Efter at have hjulpet Erixx Holstein med ekstrakørsel til Kieler Woche, blev to af Ostdeutsche Eisenbahn GmbH (ODEG) Stadler GTW togsæt spottet i Padborg ved VIKING Rails værksted i torsdags:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10478400De seks VT 646 togsæt hos ODEG fra 2011 blev i starten af juni erstattet af fabriksnye Alstom Lint 54 togsæt og blev dermed arbejdsløse. Det vides ikke hvad togsættene laver i Padborg eller hvad de skal bruges til nu, men rygter siger at de fortsat skal hjælpe til hos Erixx Holstein indtil de forsinkede Stadler Flirt Akku batteritogsæt kan tages i brug.
Der er desværre en tendens til at en del tog i Tyskland bliver arbejdsløse efter første kontraktperiode, da trafikkøber igen sætter krav om fabriksnye tog af forskellige årsager. De fem Stadler Flirt (BR 429) som DB fik leveret i 2009 til kørsel mellem Rostock/Sassnitz og Rügen er nu også blevet overført til Mukran.
De 15 Stadler Flirt togsæt hos Nordbahn og 17 Bombardier Twindexx Vario togsæt hos DB Regio Nord fra hhv. 2014 og 2016 står også til at blive arbejdsløse i 2027, da Schleswig-Holstein er igang med at købe nye dobbeltdækkertogsæt til erstatning. Hermed overgår ejerskabet af togene også fra operatør til trafikkøber, ligesom med batteritogene og married-pair vognene mellem Hamburg og Sylt.
Indtil videre har man dog kunnet omplacere det meste materiel ved at nogle udbud har tilladt brugt, men renoveret materiel. Men det er et puslespil når togene nogle gange skræddersyes helt ned til den enkelte linje i Tyskland. Det er ikke lige så enkelt som med lokomotiver og personvogne (n-Wagen / Twindexx) som man har kunnet omplacere og tilpasse rimeligt nemt til andre linjer.