Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14DSB kører på kontrakt med NAH.SH frem til december 2027 til Flensburg.
Er der ellers ikke snak om, at de sidste IC3 får fjernet Indusi til fordel for ERTMS noget inden da? Det rygtes jo, at de gennemgående tog Aarhus-Hamborg forsvinder helt til K24, men forventer man stadig, at enkelte 57xx-tog kører til/fra Aarhus? Selv hvis man i K24 og måske K25 kan opretholde en minimumsbetjening med to løb Indusi-IC3 i pendulfart mellem Fredericia og Flensborg, bliver der vel en overgangsperiode, hvor der skal tænkes kreativt?
Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14Mit indtryk er at de fleste rejsende i IC 57xx togene til Flensburg er dem der ikke har fået pladsbillet til de direkte tog, men billetterne sælges også ofte til spotpris til skifteforbindelserne. I lavsæsonen er der ofte meget god plads i 57xx togene.
57xx-togene er også den eneste måde at komme til/fra Padborg på orangebillet. Indtil for nyligt solgte DSB også oranger helt til/fra Flensborg, men det er de af uvisse årsager holdt op med. 99 kr. i sommerferien for en billet til Padborg, så 24 kr. Padborg-Flensborg og så Deutschlandticket, Schleswig-Holstein-Ticket eller Quer-durchs-Land-Ticket derfra; det har svært ved at konkurrere prismæssigt med fjerntogene, som i øvrigt jo kører noget ustabilt.
Citat fra: andersj Dato 18/07-23, 20:14Det er bedre at bruge pengene på flere busser mellem Sønderborg-Aabenrå-Haderslev-Christiansfeld-Kolding-Vejle, så den regionale kollektive trafik rent faktisk kører der hvor folk bor. Lige nu kører 900X på ovenstående rute kun hver anden time, dog hver time i myldretiden.
Selv mellem Vejle og Kolding er 900X hurtigere end de fleste tog og kun et par minutter langsommere end de hurtigste tog.
900X kører uden stop mellem Vejle og Kolding trafikterminaler/stationer, og toget kunne også klare turen på en halv time, hvis man fokuserede lidt mere på rejsende internt jyske rejsende, i stedet for på hvor alle kan købe til København.
På forunderlig vis er 900X faktisk en nyttig genvej for kron- og nordjyder mod Tyskland. IC-togene Aalborg-Fredericia hhv. Fredericia-Flensborg afgår og ankommer nemlig på præcis samme klokkeslæt i begge retninger, dvs. uden skiftemulighed. Hvis man i stedet kører udenom Fredericia med 900X Vejle-Kolding, opnår man forbindelse mellem Aalborg-IC og København-Hamborg-IC.
Men i K24 bliver de IC-tog, der hver anden time kun kører Aalborg-Fredericia, eftersigende forlænget til Kolding, og så er sådanne krumspring unødvendige. Samtidig stiger antallet af gennemgående tog Aarhus-Vejle-Kolding da fra 1,25 til 1,5 tog pr. time, men det er stadig noget fesent. Engang havde man jo regionaltog Vejle-Koldning...