Citat fra: M. Qvist Dato 18/07-23, 18:30Der er rigtig mange rejsende der benytter sig af IC-togene til Flensburg og skifter til regionaltoget dér. Når de sidste IC3 har fået fjeret Indusi tvivler jeg stærkt på at DSB vil indsætte et alternativ. Lokaltog til Padborg har aldrig haft den største prioritet. I mange år måtte lokale rejsende benytte sig af tyske IR-tog fra Fredericia. Så kom der en kort periode hvor der blev indsat IR4, men dette blev hurtigt udskiftet med et enkelt (og ofte proppet) MR-togsæt.
Det er ikke mit indtryk at DSB har den store interesse i de afgange, så mon ikke de ville se det som en gave hvis tyskerne kunne overtage trafikken og frigøre materiel som kan bruges nord for Fredericia?
DSB kører på kontrakt med
NAH.SH frem til december 2027 til Flensburg. Den sidste måned har en del Flensburg-tog faktisk kørt med to IC3, hvilket dog har skabt den udfordring at RE7 fra Flensburg til Hamburg er fyldt allerede ved afgang fra Flensburg.
Mit indtryk er at de fleste rejsende i IC 57xx togene til Flensburg er dem der ikke har fået pladsbillet til de direkte tog, men billetterne sælges også ofte til spotpris til skifteforbindelserne. I lavsæsonen er der ofte meget god plads i 57xx togene.
Det optimale er at fjernrejsende rejser med fjerntog, så de ikke tager kapacitet fra de lokale rejsende og pendlere i Sydjylland og Schleswig-Holstein. Forhåbentlig vil man fra 2024 se et markant mindre pres på 57xx togene, når de direkte tog kører fast hver anden time og med højt pladsudbud.
Citat fra: Danskjävlar Dato 18/07-23, 19:59Det her er da også meget interessant. Håber virkelig at myndighederne her i Danmark vil samarbejde om at sikre sig at togene kan fortsætte til Tinglev. Hvis har lov til at være lidt optimistisk, kan jeg sagtens se det for mig som en mulighed at forlænge nogle af disse tyske tog i myldretiden til Kolding, Fredericia, eller Vejle. Hvis region Syddanmark og eller trafikstyrelsen ville være interesseret kan det nok være en god ide for at tilbyde ekstra drift i myldretiden gennem den del af jylland, og mellem trekantsområdet og Flensborg.
Det er bedre at bruge pengene på flere busser mellem Sønderborg-Aabenrå-Haderslev-Christiansfeld-Kolding-Vejle, så den regionale kollektive trafik rent faktisk kører der hvor folk bor. Lige nu kører 900X på ovenstående rute kun hver anden time, dog hver time i myldretiden.
Selv mellem Vejle og Kolding er 900X hurtigere end de fleste tog og kun et par minutter langsommere end de hurtigste tog.
Men her kommer vi over i den ubalance der er i at Region Syddanmark skal betale for 900X, mens staten betaler for togtrafikken og dermed har Tinglev, Rødekro, Vojens, Vamdrup og Lunderskov bedre kollektiv trafik end de noget større byer ud til kysten.