Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Efter at have studeret det hele lidt nærmere, så er spørgsmålet om Glostrup egentlig ikke er det ultimative knudepunkt vest for København?

  • Busforbindelse til Ballerup og Farum med 500S
  • Letbane på tværs af alle fingrene
  • Skift til S-tog og undgå stop i Taastrup og Albertslund, giver kortere rejsetid til de indre S-togstationer fremfor skift i Htå
  • Busforbindelse til Hvidovre Hospital med linje 22

Som knudepunkt er Glostrup mere værdifuldt end Høje Taastrup, især hvis S-banen forlænges til Roskilde. Glostrup har potentialet til at blive det som man håbede på Høje Taastrup ville blive.

Høje Taastrup bliver, ligesom Valby og Ny Ellebjerg, i høj grad regionale destinationer fremfor knudepunkter når Glostrup Fjern åbner.

Dertil er der også et mere urbant miljø omkring Glostrup station, hvor området omkring Høje Taastrup station minder om en vestjysk provinsby.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/07-23, 23:43Efter at have studeret det hele lidt nærmere, så er spørgsmålet om Glostrup egentlig ikke er det ultimative knudepunkt vest for København?

  • Letbane på tværs af alle fingrene
Letbanen går ikke til Klampenborg/Helsingør-fingeren, desværre.

Citat fra: KKLD Dato 25/07-23, 23:53
Citat fra: andersj Dato 25/07-23, 23:43Efter at have studeret det hele lidt nærmere, så er spørgsmålet om Glostrup egentlig ikke er det ultimative knudepunkt vest for København?

  • Letbane på tværs af alle fingrene
Letbanen går ikke til Klampenborg/Helsingør-fingeren, desværre.

Det er korrekt, men det vil sandsynligvis også være hurtigere at tage ind over København H alligevel hvis man skal til den finger. Det var også derfor jeg ikke nævnte at 500S kører til Kokkedal station, hvilket den bruger mellem 80 og 90 minutter på fra Glostrup station.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/07-23, 23:43Efter at have studeret det hele lidt nærmere, så er spørgsmålet om Glostrup egentlig ikke er det ultimative knudepunkt vest for København?

  • Busforbindelse til Ballerup og Farum med 500S
  • Letbane på tværs af alle fingrene
  • Skift til S-tog og undgå stop i Taastrup og Albertslund, giver kortere rejsetid til de indre S-togstationer fremfor skift i Htå
  • Busforbindelse til Hvidovre Hospital med linje 22

Som knudepunkt er Glostrup mere værdifuldt end Høje Taastrup, især hvis S-banen forlænges til Roskilde. Glostrup har potentialet til at blive det som man håbede på Høje Taastrup ville blive.

Høje Taastrup bliver, ligesom Valby og Ny Ellebjerg, i høj grad regionale destinationer fremfor knudepunkter når Glostrup Fjern åbner.

Dertil er der også et mere urbant miljø omkring Glostrup station, hvor området omkring Høje Taastrup station minder om en vestjysk provinsby.


Der er dog sket en masse udvikling omkring Høje Taastrup station de senere år  i form af Høje Taastrup C.


Alle byggefelter til boligbyggeri er solgt og det nye rådhus er bygget.

Tilbage findes nogle erhvervsgrunde. 

Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Det var alligevel en alvorlig udtalelse!

Jeg pendler faktisk på Kystbanen. Jeg har også pendlet med S-tog, og der må jeg bare sige at det er en væsentlig dårligere oplevelse. At forsøge at arbejde på et S-tog i myldretiden fungerer feks ikke. Komforten i kørslen/sporet er også dårligere. Og som det også noteres af andre pendler mange længere på Kystbanen og S-tog med stop hele vejen er derfor ikke en god løsning. Igen, det svarer til at foretrække Lint Fredericia-Struer fremfor IC3.
Jeg forstår at S-tog accellererer bedre, men tvivler også lidt på det med tidsbesparelsen. Da ringbanen gik fra manuel styring til CBTC måtte man gå fra 5- til 6-min drift da automatikken kræver for meget sikkerhed til man kan køre lige så effektivt som med lokofører i fuld kontrol. Og det ville vel være tanken at automatisere hvis man - Generaldirektøren forbyde det - skulle indføre S-tog til Helsingør. Lad os nu ikke devaluere flere strækninger og i stedet forbedre hvad vi har.

Længe leve Kystbanen!

