Citat fra: Anders Larsen Dato 7/03-23, 18:47Så er den som forventet gået igennem regionsrådet.
Hvornår de går igang er jeg dog ikke helt klart over.
Man er for så vidt allerede gået i gang, jf. dette afsnit i
indstillingen d.d. til Regionsrådet:
"Resultatet af genudbuddet er, at den samlede udgift til sporrenovering er 798 mio. kr. inkl. 12% usikkerhedstillæg. Dette indbefatter Region Sjællands andel af udgiften til flytning af Rødvig Station.
.....
Beløbet indeholder udgifter til alle de arbejder, der skal gennemføres som en del af renoveringen. Region Sjælland har allerede tidligere politisk godkendt igangsættelsen af en række opgaver og afholdt udgifterne hertil. Det gælder bl.a. rådgivning, gennemført udbud af skinner, sveller og sporskifter samt opstart af renovering og retablering af afvandingsgrøfter. Region Sjælland har således allerede betalt ca. 101 mio. kr. af de samlede udgifter til renovering af Østbanen."Hvornår det egentlige sporfornyelsesarbejde går i gang, havde
sn.dk et bud på 23. februar 2023:
https://www.sn.dk/stevns-kommune/udskiftning-af-oestbanens-skinner-kan-gaa-i-gang-til-sommer/ .
Om flytning af Rødvig station siger indstillingen d.d. til Regionsrådet:
"Regionsrådet godkendte den 30. november 2020 en aftale med Stevns Kommune og Lokaltog om at flytte stationen i Rødvig fra dens nuværende placering. Det er aftalt, at Region Sjælland og Stevns Kommune bidrager hver med halvdelen af nettoanlægsudgiften. Region Sjællands andel af udgiften dækkes gennem affødte drifts- og vedligeholdelsesbesparelser samt merindtægter over de efterfølgende 10 år.
Flytningen af Rødvig Station forelægges for kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune den 23. marts 2023. Såfremt Stevns Kommune beslutter, at kommunen ikke har mulighed for at bidrage økonomisk til flytningen af Rødvig Station, renoveres Østbanen frem til den eksisterede Rødvig Station. Lokaltog/Movia angiver, at budgettet i så fald vil blive reduceret med 7 mio. kr. for Region Sjælland."M.v.h.
Niels