Citat fra: tscheel Dato 14/07-23, 23:07Jeg forstår at S-tog accellererer bedre, men tvivler også lidt på det med tidsbesparelsen. Da ringbanen gik fra manuel styring til CBTC måtte man gå fra 5- til 6-min drift da automatikken kræver for meget sikkerhed til man kan køre lige så effektivt som med lokofører i fuld kontrol. Og det ville vel være tanken at automatisere hvis man - Generaldirektøren forbyde det - skulle indføre S-tog til Helsingør. Lad os nu ikke devaluere flere strækninger og i stedet forbedre hvad vi har.
Det er svært at bruge Ringbanen til at sammenligne med Kystbanen. Det er mere relevant at sammenligne med strækninger til Køge, Frederikssund og Hillerød. De strækninger ligner mere Kystbanen. Og der er specielt forhold på Ringbanen, som ikke er tilfældet på de andre strækninger.
Ringbanen har normalt 5 minutters drift i dagstimerne på hverdage. Og der var i de første 3 måneder med CBTC 6 minutters drift. Og det er stadig 6 minutters drift i løvfaldsperioden, da ringbanen ikke har afsat en stor tidsreserve, så kan ikke nå den normale køreplan i den periode med de antal togsæt man har afsat til linje F. Men de har ændret CBTC trinvis, så S-tog kan klare glatte skinner bedre, så et tidspunkt kan undgå 6 minutters drift på Ringbanen.
Når mangler lokomotivfører eller materiel på S-tog, så går man fra 5 minutter til 10 minutters drift på linje F. Men det er har ikke noget med teknikken at gøre.