Ja den var med vilje lidt haard i kanten :)

Men, hvis du laeser rapporter om S-tog paa den straekning saa er der gode tidsbesparelser for langt de fleste rejsende. Men ja, kommer du HELT nordfra (ikke mange), og skal HELT ind til byen (de fleste) saa er komforten vigtig. Men jeg synes ikke muligheden for at arbejde i toget boer vaere hovedargument. Hvis du kigger paa den gennemsnitlige rejsende i toget saa kigger de fleste paa sin telefon, de arbejder ikke paa en baerbar. Saa hellere spare lidt tid og have bedre frekvens OG have et ekstra roer til resten af netvaerket som ville vaere en GIGANTISK forbedring for hele byen.

Citat fra: stassc Dato 10/08-23, 07:09
Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Det var alligevel en alvorlig udtalelse!

Jeg pendler faktisk på Kystbanen. Jeg har også pendlet med S-tog, og der må jeg bare sige at det er en væsentlig dårligere oplevelse. At forsøge at arbejde på et S-tog i myldretiden fungerer feks ikke. Komforten i kørslen/sporet er også dårligere. Og som det også noteres af andre pendler mange længere på Kystbanen og S-tog med stop hele vejen er derfor ikke en god løsning. Igen, det svarer til at foretrække Lint Fredericia-Struer fremfor IC3.
Jeg forstår at S-tog accellererer bedre, men tvivler også lidt på det med tidsbesparelsen. Da ringbanen gik fra manuel styring til CBTC måtte man gå fra 5- til 6-min drift da automatikken kræver for meget sikkerhed til man kan køre lige så effektivt som med lokofører i fuld kontrol. Og det ville vel være tanken at automatisere hvis man - Generaldirektøren forbyde det - skulle indføre S-tog til Helsingør. Lad os nu ikke devaluere flere strækninger og i stedet forbedre hvad vi har.

Længe leve Kystbanen!

Ja den var med vilje lidt haard i kanten :)

Men, hvis du laeser rapporter om S-tog paa den straekning saa er der gode tidsbesparelser for langt de fleste rejsende. Men ja, kommer du HELT nordfra (ikke mange), og skal HELT ind til byen (de fleste) saa er komforten vigtig. Men jeg synes ikke muligheden for at arbejde i toget boer vaere hovedargument. Hvis du kigger paa den gennemsnitlige rejsende i toget saa kigger de fleste paa sin telefon, de arbejder ikke paa en baerbar. Saa hellere spare lidt tid og have bedre frekvens OG have et ekstra roer til resten af netvaerket som ville vaere en GIGANTISK forbedring for hele byen.

Man behøver ikke engang at inddrage sporene. Prøv at læse hvad jeg skrev her på det gamle forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447#p141461

Som man kan se på billederne der så bliver Hellerup endestationen for regionaltog. Det betyder at man ikke reducerer kapaciteten på København H/Østerport/Helgoland.

Forlængelse af Linje C giver ikke flere tog i timen gennem røret, ej Linje H.
Man kunne fordoble antallet af afgange på Linje H så man kommer op på 33 tog i timen i myldretiden i røret hvilket er helt fint for CBTC.
Derudover er der også Linje F der kunne forlænges.

Mon ikke komforten bliver bedre med de nye S-tog som har 30 års teknologiske forbedringer. Derudover er der også det faktum at man baserer dem på en regionaltogsplatform.

Derudover er der også alt snakken om eksprestunellen.

Citat fra: KKLD Dato 10/08-23, 17:41
Citat fra: stassc Dato 10/08-23, 07:09
Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Det var alligevel en alvorlig udtalelse!

Jeg pendler faktisk på Kystbanen. Jeg har også pendlet med S-tog, og der må jeg bare sige at det er en væsentlig dårligere oplevelse. At forsøge at arbejde på et S-tog i myldretiden fungerer feks ikke. Komforten i kørslen/sporet er også dårligere. Og som det også noteres af andre pendler mange længere på Kystbanen og S-tog med stop hele vejen er derfor ikke en god løsning. Igen, det svarer til at foretrække Lint Fredericia-Struer fremfor IC3.
Jeg forstår at S-tog accellererer bedre, men tvivler også lidt på det med tidsbesparelsen. Da ringbanen gik fra manuel styring til CBTC måtte man gå fra 5- til 6-min drift da automatikken kræver for meget sikkerhed til man kan køre lige så effektivt som med lokofører i fuld kontrol. Og det ville vel være tanken at automatisere hvis man - Generaldirektøren forbyde det - skulle indføre S-tog til Helsingør. Lad os nu ikke devaluere flere strækninger og i stedet forbedre hvad vi har.

Længe leve Kystbanen!

Ja den var med vilje lidt haard i kanten :)

Men, hvis du laeser rapporter om S-tog paa den straekning saa er der gode tidsbesparelser for langt de fleste rejsende. Men ja, kommer du HELT nordfra (ikke mange), og skal HELT ind til byen (de fleste) saa er komforten vigtig. Men jeg synes ikke muligheden for at arbejde i toget boer vaere hovedargument. Hvis du kigger paa den gennemsnitlige rejsende i toget saa kigger de fleste paa sin telefon, de arbejder ikke paa en baerbar. Saa hellere spare lidt tid og have bedre frekvens OG have et ekstra roer til resten af netvaerket som ville vaere en GIGANTISK forbedring for hele byen.

Man behøver ikke engang at inddrage sporene. Prøv at læse hvad jeg skrev her på det gamle forum: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=141447#p141461

Som man kan se på billederne der så bliver Hellerup endestationen for regionaltog. Det betyder at man ikke reducerer kapaciteten på København H/Østerport/Helgoland.

Forlængelse af Linje C giver ikke flere tog i timen gennem røret, ej Linje H.
Man kunne fordoble antallet af afgange på Linje H så man kommer op på 33 tog i timen i myldretiden i røret hvilket er helt fint for CBTC.
Derudover er der også Linje F der kunne forlænges.

Mon ikke komforten bliver bedre med de nye S-tog som har 30 års teknologiske forbedringer. Derudover er der også det faktum at man baserer dem på en regionaltogsplatform.

Derudover er der også alt snakken om eksprestunellen.

Saa laenge man koerer regionaltog nord for roeret kan manikke inddrage roeret.

Jeg har laest mange  sige at det nye signalsystem vil klare kapacitets problemerne i roeret, men jeg synes efterhaanden der er nok evidens for at det ikke er korrekt.

Jeg synes personligt helst man skal lave forenklingen af Kbh H som muliggoer vending af alle tog der, og saa bruge roer nummer 2 til S tog ogsaa. Saa er systemet super efter man forlaenger Stog til Hels/Rosk. Jeg forstaar ikke rigtigt ulemperne ved det.

Jeg tror det er vigtigt at man også tænker på "laptop-folket" når man planlægger fremtidens trafik. Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).

Vi har endnu ikke set et koncept for de nye S-tog og selvom det givetvist er muligt at give dem en anden indretning med fokus på lange rejser eller indkøbe to serier afhængigt af om folk skal langt eller kort er det nok et bedre bud, at de vil blive indrettet omkring som nu og i højere grad blive forventet brugt som metrotog rundt omkring.

Tilsvarende ville eksprestunnelen også give nye muligheder men den er ikke vedtaget endnu. Bygger man den så og opgraderer fingrene til at have tog hver 3-4 minut vil man dog nok skulle genoverveje hurtigtogene (eller lave en masse overhalinger på vejen) da man ellers meget hurtigt vil indhente de forangående tog. Det vil nok igen tale for at lave en indretning tilsvarende den nuværende med fokus på hurtig passagerudveksling og korte ture.

Udover det er der vel stadig den kapacitetsudfordring i røret, at man ikke bare kan sætte uendeligt mange mennesker af på Nørreport. Man har reduceret trykket noget med bygningen af cityringen, men det vil nok være dumt hvis kystbanepassagerer pludseligt begynder at bruge stationen til at skifte til metroen til lufthavnen f.x. Vil man så lave røret om vil man stå med den udfordring, at perronen til nordgående tog (antaget at alle nordgående tog vil bruge de nuværende fjernbanespor) er smallere end noget sted på s-banen.

Man kan også sige, at hvis de nye S-tog bliver baseret på en regionaltogsplatform kan man givetvist lave nogle tilsvarende tog som "R-tog" med 25 kV strøm, 550/720 mm indstigning og ETCS hvis der er behov for mere S-togslignende drift på regionaltogsbanerne. Så sparer man en masse ombygning og skal egentligt bare have marketingsafdelingen til at lave nogle plakater der forklarer nyheden.

S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/08-23, 12:14.
Seneste redigering: 17/08-23, 12:16 af Per Holm
Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Udover det er der vel stadig den kapacitetsudfordring i røret, at man ikke bare kan sætte uendeligt mange mennesker af på Nørreport.

I stedet kan man køre dem "udenom".

Køres togene nordfra over Nørrebro og Flintholm vil de disse to steder forbinde til M1, M2 og M3 mv. og med vendesporet ved Carlsberg (Cb) vil tog fra Ballerup og Frederikssund ramme M1 og M2 i Vanløse uden at fylde i Boulevardbanen.

Indtil en Eksprestunnel er færdig vil Godsbaneringen være en udmærket delvis erstatning.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).
Skal man agere djævelens advokat, så er det et lidt selvmodsigende udsagn: Fordi det ikke er muligt at arbejde hele tiden under en togrejse vælger man i stedet bilen, hvor det slet ikke er muligt?  ???

S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/08-23, 12:23.
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 12:17
Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).
Skal man agere djævelens advokat, så er det et lidt selvmodsigende udsagn: Fordi det ikke er muligt at arbejde hele tiden under en togrejse vælger man i stedet bilen, hvor det slet ikke er muligt?  ???

Hvis den uproduktive tid til gengæld med bil kun bliver den halve kan det give mening. Ofte indeholder en rejse med tog jo også en del venten i regn og blæst på en bus hvorfra man yderligere skal ud på en spadseretur før man passerer firmaets personaleparkering.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

S-tog til Roskilde OG udvidelse af Glostrup st...
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 17/08-23, 12:31.
Citat fra: Per Holm Dato 17/08-23, 12:23
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 12:17
Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).
Skal man agere djævelens advokat, så er det et lidt selvmodsigende udsagn: Fordi det ikke er muligt at arbejde hele tiden under en togrejse vælger man i stedet bilen, hvor det slet ikke er muligt?  ???

Hvis den uproduktive tid til gengæld med bil kun bliver den halve kan det give mening. Ofte indeholder en rejse med tog jo også en del venten i regn og blæst på en bus hvorfra man yderligere skal ud på en spadseretur før man passerer firmaets personaleparkering.

personligt tror jeg mange vil bruge mobiltelefon og ikke pc til at arbejde i S-tog. så meget plads er der ikke. (i min opfattelse)
så langt er der eller ikke fra den ene ende til den anden.
kikker man på https://www.arcgis.com/apps/dashboards/5cbf2d7df3ef4fa1b9406452bd916a67 godt nok fra 2017 så er der ingen stationer, på top listen nord for Nørreport fra Køge og ingen syd for københavn fra Hillerød.
så drift stabilitet pris antal afgange. det tror jeg forsat er det som tæller i hver dagen.

Citat fra: Per Holm Dato 17/08-23, 12:23
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 12:17
Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).
Skal man agere djævelens advokat, så er det et lidt selvmodsigende udsagn: Fordi det ikke er muligt at arbejde hele tiden under en togrejse vælger man i stedet bilen, hvor det slet ikke er muligt?  ???
Hvis den uproduktive tid til gengæld med bil kun bliver den halve kan det give mening. Ofte indeholder en rejse med tog jo også en del venten i regn og blæst på en bus hvorfra man yderligere skal ud på en spadseretur før man passerer firmaets personaleparkering.
Jeps.
Men så er det rejsetiden (og risikoen for ubehaget), der er argumentet for at skifte fra tog til bil - ikke den manglende mulighed for arbejde i toget.
Det var blot det jeg faldt over.

Nu er jeg pensioneret, men har i min erhvervsaktive tid i perioder taget bus og tog fra Nordsjælland og ind til Allerød (bus - S-tog - bus) og da kunne jeg godt bruge transporttiden om morgenen til at læse og svare e-mails så det var fra hånden når man kommer frem, men på hjemturen gad jeg ikke arbejde mere :-)
Det størte problem dengang var, at hvis ikke man stemplede ud kl 17 ændrede bussernes kørselsmønster og hjemturen blev meget længere.

Citat fra: Per Holm Dato 17/08-23, 12:23
Citat fra: Krabsen Dato 17/08-23, 12:17
Citat fra: mpp Dato 17/08-23, 11:53Det er meget muligt at de fleste i toget ikke arbejder hele vejen men der er en masse der enten arbejder noget af vejen eller nogle gange. De vil så huske om det er muligt eller ej og det kan så være forskellen mellem at de kører ind i byen i tog 90% af gangene de har et ærinde i byen eller køber en bil og dropper toget på alle rejser (da vaner som bekendt kan være svære at bryde).
Skal man agere djævelens advokat, så er det et lidt selvmodsigende udsagn: Fordi det ikke er muligt at arbejde hele tiden under en togrejse vælger man i stedet bilen, hvor det slet ikke er muligt?  ???

Hvis den uproduktive tid til gengæld med bil kun bliver den halve kan det give mening. Ofte indeholder en rejse med tog jo også en del venten i regn og blæst på en bus hvorfra man yderligere skal ud på en spadseretur før man passerer firmaets personaleparkering.

Når man kan arbejde i toget, så er det jo arbejdstid. Så lever man bedre med toget/bussens rejsetid (og den ringere komfort). Bruger man sin fritid på transporten, så er det ren spildtid, der skal overstås hurtigst muligt, og derfor vælger mange selvfølgelig bilen ;)

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5

Jernbanebøger

Lokomotivet Årsskrift 2023

Lokomotivet Årsskrift 2023. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak