Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Østbanens renovering løber op i 1,1 milliard
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Og her er TV2 Østs opfølgning fra i dag.

Så må vi bare håbe der ikke kommer flere "afsporinger"

Citat fra: Niels Bak Dato 27/02-23, 21:48Så må vi bare håbe der ikke kommer flere "afsporinger"

Vi har jo stadig Regionsrådets endelige beslutning til gode; den træffes formentlig på møde den 7. marts.

Og endelig er Stevns Kommune blevet betænkelig over økonomien i den ellers principgodkendte flytning af Rødvig Station, hvilket sandsynligvis kommer til drøftelse på et kommunalbestyrelsesmøde 23. marts 2023.

M.v.h.
Niels

Østbanens renovering løber op i 1,1 milliard
Af hummel_62, Biltris trinbræt. 28/02-23, 14:46.
skal Rødvig Station flyttes ?? ligger da ellers fint i forhold til byen

Citat fra: hummel_62 Dato 28/02-23, 14:46skal Rødvig Station flyttes ?? ligger da ellers fint i forhold til byen

En tidligere tråd havde emnet oppe. Rationalet er, at byen ikke ligger så godt i forhold til, hvor folk bor.

Citat fra: ivar Dato 28/02-23, 14:59byen ikke ligger så godt i forhold til, hvor folk bor.

Du mener forhåbentlig stationen?

Eskild

Jo, sådan kunne jeg selvfølgelig også have skrevet det :-)

-ivar

Citat fra: hummel_62 Dato 28/02-23, 14:46skal Rødvig Station flyttes ?? ligger da ellers fint i forhold til byen

Det blev diskuteret bl.a. i denne tråd https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=177210 - som du selv "havde fingrene i".

Flytningen er også optaget i Stevns Kommunes "UDVIKLINGSPLAN FOR RØDVIG BY" udarbejdet af ZoffmannHolm Landskabsarkitekter for Stevns Kommune i 2015. Planen kan downloades herfra: https://stevns.dk/Media/637752529370660681/udviklingsplan_for_roedvig_by_final_ptu_8.marts_0.pdf - tidligere omtalt her: https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=28183 .

M.v.h.
Niels

Citat fra: esni Dato 28/02-23, 15:32
Citat fra: ivar Dato 28/02-23, 14:59byen ikke ligger så godt i forhold til, hvor folk bor.

Du mener forhåbentlig stationen?

Grunden til, at jeg skrev, som jeg gjorde var, at indsparket illustrerer et af problemerne med at få pendlerne til at tage toget. Arbejdspladserne ligger ikke i selve byen, indbyggerne bor der heller ikke. Ved at flytte stationen tættere på indbyggerne - når man nu alligevel skal i gang med at rode med skinnerne, så åbnes der mulighed for, at det bliver et reelt alternativ, at tage toget.

mvh
-ivar

Østbanens renovering løber op i 1,1 milliard
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/02-23, 17:28.
Seneste redigering: 28/02-23, 17:30 af Per Holm
Citat fra: ivar Dato 28/02-23, 17:11Ved at flytte stationen tættere på indbyggerne - når man nu alligevel skal i gang med at rode med skinnerne, så åbnes der mulighed for, at det bliver et reelt alternativ, at tage toget.


... foruden at man sparer omkostningerne til to dyre overkørsler.

Det tidligere hensyn til også at kunne betjene Rødvig Havn med direkte jernbanekørsel er ikke længere af betydning.

https://danskejernbaner.dk/vis.station.php?FORLOEB_ID=1049&content=R%C3%B8dvig-Station-(Rdg)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Så er den som forventet gået igennem regionsrådet.

Hvornår de går igang er jeg dog ikke helt klart over.

Citat fra: Anders Larsen Dato  7/03-23, 18:47Så er den som forventet gået igennem regionsrådet.
Hvornår de går igang er jeg dog ikke helt klart over.

Man er for så vidt allerede gået i gang, jf. dette afsnit i indstillingen d.d. til Regionsrådet:

"Resultatet af genudbuddet er, at den samlede udgift til sporrenovering er 798 mio. kr. inkl. 12% usikkerhedstillæg. Dette indbefatter Region Sjællands andel af udgiften til flytning af Rødvig Station.
.....
Beløbet indeholder udgifter til alle de arbejder, der skal gennemføres som en del af renoveringen. Region Sjælland har allerede tidligere politisk godkendt igangsættelsen af en række opgaver og afholdt udgifterne hertil. Det gælder bl.a. rådgivning, gennemført udbud af skinner, sveller og sporskifter samt opstart af renovering og retablering af afvandingsgrøfter. Region Sjælland har således allerede betalt ca. 101 mio. kr. af de samlede udgifter til renovering af Østbanen."


Hvornår det egentlige sporfornyelsesarbejde går i gang, havde sn.dk et bud på 23. februar 2023: https://www.sn.dk/stevns-kommune/udskiftning-af-oestbanens-skinner-kan-gaa-i-gang-til-sommer/ .

Om flytning af Rødvig station siger indstillingen d.d. til Regionsrådet:

"Regionsrådet godkendte den 30. november 2020 en aftale med Stevns Kommune og Lokaltog om at flytte stationen i Rødvig fra dens nuværende placering. Det er aftalt, at Region Sjælland og Stevns Kommune bidrager hver med halvdelen af nettoanlægsudgiften. Region Sjællands andel af udgiften dækkes gennem affødte drifts- og vedligeholdelsesbesparelser samt merindtægter over de efterfølgende 10 år.

Flytningen af Rødvig Station forelægges for kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune den 23. marts 2023. Såfremt Stevns Kommune beslutter, at kommunen ikke har mulighed for at bidrage økonomisk til flytningen af Rødvig Station, renoveres Østbanen frem til den eksisterede Rødvig Station. Lokaltog/Movia angiver, at budgettet i så fald vil blive reduceret med 7 mio. kr. for Region Sjælland."


M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  7/03-23, 20:53
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/03-23, 18:47Så er den som forventet gået igennem regionsrådet.
Hvornår de går igang er jeg dog ikke helt klart over.

Man er for så vidt allerede gået i gang, jf. dette afsnit i indstillingen d.d. til Regionsrådet:

"Resultatet af genudbuddet er, at den samlede udgift til sporrenovering er 798 mio. kr. inkl. 12% usikkerhedstillæg. Dette indbefatter Region Sjællands andel af udgiften til flytning af Rødvig Station.
.....
Beløbet indeholder udgifter til alle de arbejder, der skal gennemføres som en del af renoveringen. Region Sjælland har allerede tidligere politisk godkendt igangsættelsen af en række opgaver og afholdt udgifterne hertil. Det gælder bl.a. rådgivning, gennemført udbud af skinner, sveller og sporskifter samt opstart af renovering og retablering af afvandingsgrøfter. Region Sjælland har således allerede betalt ca. 101 mio. kr. af de samlede udgifter til renovering af Østbanen."


Hvornår det egentlige sporfornyelsesarbejde går i gang, havde sn.dk et bud på 23. februar 2023: https://www.sn.dk/stevns-kommune/udskiftning-af-oestbanens-skinner-kan-gaa-i-gang-til-sommer/ .

Om flytning af Rødvig station siger indstillingen d.d. til Regionsrådet:

"Regionsrådet godkendte den 30. november 2020 en aftale med Stevns Kommune og Lokaltog om at flytte stationen i Rødvig fra dens nuværende placering. Det er aftalt, at Region Sjælland og Stevns Kommune bidrager hver med halvdelen af nettoanlægsudgiften. Region Sjællands andel af udgiften dækkes gennem affødte drifts- og vedligeholdelsesbesparelser samt merindtægter over de efterfølgende 10 år.

Flytningen af Rødvig Station forelægges for kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune den 23. marts 2023. Såfremt Stevns Kommune beslutter, at kommunen ikke har mulighed for at bidrage økonomisk til flytningen af Rødvig Station, renoveres Østbanen frem til den eksisterede Rødvig Station. Lokaltog/Movia angiver, at budgettet i så fald vil blive reduceret med 7 mio. kr. for Region Sjælland."


M.v.h.
Niels
SN.dk havde også d. 23.2.2023 nedenstående artikel.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er også derfor, Regionsrådet i dag besluttede at foretage en samlet prioritering af den regionale kollektive trafik i budget 2024:

"Indkøb af nye batteritog bør ses i sammenhæng med de øvrige udfordringer, der er i den regionale kollektive trafik. Herunder beslutningen om renovering af Østbanen samt de store sigtninger, der er i udgifterne til driften af den regionale kollektive trafik.

Region Sjælland modtog i december 2022 en ekstraregning på 16 mio. kr. for drift af den kollektive trafik i 2023. Merudgiften i 2023 dækkes af den afsatte bufferpulje.

Der er stor usikkerhed om udgifter til den kollektive trafik i 2024, både på grund af de stigende priser samt manglende passagerindtægter. Region Sjælland modtager i juni et første budget fra Movia for udgifter til drift af den kollektive trafik i 2024.

Administrationen anbefaler, at Regionrådet i forbindelse med budget 2024 laver en samlet økonomisk prioritering for den kollektive trafik, herunder prioritering indenfor rammerne af den politiske aftale om den regionale kollektive trafik fra juni 2018."


Ref.: Regionsrådets dagsorden d.d. vedr. Beslutning om tids- og procesplan for indkøb af nye batteritog.

M.v.h.
Niels

Dermed fortæller administration i Region Sjælland at intet er afgjort og der med meget stor sandsynlighed vil ske "tilpasninger" indenfor den samlede kollektive trafik fra 2024.

Læg dertil at regionsrådet samtidigt besluttede at bygge ny sygehusvaskeri til en pris 4 x højere (ialt 276 mio kr) end det oprindeligt var anslået til.

Så regionens politikere  kommer til at være "kreative" ved næste års budget og det er utopi ikke at forvente tilpasninger (= reduceret kørsel) i den samlede kollektive trafik.

Gå op Sider: 1 [2] 3
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak