Citat fra: thadef Dato 9/09-23, 07:41Så jeg krydser fingre for timedrift til Flensborg.
Det gjorde jeg også, men
NAH.SH har skrevet til en bruger på det tyske forum
Drehscheibe-Online, at der i første omgang planlægges med drift hver anden time:
"Vorerst soll ein 2-Stundentakt angeboten werden. Die Option später den Takt zu verdichten, besteht jedoch."
("I første omgang udbydes en forbindelse hver anden time. Det er imidlertid muligt at øge frekvensen senere hen.")En køretid Tinglev-Flensborg på 23 min. (uden grænsekontrol) og to danskejede tog havde ellers i mit hoved berettiget til timedrift...
Som det er nu, har det sin naturlige forklaring, at Padborg-Flensborg og Kriplev-Gråsten-Sønderborg må deles om de danske fjerntog. Timedrift Lunderskov-Tinglev ville være overkill, og et evt. lokaltog, som udgik fra Tinglev til Flensborg i de tomme timer, ville have et spinkelt passagergrundlag (og evt. Sønderborg i de modsatte timer - med forbehold for køreplansudfordringerne), fordi folk nok gerne forskyder deres rejse med en time for at undgå et skift.
Men i fremtiden kommer der jo timedrift til Kolding-Tinglev-Sønderborg, og RE7 har allerede timedrift Hamborg-Flensborg. Så det er ganske ærligt, hvis denne lille forlængelse af RE7 kun skal have tog hver anden time. Det giver også en ujævn belastning på togene DK-Tinglev og Flensborg-Hamborg, fordi de "grænseoverskridende passagerer" skal samles på hver anden afgang.
Ift. den nuværende situation vil det i fremtiden være halvt så slemt at misse sit skift på vej nordpå (1 times ventetid i Tinglev fremfor 2 timer i Flensborg), men dobbelt så slemt at misse skift på vej sydpå (2 timers ventetid i Tinglev fremfor 1 i Flensborg). De danske tog er generelt mere rettidigt end de tyske, så den overordnede rettidighed vil nok stige. Samtidig vil rejsende mod Fyn og Sjælland spare et skift i Kolding eller Fredericia, da Sønderborg-togene - i hvert fald p.t. - kører til København, mens Flensborg-IC'erne med få undtagelser vender i Fredericia.
For internationale rejsende fra Danmark ud i verden er dog noget vigtigere at nå forbindelser i Hamborg til tiden, end hvornår man er hjemme ved feriens afslutning... Men ak, i en fremtid med Talgo og Femernforbindelse bliver der forhåbentligt et fjerntogsudbud, som på både pris og kapacitet kan lokke langtursrejsende væk fra forbindelserne med skift i Flensborg/Tinglev.
Men inden jeg får teoretiseret for meget, må vi jo også se, hvad det bliver til.
NAH.SH's kundeservice er ikke nødvendigvis alt for godt orienteret om planerne, som jo også kan nå at ændre sig mange gange endnu. Spændende skal det blive - om ikke andet, så allerede når de sidste IC3'ere mister Indusi.