Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Kræver godkendelse til Danmark nødvendigvis ZUB123 og/eller ETCS level 2

(Kørsel nord for Padborg kræver det med mindre man kan få en 70 km/t plan - og det kan man normalt ikke...)

Eskild

Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 3/07-23, 11:53.
Seneste redigering: 3/07-23, 11:56 af Per Holm
Citat fra: esni Dato  3/07-23, 11:06Kræver godkendelse til Danmark nødvendigvis ZUB123 og/eller ETCS level 2


Hvis toget ikke kræver virksomt køreledningsanlæg skulle det uden videre kunne køre til Gredstedbro (Gs).

Men derefter bliver det mere indviklet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: esni Dato  3/07-23, 11:06Kræver godkendelse til Danmark nødvendigvis ZUB123 og/eller ETCS level 2


Når du siger (skriver) "Danmark" går spørgsmålet vel mest på "Banedanmarks infrastruktur (forsynet med faste togkontrolanlæg)"?

Citat fra: Svend Dato  3/07-23, 14:26
Citat fra: esni Dato  3/07-23, 11:06Kræver godkendelse til Danmark nødvendigvis ZUB123 og/eller ETCS level 2


Når du siger (skriver) "Danmark" går spørgsmålet vel mest på "Banedanmarks infrastruktur (forsynet med faste togkontrolanlæg)"?

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg mener - jeg er jo ikke professionel i jernbaneverdenen.

I min naivitet, som grænser til det håbløse, så forestiller jeg mig at der udover kravene til 'alle køretøjer' på Banedanmarks net gælder krav indenfor mindst 3 grupper, når vi taler om 25kV køretøjer:

  • Krav til traktionsudrustningen
  • Krav om ETCS level 2 på relevante dele af nettet
  • Krav om ZUB123 på relevante dele af nettet

Vil 'man' altid stille krav om 2?  og om 3?
Hvis 2 og/eller 3 ikke er opfyldt er der naturligvis grænser for HVOR enheden kan bruges...

Eskild

Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Af Svend. 3/07-23, 18:55.
Seneste redigering: 3/07-23, 18:58 af Svend
Citat fra: esni Dato  3/07-23, 16:07
Citat fra: Svend Dato  3/07-23, 14:26
Citat fra: esni Dato  3/07-23, 11:06Kræver godkendelse til Danmark nødvendigvis ZUB123 og/eller ETCS level 2


Når du siger (skriver) "Danmark" går spørgsmålet vel mest på "Banedanmarks infrastruktur (forsynet med faste togkontrolanlæg)"?

Jeg er ikke helt sikker på hvad jeg mener - jeg er jo ikke professionel i jernbaneverdenen.

I min naivitet, som grænser til det håbløse, så forestiller jeg mig at der udover kravene til 'alle køretøjer' på Banedanmarks net gælder krav indenfor mindst 3 grupper, når vi taler om 25kV køretøjer:

  • Krav til traktionsudrustningen
  • Krav om ETCS level 2 på relevante dele af nettet
  • Krav om ZUB123 på relevante dele af nettet

Vil 'man' altid stille krav om 2?  og om 3?
Hvis 2 og/eller 3 ikke er opfyldt er der naturligvis grænser for HVOR enheden kan bruges...

Det er et voldsomt emne, som skal besvares af de, der har forstand på det.
Men du kan starte med surfe lidt rundt på Trafikstyrelsens hjemmeside.... og måske blive klogere her
https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/jernbanesikkerhed/ansoeg-om-godkendelse-og-tilladelse/godkendelse-af-koeretoejer/teknisk-kompatibilitet
https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/jernbanesikkerhed/ansoeg-om-godkendelse-og-tilladelse/godkendelse-af-koeretoejer/ofte-stillede-spoergsmaal

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/06-23, 09:09De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.
Lasse
De eneste maskiner som nåede at få en "Padborg-alene" godkendelse var BR185.1, altså 1. generation 185 (001-200 hos DB Cargo), og så Taurus (serien som hedder 1116 hos ÖBB, altså ES64U2). Hvis BR186'erne er fra 2020, er de med sikkerhed ikke godkendte til 25 kV 50 Hz i Padborg.
De vel på et tidspunkt kommende, men tilsyneladende meget forsinkede, BR188 til TX Logistik har været gennem en fuld EMC-godkendelse, men hvordan de ligger til i forhold til DK-STM h.h.v. ETCS ved jeg ikke - det gamle Bombardier synes at ligge i (franske??) ruiner.....

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 20:15
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 30/06-23, 09:09De sidste maskiner, der burde have fået en "Padborg alene" godkendelse burde være de tre TRAXX MS2 / BR 186 som Polske Cargounit fik leveret i 2020 - men godkendt noget før. Det er dog muligt, at man endte med at annullere "padborg alene" ideen, da maskinerne kunne nøjes med at køre på tysk strøm, hvis de kom til Padborg.
Lasse
De eneste maskiner som nåede at få en "Padborg-alene" godkendelse var BR185.1, altså 1. generation 185 (001-200 hos DB Cargo), og så Taurus (serien som hedder 1116 hos ÖBB, altså ES64U2). Hvis BR186'erne er fra 2020, er de med sikkerhed ikke godkendte til 25 kV 50 Hz i Padborg.
De vel på et tidspunkt kommende, men tilsyneladende meget forsinkede, BR188 til TX Logistik har været gennem en fuld EMC-godkendelse, men hvordan de ligger til i forhold til DK-STM h.h.v. ETCS ved jeg ikke - det gamle Bombardier synes at ligge i (franske??) ruiner.....

Mindes også at have set BR189/ES64F4 og Vectron MS rangere i Padborg :)

mvh Marc

Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 21:30Mindes også at have set BR189/ES64F4 og Vectron MS rangere i Padborg :)
mvh Marc
Jamen begge har jo også Danmark (og flere andre 25 kV 50 Hz lande) som valgmulighed i displayet, så det kan jo sagtens lade sig gøre hvis lokoføreren er lidt kreativ - men er du sikker på du har set dem rangere i 25 kV 50 Hz området?

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 21:57
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 21:30Mindes også at have set BR189/ES64F4 og Vectron MS rangere i Padborg :)
mvh Marc
Jamen begge har jo også Danmark (og flere andre 25 kV 50 Hz lande) som valgmulighed i displayet, så det kan jo sagtens lade sig gøre hvis lokoføreren er lidt kreativ - men er du sikker på du har set dem rangere i 25 kV 50 Hz området?

Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)

mvh Marc 

Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 22:06Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)
mvh Marc 
Hehe, som jeg husker det, var en del af forhistorien for Taurus i Padborg også at det allerede var sket, og billeddokumenteret. Hvis du ser flere eksempler, synes jeg du skal fotografere og offentliggøre - diskret, selvfølgelig, så ingen hverken operatører eller lokoførere bliver hængt ud.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 22:28
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 22:06Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)
mvh Marc 
Hehe, som jeg husker det, var en del af forhistorien for Taurus i Padborg også at det allerede var sket, og billeddokumenteret. Hvis du ser flere eksempler, synes jeg du skal fotografere og offentliggøre - diskret, selvfølgelig, så ingen hverken operatører eller lokoførere bliver hængt ud.

Nu skal det nok mindst fem år siden jeg sidst har set en 189er i Padborg, og de sidste par gange jeg har været forbi har det kun været 192 Smartron der blevet kørt med. Og de er rene 15kV maskiner, så de fik lidt MK hjælp ;)

Jeg var lige en tur i arkivet og se om jeg kunne finde en 189, meen fandt noget der var ligeså godt  8)

182 505 og 182 506 i Padborg 26/3-16 De havde så vidt jeg husker været brugt til højhastigheds prøvekørsler på København - Ringsted  8) Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 23:06182 505 og 182 506 i Padborg 26/3-16 De havde så vidt jeg husker været brugt til højhastigheds prøvekørsler på København - Ringsted 
Både Hector Rail's og TXL's Taurus'er har godkendelse til at køre på 25 kV 50 Hz i Padborg. Jeg tænker at den eneste grund til at Hector Rail ikke kører hele vejen gennem Danmark, er at de ikke har villet betale for en dansk ATC som snart bliver forældet.

Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 22:06
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 21:57
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 21:30Mindes også at have set BR189/ES64F4 og Vectron MS rangere i Padborg :)
mvh Marc
Jamen begge har jo også Danmark (og flere andre 25 kV 50 Hz lande) som valgmulighed i displayet, så det kan jo sagtens lade sig gøre hvis lokoføreren er lidt kreativ - men er du sikker på du har set dem rangere i 25 kV 50 Hz området?

Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)

mvh Marc 

Hvilke typer flersystemlok ser man så i Padborg?
Udover naturligvis EG, Vectron AC, BR185.2, Taurus?

Eskild

Godkendelse af el- hhv. dieselmateriel i DK
Af Svend. 5/07-23, 13:45.
Seneste redigering: 5/07-23, 13:47 af Svend
Citat fra: esni Dato  5/07-23, 11:47
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 22:06
Citat fra: QN903Qnr0779 Dato  3/07-23, 21:57
Citat fra: MBRrail Dato  3/07-23, 21:30Mindes også at have set BR189/ES64F4 og Vectron MS rangere i Padborg :)
mvh Marc
Jamen begge har jo også Danmark (og flere andre 25 kV 50 Hz lande) som valgmulighed i displayet, så det kan jo sagtens lade sig gøre hvis lokoføreren er lidt kreativ - men er du sikker på du har set dem rangere i 25 kV 50 Hz området?

Ja 100%
Det er så ved at være nogle år siden nu. Jeg kender Padborg station godt, og Har en interesse i Siemens lokomotiver, så jeg er ikke kommet til at bytte om på en 185 og 189  ;D  ;)

mvh Marc 

Hvilke typer flersystemlok ser man så i Padborg?
Udover naturligvis EG, Vectron AC, BR185.2, Taurus?

Stadler Eurodual

https://www.hlg-bebra.de/schienenfahrzeuge/lokomotive_eurodual

https://trainpics-vol-2.startbilder.de/bild/deutschland~dual-mode-lokomotiven~br-2-159-stadler/744721/hlg-bebrapronto-rail-eurodual-2159-216-1.html
https://trainpics-vol-2.startbilder.de/bilder/hlg-159-216-1-wartet-suedabstellung-746476.jpg

Gå op Sider: 1 [2] 3
Indsend billeder

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak