Der er opstået udfordringer ved udbuddet af driften på RE7/70 Hamburg-Neumünster-Kiel/Flensburg-Tinglev, da der ikke er modtaget nogle økonomisk realistiske tilbud.
Nogle af grundene til de dårlige tilbud skal sandsynligvis findes i udbudsvilkårene, hvor operatøren skal stille med erstatningsmateriel såfremt de bestilte Alstom Coradia Max ikke bliver leveret til tiden. (Bemærk at det er
NAH.SH der står for indkøbet af togmateriel og operatøren har absolut ingen indflydelse på materielleveringen).
Derudover får operatøren betaling for obligatoriske prøvekørsler, men kun på tysk side. Test af togsættene i Danmark inkl. systemskifte i Padborg skal operatøren selv betale for og hvilken pris skal man lige afregne for det i tilbuddet?
Dertil er der også høje krav og høje strafgebyrer i forbindelse med rengøring af materiellet. Der er eksempelvis krav om ugentlig vask udvendigt (hvilket jeg ikke aner om er et strengt krav, da jeg ikke ved hvor ofte togmateriel typisk bliver vasket)
Problemet er nok især erstatningsmateriellet som kun DB Regio råder over og kun til kørsel Padborg/Kiel-Hamburg i form af de eksisterende tog, hvis altså de ikke allerede er planlagt overført til andre strækninger.
Man har jo allerede set på strækningerne i Niedersachsen hvor svært man har haft ved at skaffe erstatningsmateriel til de forsinkede Coradia Max togsæt her, selvom Alstom i denne kontrakt er forpligtet til at skaffe erstatningsmateriel.
Planen er nu at genstarte udbuddet, men jeg ved ikke hvorvidt man lemper eller fjerner nogle af kravene.