Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Framlev: Besporet tørhavn ca. 13 km vest for Aarhus
Framlev: Besporet tørhavn ca. 13 km vest for Aarhus
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 26/06-23, 22:18.
Seneste redigering: 26/06-23, 22:23 af Thomas Boberg Nielsen
JP Aarhus kan i morgen meddele, at den tørhavn, som Aarhus Kommune og Aarhus Havn "pønser på" i Framlev / Harlev ca. 13 km vest for nuværende Aarhus Havn, overvejes besporet.

Citat:

"Vi ser også på, om der vil være mulighed for at koble vores nuværende jernbanespor på, så man vil kunne køre godset direkte fra havnens terminaler til tørhavnen med tog", udtaler Aarhus Havns såkaldte "kommunikationschef".

I fald "kommunikationschefen" ikke kender lokaliteten, kan han kigge i den røde cirkel på nedenstående kort. Mon han  på et stykke papir og med anvendelse af en reklamekuglepen har lavet en beregning på, hvad det vil koste, at bespore arealet? Eller skal den nye jernbane Brabrand-Svejbæk ændres til at kunne håndtere godstog på den østligste del af strækningen?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hvorfor dog denne sarkastiske tone?

Talsmanden - uanset titel - har ikke sagt noget hverken forkert eller morsomt. Han har heller ikke lovet noget, som bedrevidende mener at vide, ikke kan lade sig gøre.

Han har sagt, at de ser på muligheden for en jernbaneforbindelse til den nye terminal, og hvad er der dog galt i det? Sagde han 'vi har ikke set på jernbaneforbindelse' ville det sikkert også have afstedkommet ramaskrig.

Når nu tørsvømning ikke er en så effektiv måde at transportere gods til en tørhavn, så ville det da være fint hvis der var jernbane.

Framlev: Besporet tørhavn ca. 13 km vest for Aarhus
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 27/06-23, 10:30.
Når det på andre sprog i følge Wikipedia hedder dry port, port sec, puerto seco, torrhamn og Trockenhafen er "tørhavn" nok den ideelle danske term.

Med sporforbindelse vil tørhavnen på samme tid foruden Århus Havn kunne betjene "søhavnene" i såvel Bremerhaven, Göteborg, Hamburg, Malmö, Thyborøn eller Triest afhængig af hvilken søhavn der ligger bedst for pgl. skibsruter.


mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

På Fyn kan vi også noget med tørhavne - endda lige op ad jernbanen 😃

https://www.tv2fyn.dk/faaborg-midtfyn/her-koeber-odense-havn-enormt-omraade-og-investerer-milliarder

Citat fra: olst Dato 27/06-23, 10:56På Fyn kan vi også noget med tørhavne - endda lige op ad jernbanen 😃

https://www.tv2fyn.dk/faaborg-midtfyn/her-koeber-odense-havn-enormt-omraade-og-investerer-milliarder

Vi kan kun håbe på, at der på et tidspunkt skabes noget mere interesse i ministeriet og Trafikstyrelsen for gods på jernbane, herunder hvilke udbygninger af jernbaneinfrastrukturen der skal til, for at godstog smidigt kan komme til og fra de to nævnte tørhavne (jeg kan egentlig godt lide udtrykket) ..... og lad os tage Hirtshals med i samme åndedræt.

Nu presser både kommuner og region på, for at jernbanen skal anlægges med to spor. Lykkes det er der vel ikke noget, der forhindrer godstog på banen mellem Harlev/Framlev og Aarhus Havn.

Citat fra: olst Dato 27/06-23, 10:56På Fyn kan vi også noget med tørhavne - endda lige op ad jernbanen 😃

https://www.tv2fyn.dk/faaborg-midtfyn/her-koeber-odense-havn-enormt-omraade-og-investerer-milliarder

En ældre artikel.

Hvordan går det så med udviklingen af området?

Mvh.
Lars

Citat fra: Mester Dato 28/06-23, 23:54Nu presser både kommuner og region på, for at jernbanen skal anlægges med to spor. Lykkes det er der vel ikke noget, der forhindrer godstog på banen mellem Harlev/Framlev og Aarhus Havn.
Glem alt om jernbanetransport. Det handler om at havnene vil have andel i de store områder med lagre med til/frakørsel med lastvogne som skyder op alle steder nær motorvejskryds. Man kan godt drømme om jernbanespor, men selve indretningen af til- og frakørsel til lagerboksene er udregnet til lastvogne. Nethandel og store boksbutikker er også fremtiden med flere af dem, herunder detailboksbutikkerne hvor elpersonbilerne i fremtiden vil beslaglægge store arealer med parkeringspladser til de hungrende efter "indkøbsoplevelser". Det eneste, der kan begrænse denne udvikling er afgifter på lastvogne i Sverige og Tyskland, hvor der trods alt er mere forståelse for at lastvognstransport er en miljøbelastning man skal gøre noget ved.

I det her tilfælde handler det ikke om, at Aarhus Havn vil have andel i områder med gode til- og frakørselsforhold til motorvejen.
Det er end ikke havnens egen idé med en tørhavn.
Tørhavnen skal kun bruges til at opmagasinere tomme containere.
Den skal anlægges for at mindske den kommende udvidelse af havnen.

Det M skriver ovenfor.

Tåbelighederne begyndte da man som en del af Logistikparken, ved Årslev, ville bygge en multiterminal. Det var en god ide, da det ligger lige op af jernbanen og både DS og Netto har centrallager og Fragtcentralen mfl. Den ide blev droppet, jeg ved ikke hvorfor, og nu er de ved bruge grunden til vedligehold for de nye tog, og der er ikke mere plads tæt på. Så derfor flyttes den der dry port til Fremlev, som mest er så man kan reducere havneudvidelsen. Jeg håber at man tænker langt nok til også at etablere en kombiterminal, men siden gummihjuls lobbyisterne er i regering, og det er Århus, så er det nok mere realistisk med endnu en århushistorie.
Der er også nogen som har foreslået at der kunne etableres et spor langs motorvejen med en kombiterminal og dry port. Det er noget dyrere, men heller ingen dårlig ide, da man så kan køre godstog uden om sækken og dermed skaber kapacitet ind mod Århus. Så der bliver det nok heller ikke til noget, inden at man har lavet et separat container opbevaring.

Århushistorier? Kun lidt.

Gå op Sider:[1]

DSB MO 1986

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak