Citat fra: tgsen Dato 25/06-23, 17:10Citat fra: Svend Dato 25/06-23, 16:57Citat fra: RasmusD Dato 25/06-23, 14:21Indhegning er ikke en del af planen for førerløse s-tog. Man planlægger i stedet at opfinde et akustisk detekteringssystem, der skal opdage hvis noget bevæger sig ind på banelegemet.
Med vægt på ordet "opfinde".
Nu skal jeg nok lade være med at være alt for morbid, men selvmordere plejer sjældent at stå midt i sporet, længe inden toget kommer.... og i hvert fald ikke så toget kan nå at bremse inden påkørslen sker.
Jo, men ved hjælp af kunstig intelligens (AI) kan man opdage dem inden de hopper ud foran toget. Den skal bare trænes først på et antal virkelige tilfælde.
Det er måske ikke helt rigtigt, men det skulle nok være muligt at overbevise i alt fald nogle medlemmer af folketinget om det, så ombygningen af Kystbanen til S-bane bliver vedtaget.
Uden at gå for meget i detaljer: Ofte står selvmordskandidaterne på perronen (sammen med andre personer der har tænkt sig at køre med toget), men vælger at springe i det øjeblik toget kommer.
Tror du at kunstig intelligens kan skelne mellem hvad, de der står på perronen har tænkt sig at gøre inden for de næste 3-10 sekunder?
Man kommer nok ikke uden om at afskærme perroner, på samme måde som man har gjort det i metroen.
Om man kan undgå pludselige nedbremsninger på strækningerne mellem stationerne, når der færdes ræve og katte, må komme an på prøver (eller erfaringer fra andre lande?).
Jeg håber i hvert fald, at de kommende S-tog ikke forsynes med ruder foran, hvor passagererne sidder på 1. parket.