Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stockholm. T-banen
Gå ned Sider: 1 [2]
Stockholm. T-banen
Af Ottoemil. 11/07-23, 22:19.
Seneste redigering: 11/07-23, 22:23 af Ottoemil
God aften igen!

En hurtig googling severer dette:
https://mitt.sl.se/reseplanering/tidtabeller
hvor der er links til pdf-filer med de enkelte liniers køreplaner.
Utroligt, hvad det internet kan!

Og til KKLDs sidste spørgsmål må svaret nok blive 'ja'.

v.h.
Ottoemil

Stockholm. T-banen
Af dysharmonica. 12/07-23, 11:15.


Ikke godt nok - denne her er fra et par dage siden - en hverdag kl. 11

Stockholm. T-banen
Af Ottoemil. 12/07-23, 11:26.
Goddag i forummet.

Om 10-minutters interval på T-banelinie 13 er 'godt nok', kan jeg ikke vurdere, men det er ihvertfald i overensstemmelse med den offentliggjorte køreplan.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Stockholm. T-banen
Af dysharmonica. 12/07-23, 13:11.
Citat fra: Ottoemil Dato 12/07-23, 11:26Goddag i forummet.

Om 10-minutters interval på T-banelinie 13 er 'godt nok', kan jeg ikke vurdere, men det er ihvertfald i overensstemmelse med den offentliggjorte køreplan.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

v.h.
Ottoemil

Min pointe er, at metrosystemer - som udgangspunkt - skal have en frekvens midt på dagen, det er højere end 10 minutter.

Stockholm. T-banen
Af Togiudlandet. 12/07-23, 16:23.
CitatMin pointe er, at metrosystemer - som udgangspunkt - skal have en frekvens midt på dagen, det er højere end 10 minutter.

Nu ved jeg ikke, hvor du har taget billedet, men det er formentlig på en yderstrækning. Og kl 11 om formiddagen, så synes jeg egentlig det er fint nok med 10 minutters drift sådan et sted - lidt som det er fint nok, der kun er 10 minutters drift på de fleste S-tog-linjer i hovedstadsområdet.

God aften i forummet!
Via lidt snak om køreplaner og intervaller er vi nu kommet til den røde T-banelinie. Her følger et par fotos fra mine nylige besøg.
De første strækninger af den røde T-bane blev åbnet i 1964, og det var T-centralen-Fruängen og Liljeholmen-Örnsberg. Mellem Telefonplan og Fruängen benyttedes traceen fra en forstadssporvejslinie. I 1960erne forlængedes linien til Vårberg og Ropsten, og i 1970erne til Norsborg og Mörby Centrum. Det var i 1970erne planen at forlænge den røde linie fra Ropsten til Lidingö (og nedlægge sporvejslinierne på Lidingö; men Södra Lidingöbanan overlevede) og fra Mörby Centrum mod nord og herved overflødiggøre Roslagsbanan. Men Roslagsbanan kører jo endnu, og den skal oven i købet forlænges i tunnel til Odenplan og T-centralen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Västertorp på rød linies ældste delstrækning, som er tidligere forstadssporvej. 30.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Midsommarkransen med tog af type C30. 30.6.2023.

0630-183833
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Hornstull med tog af type C30 på vej mod Ropsten. 30.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Liljeholmen. C20-tog til venstre, C30-tog til højre. 30.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Gamla Stan. Her har rød og grøn linie hver sit dobbeltspor, og der er en perron for hver kørselsretning. Her er perronen for tog mod nord. 3.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Östermalmstorg, 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Stadion, 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Stadion, 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Tekniska Högskolan med tog af type C20 på vej mod Mörby centrum, 2.6.2023.

v.h.
Ottoemil

Citat fra: Ottoemil Dato 12/06-23, 14:51Goddag i forummet.

Som jeg har nævnt i tidligere tråde, var jeg i Stockholm og omegn i forrige weekend.
Stockholms metro, som kaldes T-banen (tunnelbanen), er et stort net, som strækker sig langt ud i forstæderne, delvis under anvendelse af traceer fra tidligere forstads-sporvejslinier. Driftsmæssigt er T-banen opdelt i tre 'grundlinier': Den grønne, den blå og den røde, som dog har sporforbindelse med hinanden. Hver 'grundlinie' har flere linier, som kendetegnedes ved tocifrede linienumre, for eksempel hører linie 10 og 11 på den blå T-bane.

Der er nå en ret stor udbygning av tunnelbanan undervejs. T-bane 3/blå forlænges fra Kungsträdgården over Södermalm (station ved Sofia) til Nacka, en kommune der ikke har tunnelbana idag. Fra Sofia laves også en til gren over Gullmarsplan og Globen, der overtager den linje T-bane 1/grøn har til Hagsätra. Stationerne Globen og Enskede gård på T-bane 1/grøn nedlægges sammen med linjen Gullmarsplan–Sockenplan. Lidt mere perifert bygges T-bane 3/blå ud fra Akalla mod Barkarby, hvor der findes en station til pendeltåg på linjen mod Kungsängen og Bålsta. T-bane 1/grøn får også en ny linje fra Odenplan til Arenastaden, over Hagastaden og Södra hagalund.

Det planeres også et helt nyt system – T-bane 4/gul – der skal køre fra Fridhemsplan over Liljeholmen til Älvsjö, hvor der findes en station til pendeltåg.

Udbygningen har sin egen hjemmeside: https://nyatunnelbanan.se/

Godaften i forummet.
Her et nogle billeder fra den blå T-banelinie – og så har jeg vist eksempler fra alle de tre 'farver'.
Den blå linie er den nyeste T-banelinie. Den første delstrækning, T-centralen-Hjulsta (via Halonbergen), blev åbnet i 1975, strækningerne Halonbergen-Akalla og T-centralen-Kungsträdgården i 1977, og Västra Skogen-Rinkeby i 1985. Den blå linie er mere storslået anlagt end de ældre: Alle stationer med undtagelse af Kista, som ligger på en viadukt, er underjordiske. Perronerne er længere end på de gamle liniers stationer, og perronerne ligger i ret spor, så der ikke er 'gap' mellem perron og tog.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Kungsträdgården. C20-tog holder klar til afgang mod Akalla. 4.6.2023


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
C20-tog på station Kungsträdgården. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station T-centralen, 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station T-centralen med C20-tog til Kungsträdgården. 1.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Västra Skogen med C20-tog til Akalla. 2.6.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Näckrosen med C20-tog til Kungsträdgården. 2.7.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Halonbergen med C20-tog til Akalla. 2.7.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Huvudsta med C20-tog til Kungsträdgården. 2.7.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Solna Strand med C20-tog til Kungsträdgården. 2.7.2023.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Station Duvbo med C20-tog til Kungsträdgården. 2.7.2023.

v.h.
Ottoemil

Stockholm. T-banen
Af Niels Munch. 24/01-24, 08:18.
Seneste redigering: 24/01-24, 08:22 af Niels Munch
Ny operatør på Stockholms T-Bana

Efter et internationalt udbud, hvor 4 tilbudsgivere var i spil, tildeler SL 11-årig kontrakt om drift af T-Banan til selskabet Connecting Stockholm AB.

Hidtidig operatør har været MTR Tunnelbanan AB.

Operatørskiftet finder sted i maj 2025.

SL pressemeddelelse af 23.01.2024: https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/connecting-stockholm-ab-vinner-tunnelbaneupphandling-3298965 .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak