Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Gå ned Sider: 1 2 [3]
CitatInteressant
UIC raster siger kun D på billedet fra 2021, hvor den er 'Abgestelt' i Padborg

Har den mon rangeret på Diesel eller 25 kV?


Ja for søren :-)

Disse billeder viser et lokomotiv parkeret i spor 19 på Padborg station, altså den tyske del af stationen med 15kv i køreledningerne.

Man kan fuldt lovligt med et hvilket som helst lokomotiv(der er godkendt i et andet EU-land) kører ind i Danmark og kører frem til den nordlige stationsgrænse i hhv Padborg og Tønder. Det eneste man ikke må er at anvende den del af køreledningsanlægget der er tilsluttet det Danske 25kv system.
/Bjørn



Citat fra: bth Dato  5/07-23, 14:36
CitatInteressant
UIC raster siger kun D på billedet fra 2021, hvor den er 'Abgestelt' i Padborg

Har den mon rangeret på Diesel eller 25 kV?


Ja for søren :-)

Disse billeder viser et lokomotiv parkeret i spor 19 på Padborg station, altså den tyske del af stationen med 15kv i køreledningerne.

Man kan fuldt lovligt med et hvilket som helst lokomotiv(der er godkendt i et andet EU-land) kører ind i Danmark og kører frem til den nordlige stationsgrænse i hhv Padborg og Tønder. Det eneste man ikke må er at anvende den del af køreledningsanlægget der er tilsluttet det Danske 25kv system.
/Bjørn




Det var derfor man engang havde kun-Padborg godkendelsen...

Den har vi så ikke længere, så hvad skal der til nu omstunder for at kunne rangere på 25 kV i Padborg?

Eskild

Citat fra: esni Dato  5/07-23, 15:00så hvad skal der til nu omstunder for at kunne rangere på 25 kV i Padborg?
En fuld elektrisk godkendelse gældende hele 25 kV 50 Hz nettet i Danmark.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 20:15
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/06-23, 09:09De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.
Lasse
De eneste maskiner som nåede at få en "Padborg-alene" godkendelse var BR185.1, altså 1. generation 185 (001-200 hos DB Cargo), og så Taurus (serien som hedder 1116 hos ÖBB, altså ES64U2). Hvis BR186'erne er fra 2020, er de med sikkerhed ikke godkendte til 25 kV 50 Hz i Padborg.
De vel på et tidspunkt kommende, men tilsyneladende meget forsinkede, BR188 til TX Logistik har været gennem en fuld EMC-godkendelse, men hvordan de ligger til i forhold til DK-STM h.h.v. ETCS ved jeg ikke - det gamle Bombardier synes at ligge i (franske??) ruiner.....
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 22:28
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 22:06Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)
mvh Marc 
Hehe, som jeg husker det, var en del af forhistorien for Taurus i Padborg også at det allerede var sket, og billeddokumenteret. Hvis du ser flere eksempler, synes jeg du skal fotografere og offentliggøre - diskret, selvfølgelig, så ingen hverken operatører eller lokoførere bliver hængt ud.

Forhåbentlig blev den "kreative" kørsel med ikke godkendte køretøjer i Padborg stoppet, da vi indførte kravet om at kørslen skal ske på dansk sikkerhedscertifikat for et årti siden. Udfordringen er jo ikke så meget om det teknisk kan lade sig gøre, som et forsikringsmæssigt spørgsmål. Uden dansk tilladelse og uden dansk sikkerhedscertifikat (evt kørsel på en andens certifikat), er der ingen gældende forsikringer, og man kan godt komme til at lave en del skade (også på personer) med tog (og 25 kV), og skulle uheldet være ude, er det ret skidt, ikke at have de lovpligtige forsikringer...

/Lasse

TXL TRAXX MS3.

Maskinerne er bestilt med ETCS og uden ZUB123 STM. Flere er bygget, men generelt har man haft stoppet alle leveringer og godkendelser for at skifte fra Bombardiers ETCS løsning til Alstoms ETCS løsning. Det har forsinket leveringen med mindst et par år - og reelt gjort det umuligt at sælge andet en lok til Tjekkiet, Italien og Polen. Leveringen til TXL var så flere år forsinket i forvejen, da det i årene omkring Bombardiers frasalg af togvirksomheden generelt ikke lykkedes at få godkendt tog hos de tyske myndigheder.

Der er forventninger til leveringer i år af MS3 platformen, da testene med Alstom ETCS forløber fint, og godkendelsen forhåbentlig snart er på plads. Man har om ikke andet lige landet et par store ordrer på MS3 lok - herunder 50 lok til Northrail - så markedet er i al fald begyndt at tro på "hul på bylden" inden så længe.

/Lasse

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  6/07-23, 08:26
Citat fra: esni Dato  5/07-23, 15:00så hvad skal der til nu omstunder for at kunne rangere på 25 kV i Padborg?
En fuld elektrisk godkendelse gældende hele 25 kV 50 Hz nettet i Danmark.
Er der stadig særlige danske krav i den forbindelse eller kan fx en godkendelse til fransk 25 kV overføres til dansk 25 kV?
Og hejset med ETCS og ZUB123 kommer selvfølgelig oveni hvis man vil udenfor Padborg...

Eskild

Citat fra: esni Dato  6/07-23, 14:17Er der stadig særlige danske krav i den forbindelse?
Ja, se bilag 4 nederst her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1465
Citateller kan fx en godkendelse til fransk 25 kV overføres til dansk 25 kV?
Ikke endnu, men vi kommer forhåbentlig tættere på når ERTMS er fuldt udrullet, og adskillige gamle systemer forsvinder. F. eks. burde kravene i området 350-650 Hz allerede kunne fjernes, de vedrører S-banens HKT-anlæg.

Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Af Stig Bang-Mortensen. 7/07-23, 10:41.
Seneste redigering: 8/07-23, 09:12 af Tommy Nilsson
CitatOg tilbage er så spørgsmålet - hvorfor mener nogle operatører at de har gavn af at kunne køre på dansk strøm i Padborg, og andre ikke synes det er værd at investere i?
Det handler om om man vil betale for et rangerberedskab eller køre selv under 25 kV.
Mvh
Stig Bang-Mortensen

Citat fra: Stig Bang-Mortensen Dato  7/07-23, 10:41
CitatOg tilbage er så spørgsmålet - hvorfor mener nogle operatører at de har gavn af at kunne køre på dansk strøm i Padborg, og andre ikke synes det er værd at investere i?
Det handler om om man vil betale for et rangerberedskab eller køre selv under 25 kV.
Mvh
Stig Bang-Mortensen
Hvis brug af rangerberedskab betales pr. gang, så må det vel afhænge af hvor tit man kommer i Padborg. Men der kan vel også være principper/firmapolitik indblandet

Eskild

Gå op Sider: 1 2 [3]
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak