Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Stockholm - Nockebybanen
Goddag i forummet!

I tidligere tråde om T-banen i Stockholm nævnte jeg sporvejslinie 12, Nockebybanen. Her er et par billeder fra mine seneste besøg der.
Linie 12 er åbnet i etaper i 1920erne og var oprindelig en forstadslinie som udgik fra Tegelbacken i Stockholms centrum. Da strækningen mellem centrum og Alvik blev ombygget til T-bane (åbnet 1952), blev strækningen Alvik-Nockeby bibeholdt som sporvej. Linie 12 har på hele sin strækning egen trace, men krydser mange villaveje. Linie 12 trafikeres af sporvogne af type A32 (nr. 401-437) bygget af ADtranz/Bombardier mellem 1999 og 2009.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I Alvik har linie 12 endestation mellem T-banesporene, så der er fine omstigningsmuligheder. Her ankommer vogn 436 til Alvik, samtidig med at et T-banetog kører ind på stationen. Bemærk, at sporvejen på det sidste stykke mellem stoppestedet Alléparken og Alvik station kører i venstretrafik – så ankommer den nemlig nærmest T-banetogene mod centrum. 1.6.2023


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Alléparken med vogn 403 fra Alvik. Lige efter stoppestedet, som ses til højre, skifter sporvognen over til højretrafik. 29.5.2017.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Nockeby Torg med vogn 403 på vej mod Nockeby. Her ses banens typiske linieføring mellem villahaver og med stoppesteder ved små, hyggelige torve. 29.5.2017.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Höglandstorget med vogn 422 på vej mod Alvik. 2.6.2004.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 434 ved liniens endestation i Nockeby. 29.5.2017.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af vogn 428.

v.h.
Ottoemil

Hej Ottoemil,

Mange tak for gode Nockeby-billeder; må jeg kvittere med dette:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Tjenestevogn SL A30 (ex Nockeby) nr. 304 i remisen på Ulvsunda depå, 12.10.2018 (nm).

På vognens hvide skilt står: "LÅT SPÅRVAGNEN LÄMNA HÅLLPLATSEN INNAN DU KORSAR SPÅRET TACK".

SL meddelte i øvrigt i en pressemeddelelse den 23.05.2023, at AB Stockholms Spårvägar tilldelas kontraktet för driften av Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan, Spårväg City och Lidingöbanan. Tilldelningen innebär att Stockholms Spårvägar kommer fortsätta köra trafiken på Spårväg City och på Lidingö samt tar över driften av Tvärbanan, Nockebybanan och Saltsjöbanan som idag bedrivs av VR.
Det står klart i dag, efter att trafiknämnden i Region Stockholm meddelat att AB Stockholms Spårvägar vunnit upphandlingen om kontraktet E43.
Avtalet sträcker sig över 10 år med trafikstart augusti 2024.


Se hele pressemeddelelsen her: https://www.mynewsdesk.com/se/mekka-traffic-group/pressreleases/ab-stockholms-spaarvaegar-tar-oever-flera-lokalbanor-i-stockholm-3254651 .

Det erindres, at finske VR Group i juli 2022 erhvervede ARRIVAs tog- og busaktiviteter i Sverige.

Bedste hilsener
Niels

Goddag i forummet!
I går skrev jeg lidt om Nockebybanen, og her er en lille rettelse: Billedet fra Höglandstorget er fra 2.6.2023. Mærkeligt nok opdager jeg som regel ikke den slags fejl, før 'redigeringstiden' er udløbet.
Her kommer lidt om Tvärbanan. Tvärbanan er sporvejslinien mellem Sickla og Solna Station (åbnet i etaper fra 2000 til 2017) med sidelinien Norra Ulvsunda-Bromma Flygplats (åbnet 2021). Banen trafikeres af linie 30, Solna Station-Sickla, og linie 31, Alviks Strand-Bromma Flygplats. Der arbejdes med en forlængelse af linie 31 fra Bromma Flygplats til Helenelund via Rissne og Kista.
På Tvärbanan kører vogne af type A32 (som på Nockebybanen), bygget af ADtranz/Bombardier mellem 1999 og 2009, og type A35 bygget af CAF mellem 2013 og 2022. På linie 30 køres i dobbeltraktion; på linie 31 så jeg kun solovogne.
Mere om Tvärbanan kan ses her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A4rbanan


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Linie 30s nordlige endestation ved Solna station. Vogne af type A32, forrest nr. 425. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Solna Centrum, hvor der er omstigning til den blå T-bane. Vogn 453 (type A35) er på vej mod Solna station. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Ulvsunda Norra, hvor sidelinien til Bromma Flygplats grener fra. Til venstre vogn 460 (type A35) på linie 30, på vej mod Sickla.  2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Linie 31s nordlige endestation Bromma Flygplats. Strækningen hertil blev åbnet i 2021 efter nogen forsinkelser. Så vidt jeg husker, var der problemer med, at sporvejen forstyrrede lufthavnens kommunikation; det er sikkert grunden til, at køreledningen her er noget speciel. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
A32-vogne ved Tvärbanans stoppested Alvik. Oppe på broerne kører den grønne T-bane og sporvognslinie 12. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Linie 31s sydlige endestation Alvik Strand. Vogn 414 (type A32) ankommer fra Bromma Flygplats. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Stora Essingen med vogntog på linie 30 på vej mod Solna Station. 2.6.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Gennem bydelen Gröndal (og i øvrigt også i Sundbyberg) kører sporvejen i 'blandet trafik' og deler kørebane med biler og busser. Her ankommer et A35-vogntog på linie 30 på vej mod Sickla til stoppestedet Gröndal. 2.7.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Årstadal ligger i en tunnelmunding. Et A32-vogntog på linie 30 er på vej mod Sickla. 2.7.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Et A32-vogntog på linie 30 i Sickla, på vej mod Solna Station. 2.6.2023.

v.h.
Ottoemil

Sporvogne i Stockholm - Tvärbanan
Af Niels Munch. 7/07-23, 11:16.
Seneste redigering: 7/07-23, 11:20 af Niels Munch
Hej Ottoemil,

Mange tak for flotte Tvärbana-billeder. Jeg vil gerne kvittere med:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A32 412 (Bombardier) i det moderne indrettede Ulvsunda Depå, der ligger ved Johannesfred Station på Tvärbanan, 12.10.2018 - da var ARRIVA operatør (nm).

Bedste hilsener
Niels

Goddag i forummet
I mine beretninger fra Stockholm er vi nu nået til Södra Lidingöbanan, linie 21. Linien går mellem T-banestationen i Ropsten på fastlandet, over Lidingöbroen og til Gåshaga Brygga. Mere om banen kan læses her https://sv.wikipedia.org/wiki/Liding%C3%B6banan og i de bøger, jeg henviser til i slutningen af dette indlæg.
Södra Lidingöbanan blev åbnet i etaper fra Herserud til Gåshaga i perioden 1914-1916 og var fra begyndelsen uden forbindelse med andre jernbaner eller sporveje. Fra Herserud var der skibsforbindelse med Stockholm. I 1925 åbnedes Lidingöbroen, og Södra Lidingöbanan (og Norra Lidingöbanan, som blev nedlagt i 1971) fik sporforbindelse med sporvejene i Stockholm og gennemførte sine tog til og fra Humlegårdsgatan i byens centrum. Der etableredes også sporforbindelse til SJ, og begge Lidingöbaner havde i mange år en omfattende godstrafik. Ved overgangen til højretrafik i 1967 afkortedes Lidingöbanerne til Ropsten. Banen trafikeres nu med moderne lavgulvsvogne type A36 (CAF 2014-2020). Disse 4-delte vogne er 39,5 m lange.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 559 forlader endestationen i Ropsten på vej mod Gåshaga Brygga. I baggrunden til venstre ses T-banestationen Ropsten med et tog af type C30. Der var en del vejarbejde i forbindelse med den nye bro.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Udsigt fra banens endestation i Ropsten, med Lidingö i baggrunden. Sporvognen ankommer via den gamle bro fra 1925, med karakteristisk buefag og beton-kontravægt. Til højre ses den vejbro, som åbnedes i 1971, og som officielt var årsagen til nedlæggelsen af Norra Lidingöbanan. Til venstre ses den nye bro for sporvogne, fodgængere og cyklister, som skal afløse den gamle bro. Den nye bro bliver dobbeltsporet; det var den gamle også indtil en modernisering for omkring 25 år siden, da den blev ombygget til enkeltspor for at give bedre plads til fodgængere og cyklister. Sporvognen er A36 nr. 552 (CAF 2015). 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 552 på vej mod Gåshaga Brygga ankommer til krydsningsstationen i Skärsätra. Denne station blev åbnet i 2000 som erstatning for Parkvägen og Centralvägen, som blev nedlagt. Ventehuset fra Centralvägen blev flyttet til den nye station. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationen i Högberga med vogn 552 på vej mod Ropsten. Ventehuset stammer fra banens åbning i 1914 og stod oprindelig ved endestationen i Herserud (hvor der var skibsforbindelse til Stockholm). Bemærk banens oprindelige initialer SLS (Södra Lidingö Spårväg) 'snedkret' ind i husets gavl. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Brevik med vogn 558 på vej mod Gåshaga Brygga. Ventehuset er fra banens åbning, men ser desværre noget forladt ud; det husede vistnok et pizzaria indtil for nylig. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Käppala med vogn 559 på vej mod Ropsten. Ventehuset er det oprindelige fra banens åbning; her var indtil for nogle år siden et spisested, men nu ser det noget forladt ud. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Gåshaga med vognene 551 (til venstre) og 557 (på vej til Ropsten). 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 552 holder ved endestationen Gåshaga Brygga. I baggrunden ses 'vandet' og bag sporvejens endestation er der anløbsplads for Waxholmbolagets rutebåde. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af vogn 552.

Litteratur:
Carl-Henrik Ankarberg: Södra Lidingöbanan. Frank Stenvalls Förlag, 1986.
Stockholm på spåret (red: Thomas Lange). Från hästspårväg til snabbspårväg. Svenska Spårvägssälskapet 1998

v.h.
Ottoemil

Goddag i forummet!
Så er jeg nået til den sidste stockholmske sporvognslinie i denne 'serie', nemlig Spårväg City, som kører mellem T-centralen (Klarabergsgatan) og Waldemarsudde. Linien har nummer 7, og er 3,6 km. lang. Sporvejslinien, som før omlægningen til højretrafik og nedlæggelsen af by-sporvejslinierne i 1967 betjente strækningen til Waldemarsudde havde også linienummer 7.  Begyndelsen til Spårväg City var museumslinien Djurgårdslinien, som åbnedes i 1991 mellem Norrmalmstorg og Waldemarsudde. Tilsyneladende var sporvejstrafikken så meget en succes, at det blev besluttet at forlænge linien ind mod city (Sergels Torg – T-centralen) og at anskaffe moderne sporvogne. Strækningen Sergels Torg - Norrmalmstorg åbnedes i 2010; forlængelsen Sergels Torg - T-centralen (Klarabergsgatan) åbnedes i 2018. Den 'moderne' linie fik nummer 7, og museumslinien, som kører mellem Norrmalmstorg og Waldemarsudde, fik nummer 7N. Linie 7 blev fra begyndelsen betjene af vogne af type A34, Flexcity Classic, lånt fra Norrköping og Frankfurt a.M. Disse vogne er nu kommet tilbage til deres hjembyer, men ved mit besøg i 2017 var flere af Norrköping-vognene endnu i trafik. Nu betjenes linie 7 af CAF-vogne type A35B (nr. 466-473, CAF 2020). Det er dobbeltrettede vogne, for endestationen ved T-centralen har ingen vendesløjfe. Endestationen Waldemarsudde har vendesløjfe, og ved Skansen er der også en vendesløjfe.
Mere om Spårväg City kan ses her https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rv%C3%A4g_City

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 469 og 485 ved endestationen T-centralen, 1.6.2023.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vognene 470 og 471 ved stoppestedet Kungsträdgården, 4.6.2023

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stoppestedet Nordiska Museet / Vasamuseet med museumsvogn 71 og A35B nr. 471. 4.6.2023

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 4 (type A34, Bombardier Flexity Classic, nu i Norrköping) på vej fra stoppestedet Gröna Lund mod city – dengang endte linie 7 ved Kungsträdgården. Her ses sporforbindelsen til remisen. 31.5.2017.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 470 i sløjfen ved Skansen. 4.6.2023

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af A35B-vogn. Da jeg var der i juni og juli, kørtes der med 'vandrende konduktør', og der var rigtig mange turister med linie 7, som havde god brug for hjælp og vejledning vedrørende billetter m.v.
Og så et par billeder af de museumsvogne, som var i trafik ved mit besøg.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Den klassiske Stockholms-mustang – og så alligevel ikke helt. Vogn 71 (ASEA/GM 1946) holder ved stoppestedet på Norrmalmstorg. Det er en Malmö-vogn, som er udlånt til Stockholm og malet om i Stockholm-farver. Det er jo en ensrettet vogn, og den blev i sin Malmö-tid ombygget til højretrafik. De tilsvarende bevarede Stockholm-vogne er venstretrafik-vogne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Vogn 170 (type A29, ASEA/Hägglunds 1954) på vej ind i sløjfen ved Waldemarsudde. 4.6.2023. Det er en vogntype, som blev bygget til forstadslinierne til Mälarhöjden og Fruängen på et tidspunkt, hvor det allerede var besluttet, at disse linier skulle udbygges til T-bane. A29-vognene havde kun førerplads i den ene ende, men døre på begge vognsider.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Interiør af vogn 170. 4.6.2023.

v.h.
Ottoemil

Sporvogne i Stockholm - Spårväg City
Af Niels Munch. 22/07-23, 17:00.
Seneste redigering: 22/07-23, 17:06 af Niels Munch
Hej Ottoemil,

Imponerende, så grundigt du har gået til værks i Stockholm. Jeg returnerer med:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL A34 nr. 6 (Bombardier Flexity Classic) på det nyanlagte spor ved T-Centralen, 13.10.2018 (nm). A34-vognene kom til Norrköping 2020.

Bedste hilsener & tak
Niels

Gå op Sider:[1]
Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak