Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- 100 togsæt på værksted på 2-3 dage
Strejken er slut blev meddelt i morges/formiddags. Tony Bispeskov har på TV2 flere gange udtalt at der pt. mangler 100 togsæt. Dvs. at der på to-tre dage skulle have været 100 togsæt på værksted men da de ikke er blevet klargjort vil der gå op til to uger før DSB er oppe i normal drift.

Tilmed udtaler Tony Bispeskov til Politiken d.d. k. 08:55 at der er 72 IC3 tog der holder på værksted.

For mig er disse tal uforståelige når man i DSBs månedsrapport læser at IC3 kører 51.247 km mellem materieltekniske hændelser som forårsager forsinkelser.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/rapportering-til-ministeriet/2023/manedsrapport---04-2023.pdf     

100 togsæt på værksted på 2-3 dage
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/06-23, 19:28.
Mon ikke bare overdrivelse fremmer forståelsen?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 19:28Mon ikke bare overdrivelse fremmer forståelsen?
Citat fra: xal olesen Dato 15/06-23, 18:17Strejken er slut blev meddelt i morges/formiddags. Tony Bispeskov har på TV2 flere gange udtalt at der pt. mangler 100 togsæt. Dvs. at der på to-tre dage skulle have været 100 togsæt på værksted men da de ikke er blevet klargjort vil der gå op til to uger før DSB er oppe i normal drift.

Tilmed udtaler Tony Bispeskov til Politiken d.d. k. 08:55 at der er 72 IC3 tog der holder på værksted.

For mig er disse tal uforståelige når man i DSBs månedsrapport læser at IC3 kører 51.247 km mellem materieltekniske hændelser som forårsager forsinkelser.

Kilde: https://www.dsb.dk/globalassets/om-dsb/rapporter/rapportering-til-ministeriet/2023/manedsrapport---04-2023.pdf     

Nu dækker det tal kun over uplanlagte ting, dertil kommer de planlagte.

Men for IC3 har der særligt været et problem med bremseklodserne som slides ret hurtigt og derfor skiftes ofte - også under normale omstændigheder.

Tog kommer ikke bare på værksted, fordi det er sket noget med dem. De kommer der med faste intervaller for at blive efterset og få udskiftet slidte dele. Lidt forenklet sagt er der løbende mindre eftersyn, hvor man går toget igennem og foretager eventuelle små reparationer, alt afhængig af hvad lokomotivførere og andre har meldt ind. Med større mellemrum er der desuden større eftersyn, hvor togene skilles ad i større eller mindre omfang, så man for eksempel også kan komme til de ting, der ikke kan ses udefra.

Men hvis hverken eller store eftersyn finder sted som planlagt, så står man med en sikkerhedsrisiko, for eksempel hvis nedslidte bremseklodser ikke bliver skiftet. Det duer selvsagt ikke, så derfor må togene bliver stående, hvis fristen for et givent eftersyn er ved at blive overskredet. De kan så holde på værkstederne, til de bliver efterset, men i det her tilfælde står de fleste dog nok på opstillingsspor.

Med venlige hilsner
Leif Jørgensen

100 togsæt på værksted på 2-3 dage
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 15/06-23, 23:46.
Bispeskov er jo kendt for populistiske begreber (togchauffør f.eks for lokomotivfører) så måske det med værksted skal tages lidt med et gran salt så det handler om 100 togsæt der skal have tømt lokummer og skraldespande. Det var jo togklargørerne der strejkdede.

Meget relevant spørgsmål.

Er DSBs produktion for sårbar,  er der blevet sparet for meget?

Eller en forklaring som er opfundet til lejligheden,  hvor mange togsæt stod f.eks "ude" dagen før togklargørerne nedlagde arbejdet?

JH

Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 23:46Bispeskov er jo kendt for populistiske begreber (togchauffør f.eks for lokomotivfører) så måske det med værksted skal tages lidt med et gran salt så det handler om 100 togsæt der skal have tømt lokummer og skraldespande. Det var jo togklargørerne der strejkdede.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/efter-tredje-dag-med-arbejdsnedlaeggelser-i-dsb-forstaa-striden-her

100 togsæt på værksted på 2-3 dage
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 16/06-23, 10:54.
Citat fra: Mads Dato 16/06-23, 08:21
Citat fra: Michael Deichmann Dato 15/06-23, 23:46Bispeskov er jo kendt for populistiske begreber (togchauffør f.eks for lokomotivfører) så måske det med værksted skal tages lidt med et gran salt så det handler om 100 togsæt der skal have tømt lokummer og skraldespande. Det var jo togklargørerne der strejkdede.
https://www.dr.dk/nyheder/penge/efter-tredje-dag-med-arbejdsnedlaeggelser-i-dsb-forstaa-striden-her
Vi kommer det ikke nærmere i den artikel ud over at antallet af tog er her sat til "kun" 58, men jeg tror stadig at det er 58 tog hvor problemet med de fleste er, at de er fulde af lort så at sige :-). Enkelte kan godt have fejl, der skal laves på værksted og som forhindrer at de kan køre, men jeg kunne godt forestille mig at DSB ikke kan/må køre med fjerntog hvor alle toiletter er låst af.

Det er altså ikke håndværkere der forsyner togene. Det er rigtigt at klargøringsfolkene også strejkede i mandags, men der blev klargøringsopgaverne "udliciteret" til lokomotivførerne (lkf-B). Der var travlt ved klargøringsanlægget i Aalborg, hvilket der i det nuværende køreplanskoncept ikke plejer at være.

IC3 situationen er vist i forvejen presset, for der har godt nok været mange "toget kører uden vogn xx-yy" og stammeskift til IC4 de seneste uger/måneder. 2. pinsedag var det helt galt.

Hvis problemet var fyldte fækalietanke, så havde vi nok også set flere litra ude af drift.

Anders

Klodsskift tager ikke lang tid og udføres på klargøringsstationerne i Kastrup og København. Det laves i forbindelse med togene forsynes og rengøring og catering udføre deres arbejde. Dette arbejde kunne selv sagt ikke udføres, ligeså med andre opgaver som normalt ikke tager særlig lang tid.

Gå op Sider:[1]

Danske privatbaner

Læs historien om:
Randers - Hadsund Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak