel/bro? Ganske vist er jernbanen ikke så befærdet, men det er Hovedvej 11 dog.


Der er også overkørsel på primærrute 40 i den sydlige del af Skagen. Primærrute 16 krydser letbanen i Grenaas vestlige del, og midt i Mørke krydser primærrute 21 letbanen.

/ Jan

Ur
Af jaer. 23/07-23, 09:40.
Citat fra: T. Rithmester Dato 23/07-23, 00:03Noget OT, men dog billedlig forklaring på forsinkelsen som muliggjorde krydsning i Hurup Thy :)

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arriva AR 3066 (RA 5547) "fanget" ved ovk. 71. 21. juli 2023 (tdr)
 

Det giver altid ekstra bøvl, når der er to tætliggende overkørsler, som kan kræve, at de skal "kobles". ERTMS burde give bedre muligheder end i "SR-land", men hvis overkørslerne ligger for tæt på hinanden vil stadigt nok skulle have en tæt kobling. Men at det skal tage 15 minutter for at komme videre burde man nok kigge på i procedurerne (ORF).

/ Jan

Ur
Af Jørgen Pagh Jensen. 23/07-23, 22:58.
CitatDet må da også være et af de allersidste steder i landet at en hovedvej ("primærrute") krydser en jernbane med overskæring i stedet for tunnel/bro? Ganske vist er jernbanen ikke så befærdet, men det er Hovedvej 11 dog.

Her kan Sjælland nu også være med. Rute 16 har to overskæringer mellem Frederiksværk og Hundested. Rute 57 har overskæring ved Stenlille.

Ur
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 23/07-23, 23:04.
Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 23/07-23, 22:58
CitatDet må da også være et af de allersidste steder i landet at en hovedvej ("primærrute") krydser en jernbane med overskæring i stedet for tunnel/bro? Ganske vist er jernbanen ikke så befærdet, men det er Hovedvej 11 dog.

Her kan Sjælland nu også være med. Rute 16 har to overskæringer mellem Frederiksværk og Hundested. Rute 57 har overskæring ved Stenlille.

Og den ved Frederiksværk er endda med trinbrædt lige ved siden af inden for tændingsstrækningen hvor man sidder og venter på passagerudvekslingen bliver afsluttet..... :-)

Ur
Af thomastog. 24/07-23, 09:41.
Citat fra: T. Rithmester Dato 23/07-23, 00:03Noget OT, men dog billedlig forklaring på forsinkelsen som muliggjorde krydsning i Hurup Thy :)

...

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Der samlede sig hurtigt en hoben biler/lastbiler ved ovk. 72, hvoraf flere (biler) sidenhen valgte at vende om. 21. juli 2023 (tdr)

Det er tydeligvis geografisk afhængigt, hvornår man mener der er mange biler i kø ;-)

Ur
Af T. Rithmester, Struer. 24/07-23, 15:09.
Citat fra: thomastog Dato 24/07-23, 09:41Det er tydeligvis geografisk afhængigt, hvornår man mener der er mange biler i kø ;-)

;D  ;D  ;D

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Ur
Af bjarkemm. 24/07-23, 19:27.
Citat fra: bjarkemm Dato 22/07-23, 21:37Da jeg var barn var der tit krydsninger i Hurup med spejlæg. Det var hyggeligt, men systemet umuliggjorde forlægninger af krydsninger, da Hurup ofte var den eneste betjente station på Thybanen. Nu er der næsten aldrig krydsning her mere, men i går kunne mine barndomsminder blive genopfrisket takket være et forsinket Desiro fra Struer. De skulle have krydset i Bedsted.
Mvh Bjarke

Jeg skrev godt nok i mit første indlæg, at mit barndomsminde var krydsninger i Hurup. Men retteligt var det ikke krydsninger mellem en Desiro og en Lint, men derimod krydsning mellem en MR og IC119 bestående af enten MZ eller 2xMY + op til 9 B/A vogne kl 14.29 alle hverdage :-)

Og jeg husker også returløbet IC180, når det med 2xMY accelererede op forbi vores have (der lå ved det sydlige I-signal) - det kunne både høres, ses og ofte også lugtes i vores have :-)

Ur
Af thomastog. 25/07-23, 10:01.
Citat fra: jaer Dato 23/07-23, 09:40
Citat fra: T. Rithmester Dato 23/07-23, 00:03Noget OT, men dog billedlig forklaring på forsinkelsen som muliggjorde krydsning i Hurup Thy :)

..

Det giver altid ekstra bøvl, når der er to tætliggende overkørsler, som kan kræve, at de skal "kobles". ERTMS burde give bedre muligheder end i "SR-land", men hvis overkørslerne ligger for tæt på hinanden vil stadigt nok skulle have en tæt kobling. Men at det skal tage 15 minutter for at komme videre burde man nok kigge på i procedurerne (ORF).

Det er måske lige friskt nok at påstå, uden at vide hvad problemet var, og hvad der skulle til for at komme videre.

Gå op Sider:[1] 2
Jærnbanen gennem 100 aar
Jærnbanen gennem 100 aar

Redaktionen har fra Kim Diedrichsen modtaget en scannet version af Illustreret Familie-Journals 26. Haandbog fra 1927, der indeholder ´En Skildring af Ildhestens Sejrsgang over Jorden og nogle træk af Jærnbanens Historie´. Hæftet er på 48 sider.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak