Citat fra: anho Dato 15/06-23, 22:04Mine egne observationer fra da jeg pendlede på kystbanen: ET'erne kører altid med den "brede" side fremad. Det vil sige at pantografarmen er bagved selve kontaktfladen. ER, derimod, kører næsten altid 'skiftevist' når de kører med flere sammenkoblede togsæt - det første togsæt lader armen pege fremad, det næster lader armen pege bagud, og det tredje sæt lader armen pege fremad igen - eller omvendt! For tog bestående af to sæt vil det selvfølgelig være forlænd-baglæns eller baglæns-forlæns.
Det er tydeligvis fordi man ikke skifter strømaftager når man skifter køreretning. Det er som nævnt lidt mere bøvlet på ER.
Så man lader den bagerste strømaftager i den ene retning og den bagerste i den anden retning være permanent oppe. På det midterste sæt er det tilfældigt.
På den måde sikrer man at mindst et togsæt vil have en intakt strømaftager i det tilfælde at de der er oppe bliver beskadiget.