Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
NAH.SH bestiller 40 Alstom Coradia Stream HC til Hamburg-Flensburg-(Tinglev)
Af Thomas Rasmussen. 18/07-23, 23:27.
Seneste redigering: 18/07-23, 23:29 af Thomas Rasmussen
Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14DSB kører på kontrakt med NAH.SH frem til december 2027 til Flensburg.

Er der ellers ikke snak om, at de sidste IC3 får fjernet Indusi til fordel for ERTMS noget inden da? Det rygtes jo, at de gennemgående tog Aarhus-Hamborg forsvinder helt til K24, men forventer man stadig, at enkelte 57xx-tog kører til/fra Aarhus? Selv hvis man i K24 og måske K25 kan opretholde en minimumsbetjening med to løb Indusi-IC3 i pendulfart mellem Fredericia og Flensborg, bliver der vel en overgangsperiode, hvor der skal tænkes kreativt?

Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14Mit indtryk er at de fleste rejsende i IC 57xx togene til Flensburg er dem der ikke har fået pladsbillet til de direkte tog, men billetterne sælges også ofte til spotpris til skifteforbindelserne. I lavsæsonen er der ofte meget god plads i 57xx togene.
57xx-togene er også den eneste måde at komme til/fra Padborg på orangebillet. Indtil for nyligt solgte DSB også oranger helt til/fra Flensborg, men det er de af uvisse årsager holdt op med. 99 kr. i sommerferien for en billet til Padborg, så 24 kr. Padborg-Flensborg og så Deutschlandticket, Schleswig-Holstein-Ticket eller Quer-durchs-Land-Ticket derfra; det har svært ved at konkurrere prismæssigt med fjerntogene, som i øvrigt jo kører noget ustabilt.

Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14Det er bedre at bruge pengene på flere busser mellem Sønderborg-Aabenrå-Haderslev-Christiansfeld-Kolding-Vejle, så den regionale kollektive trafik rent faktisk kører der hvor folk bor. Lige nu kører 900X på ovenstående rute kun hver anden time, dog hver time i myldretiden.

Selv mellem Vejle og Kolding er 900X hurtigere end de fleste tog og kun et par minutter langsommere end de hurtigste tog.
900X kører uden stop mellem Vejle og Kolding trafikterminaler/stationer, og toget kunne også klare turen på en halv time, hvis man fokuserede lidt mere på rejsende internt jyske rejsende, i stedet for på hvor alle kan købe til København.

På forunderlig vis er 900X faktisk en nyttig genvej for kron- og nordjyder mod Tyskland. IC-togene Aalborg-Fredericia hhv. Fredericia-Flensborg afgår og ankommer nemlig på præcis samme klokkeslæt i begge retninger, dvs. uden skiftemulighed. Hvis man i stedet kører udenom Fredericia med 900X Vejle-Kolding, opnår man forbindelse mellem Aalborg-IC og København-Hamborg-IC.

Men i K24 bliver de IC-tog, der hver anden time kun kører Aalborg-Fredericia, eftersigende forlænget til Kolding, og så er sådanne krumspring unødvendige. Samtidig stiger antallet af gennemgående tog Aarhus-Vejle-Kolding da fra 1,25 til 1,5 tog pr. time, men det er stadig noget fesent. Engang havde man jo regionaltog Vejle-Koldning...

Der er gang i Märklin-skabelonerne. Det er da ganske morsomt at læse om myldretidstrafik mellem Kolding og Padborg, men altså "Venner se på Danmarks kort", der bor ingen mennesker der, hvor stationerne ligger.
Ideen om at forlægge passagerudvekslingen til Tinglev udspringer af et ønske om at muliggøre timedrift til Sønderborg - og det er flere år siden, den ide første gang kom på bordet, og den lever stadig i bedste velgående, og ser ud til endeligt at kunne realiseres.

Vh
-ivar

En bemærkning til, et enkelt IC3 togsæt der er proppet. Jeg har i mange år oplevet det når man skulle til f.ekd Århus, had vide hvornår DSB finder ud af det ikke er holdbart, også på Sjælland Lolland Falster, godtnok en del tog der kører med DD.materiel, men for mange tog med IC3 material. Det er ikke holdbart, kan godt forstå passager flygter fra DSB. Direktører i DSB skulle komme ud og se virkeligheden men det tør de nok ikke, for der skal spares penge.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Der var ingen der klagede over tildelingen, så nu har Alstom også officielt bekræftet bestillingen. Dog stadig ingen information om to-system togsæt og kørsel til Danmark - måske selve kontraktindgåelsen også afventer stillingtagen fra Danmark?

Pressemeddelelse Alstom: https://www.alstom.com/press-releases-news/2023/7/alstom-supply-40-coradia-stream-trains-nahsh-germany


Anders

Forbundsdagsmedlem Stefan Seidler, SSW har skrevet et åben brev til transportministeren om det:

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/bilag/244/index.htm

Jeg håber også snart at nogle at de sønderjydske politikere tager sagen om. Det vel vigtigere med gode forbindelse med få skift end dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.

Citat fra: Traktor77 Dato 25/07-23, 13:00https://www.ndr.de/nachrichten/schleswig-holstein/Endstation-Grenze-Welche-Bahn-faehrt-kuenftig-nach-Daenemark,daenemark1468.html

Tak for linket, der er nogle spændende informationer.

Det virker galimatias at udstyre 23 togsæt til kørsel i Danmark inkl. køb af to ekstra togsæt bare for at kunne køre til Tinglev, måske kun hver anden time.

Men kørsel til Kolding/Fredericia vil også give en del overkapacitet i Sønderjylland, for så vil man ende med to tog i timen med 300+ siddepladser i hvert tog.

Måske et kompromis kunne være at køre til Kolding/Fredericia imellem de direkte fjerntog Aarhus-Hamburg. Begge kunne køre hver fjerde time, hvilket ville give direkte tog Fredericia/Kolding-Hamburg hver anden time. Der er dog også en anden større dansk by der mister de direkte tog til Hamburg igen når Femernforbindelsen er færdig.
RE7 Odense-Kolding-Hamburg Hbf?

Anders

Nu begynder historien at komme til de danske medier:
Flensborg Avis har artikel "Høringssvar om togplan: »I forvejen er togbetjeningen over grænsen meget tynd«" - desværre bag en betalingsmur.
Mvh
Steen

Citat fra: steenth Dato 26/07-23, 15:05Nu begynder historien at komme til de danske medier:
Flensborg Avis har artikel "Høringssvar om togplan: »I forvejen er togbetjeningen over grænsen meget tynd«" - desværre bag en betalingsmur.
Mvh
Steen

Vil det sige at DSB vil beholde enkelte IC3 med tysk Indusi? Dem er der vel behov for, da DSB ikke har andet materiel, som kan køre i Tyskland.
Jeg havde ellers forstået det således, at alle IC3 skulle få fjernet indusi ved montering af udstyr til ETCS.

Citat fra: thadef Dato 27/07-23, 10:13
Citat fra: steenth Dato 26/07-23, 15:05Nu begynder historien at komme til de danske medier:
Flensborg Avis har artikel "Høringssvar om togplan: »I forvejen er togbetjeningen over grænsen meget tynd«" - desværre bag en betalingsmur.
Mvh
Steen

Vil det sige at DSB vil beholde enkelte IC3 med tysk Indusi? Dem er der vel behov for, da DSB ikke har andet materiel, som kan køre i Tyskland.
Jeg havde ellers forstået det således, at alle IC3 skulle få fjernet indusi ved montering af udstyr til ETCS.

Nej.

I følge Berlingske-artiklen, siger DSB, at de har de tog de skal bruge (Vectron og talgo).
Men de siger så også implicit at de kun kører fjerntog på strækningen.

Så DSB har vist ingen hensigt om at køre mere regionale løb.

Pt har Der Nordschleswiger (på tysk) nok den bedste sammenfatning i medierne - med forbehold for hvad der står bag Flensborg Avis' betalingsmur. Bispeskov/DSB viger uden om (eller måske rettere: får lov til at vige uden om) Flensborg-perspektivet. https://www.nordschleswiger.dk/de/nordschleswig-mobilitaet-daenemark/regionalzug-ueber-grenze-derzeit-wird-nur-tingleff-loesung



DSB er vel forpligtet til at køre "Intercity" (regionaltog) mellem Flensborg og Padborg til 2027 i kontrakt med nah.sh.

trm.dk https://www.trm.dk › mediaPDF Projektoversigt – Region Syddanmark

Det skal DSB jo stadig servicere før de første talgotog bliver leveret.

Citat fra: thadef Dato 27/07-23, 10:50DSB er vel forpligtet til at køre "Intercity" (regionaltog) mellem Flensborg og Padborg til 2027 i kontrakt med nah.sh.

trm.dk https://www.trm.dk › mediaPDF Projektoversigt – Region Syddanmark

Det skal DSB jo stadig servicere før de første talgotog bliver leveret.

Hvis jeg læser statusrapporten fra foråret korrekt, skulle alle IC3 Indusi være ombygget - og dermed have fået fjernet tysk udrustning - i efteråret 2025. Det efterlader i givet fald et hul for perioden 2025-2027

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/169/2701698/index.htm

Citat fra: jacobchristensen Dato 27/07-23, 12:35
Citat fra: thadef Dato 27/07-23, 10:50DSB er vel forpligtet til at køre "Intercity" (regionaltog) mellem Flensborg og Padborg til 2027 i kontrakt med nah.sh.

trm.dk https://www.trm.dk › mediaPDF Projektoversigt – Region Syddanmark

Det skal DSB jo stadig servicere før de første talgotog bliver leveret.

Hvis jeg læser statusrapporten fra foråret korrekt, skulle alle IC3 Indusi være ombygget - og dermed have fået fjernet tysk udrustning - i efteråret 2025. Det efterlader i givet fald et hul for perioden 2025-2027

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/TRU/bilag/169/2701698/index.htm


Var der ikke på et tidspunkt snak/rygter om at man i Tyskland installerede ETCS level 1 parallelt med Indusi - i hvert fald på nogle strækninger?
Hvis det er sandt, og det i givet fald omfatter Padborg - Flensburg, så er vi jo hjemme i olie

Eskild


CitatVar der ikke på et tidspunkt snak/rygter om at man i Tyskland installerede ETCS level 1 parallelt med Indusi - i hvert fald på nogle strækninger?
Hvis det er sandt, og det i givet fald omfatter Padborg - Flensburg, så er vi jo hjemme i olie

Det er korrekt at der var planer om at etablere ETCS level 1 limited supervision i Flensburg-området, men de planer er skrinlagt, da man nu satser på at gå direkte til ETCS level 2. Jeg har ikke nogen ide om hvornår det sker. Og så er der jo lige det med strømmen. Der skal bruges to-strømstog hen over grænsen.

Niels

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 6

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak