Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Et par stunder i Kiel (8+1 fotos)
God middag Forum,

Egentlig gjaldt besøget på de kanter i uge 25/2023 den traditionsrige "Kieler Woche", en veritabel byfest centreret om de mange fuldriggere og andre sejlskibe m.fl., der samles på Kieler Förde til den store Windjammerparade.

Dette årlige tilløbsstykke foranlediger delstatstrafikselskabet NAH-SH til bl.a. at øge tilbuddet på sine regionale toglinjer, hvilket efterlod indtrykket af en ganske livlig Kieler Hauptbanhof.

Dette forsøges illustreret ved følgende småglimt, der præsenteres uden særlige detaljer (såsom spornumre, tognumre, klokkeslæt):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
T.v. uidentificeret DB ICE4 mod Interlaken Ost, t.h. NAH-SH RE med DB Twindexx Vario (445 011) mod Hamburg, Kiel Hbf 24.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NAH-SH/DB Twindexx Vario Hamburg-stamme, nærmest 445 034, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Ellers bestod flertallet af tog af LINT41-materiel i allehånde farver/folieringer, opereret for NAH-SH af DB Regio hhv. Erixx Holstein (datterselskab af Osthannoverche Eisenbahnen), som ved køreplanskiftet DEC 2022 havde overtaget et par RB-strækninger fra DB Regio.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den plettede variant: 2 x LINT41/H som NAH-SH/DB Regio stamme Kiel-Rendsburg, nærmest 648 961, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den NAH-SH blå variant: 2 x LINT41/H som NAH-SH/DB Regio stamme Kiel-Rendsburg, nærmest 648 107, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Den blåstribede variant: 3 x LINT41/H som NAH-SH/Erixx stamme Kiel-Lübeck, nærmest 648 352, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Atter en blåstribet: 1 x LINT41/H 648 342 som ordinært NAH-SH/Erixx tog Kiel-Oppendorf, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Strækningen Kiel-Oppendorf er den første i 2017 af NAH-SH reaktiverede del af banen til Schönberger Strand, også kaldet "Hein Schönberg". Opgraderingen af banens infrastruktur forestås af AKN Eisenbahn GmbH.

Og som en ekstraordinær foranstaltning i weekenderne i begge ende af Kieler Woche havde NAH-SH entreret med foreningen Historische Eisenbahn Holsteinische Schweiz e. V. (HEHS) om kørsel i to-timers takt helt til Schönberg. Her kunne man så stige om til VVMs museumstog til Schönberger Strand - hele turen til ordinær NAH-SH takst.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Her er 628 102 ankommet fra Schönberg - side om side med ICE4, Kiel Hbf 24.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Alternerende med 628 102 kørte HEHS med sin MAN-skinnebus VT 25, Kiel Hbf 25.06.2023 (nm).

Af en eller anden grund havde HEHS ikke makkeren VT 23 med, så jeg tror nok, HEHS satte ny rekord for antal rejsende i en solo MAN-skinnebus.

På pladsen observeredes "MARIA" 628 486/673, som var indhyret til div. ekstrakørsel, samt på Kiel-Lübech GTW-togsæt fra ODEG som assistance for Erixx. Fotos blev det ikke til, derfor se: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10472573,10472573 .

Endelig er Stadlers FLIRT-AKKU tog, som af Erixx ventes indsat til Lübeck og Oppendorf, vist ved at indfinde sig i Kiel.

Bonus:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I bunden af Kieler Förde, tæt ved Hbf, lå dampisbryderen STETTIN af Hamburg, 25.06.2023 (nm).

Et af de få ikke-sejlskibe i Kieler Woche. Som bygget af Stettiner Oderwerken og søsat 16. november 1933 er den snart 90-årige isbryder angiveligt verdens største endnu kulfyrede og søgående dampskib.

Bedste hilsener
Niels

En rettelse:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
VT 628 201 fra Schönberg, Kiel Hbf 24.06.2023 (nm).
 
Det mint-grønne 628-togsæt på "Hein Schönberg" var 628 201 (og ikke, som jeg skrev, 628 102).

De nuværende ejerforhold er for mig uklare; men data for toget er: DUEWAG AG, Werk Uerdingen 88630/1987 → DB 628 201-6 →'15 DB-Museumsfahrzeug (Museum Koblenz-Lützel). (Kilde: https://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/e_datenbank.html - www.triebwagenarchiev.de er i skrivende stund "nede").

M.v.h.
Niels


Et par stunder i Kiel (8+1 fotos)
Af Baumann, Hjordkær. 3/07-23, 22:13.
VT 628 201 er udlånt til Jutta & Dr. Thomas Kittel-Stiftung, Neumünster
Det er også dem samme som har den tidl. Kappeln DSB F- maskine nu.

Et par stunder i Kiel (8+1 fotos)
Af Niels Munch. 3/07-23, 22:58.
Seneste redigering: 3/07-23, 23:00 af Niels Munch
Citat fra: Baumann Dato  3/07-23, 22:13VT 628 201 er udlånt til Jutta & Dr. Thomas Kittel-Stiftung, Neumünster

OK tak Baumann, det er så dem, der står bag Interessengemeinschaft Kulturlokschuppen Neumünster (IKN).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
DB 628 201/928 201 i Schönberg/Holstein, 22.06.2023 (nm).

Det meste af graffitien på togsættet er bevidst udformet som billedhilsener fra Schleswig-Holstein.

M.v.h.
Niels 

Et par stunder i Kiel (8+1 fotos)
Af andersj, Aalborg. 3/07-23, 23:58.
Det lykkedes mig aldrig at finde en køreplan for "gæstemateriellet", så forrige søndags tur Aalborg-Rostock gik den "direkte" vej over Neumünster-Bad Oldesloe-Lübeck og videre til Mecklenburg-Vorpommern. Det gav mig så lov til at prøve de glimrende nye Stadler KISS togsæt der er indsat mellem Hamburg og Lübeck.

DB havde også indsat en dobbeltdækkerstamme med BR 218 på et løb Eckernförde-Kiel-Rendsburg-Husum samt en mellem Lübeck-Neustadt for at frigive Lint til at forstærke øvrige tog på strækningerne til og fra Kiel.

Anders

Citat fra: andersj Dato  3/07-23, 23:58Det lykkedes mig aldrig at finde en køreplan for "gæstemateriellet" .....

Nej, f.s.v.a. indsættelse af særligt materiel røbede NAH-SH's særkøreplaner for Kieler Woche intet - bortset selvfølgelig fra den ekstraordinære kørsel ud ad "Hein Schönberg".

På hjemturen - ad en mindre omvej - fra Kieler Woche den 26.06.2023 kunne stadig mødes opformerede tog, således på den smukt beliggende Plön station:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
2 NAH-SH/Erixx tog krydser i Plön, t.v. 2 x LINT41/H med 648 355 i front mod Kiel, t.h. 1 x LINT41/H mod Lübeck, 26.06.2023 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NAH-SH/Erixx tog mod Kiel langs Großer Plöner See, 2 x LINT41/H med 648 352 i front, 26.06.2023 (nm).

Da vi i Bad Malente-Gremsmühlen holdt bagi en laaang kø ved overkørslen, passerede til vores store overraskelse et langt ODEG GTW-tog mod Lübeck; men da vi nåede hen til stationen, var toget - som det ses - for længst væk:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Stationen i Bad Malente-Gremsmühlen, 26.06.2023 (nm).

Bagom stationsbygningen ved træerne gik sidebanen mod Lütjenburg, hvor meget af infrastrukturen stadig findes, og hvor foreningen HEHS drømmer om en "revitalisering" med sine 2 MAN-skinnebusser VT 23 og VT 25.

Selv på den eneste bid nord for Lübeck, der p.t. stadig er liv i, nemlig Lübeck-Sierksdorf-Neustadt, kørtes opformeret midt på dagen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
NAH-SH/DB tog med 2 x LINT41/H og 648 107 i front, Neustadt in Holstein 26.06.2023 (nm).

..... og i alle tilfælde observeredes mange rejsende.

M.v.h.
Niels   

Gå op Sider:[1]

Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak