Citat fra: mikkelwf Dato 17/01-24, 08:06Citat fra: steenth Dato 15/01-24, 21:48Hvem har besluttet at "lande" i den sammenhæng er ikke korrekt.... Mig bekendt har vi i Danmark ikke noget som bestemmer over sproget. Og betegnelsen "forbundslande" er noget, som jeg ser tit, som en præcis betegnelse med den kort form "lande", som man som regel kan gennemskue hvad det er i sammenhængen med resten af teksten... Og delstater er en generel betegnelse...
Vi har i Dansk Sprognævn, der fastsætter rammerne for sproget.
Jeg har hentet følgende fra Sprognævnets hjemmeside:
"Dansk Sprognævn blev oprettet i 1955 og har tre hovedopgaver:
- at følge det danske sprogs udvikling, fx ved at registrere nye ord
- at svare på spørgsmål om dansk sprog og sprogbrug
- at fastlægge den danske retskrivning og redigere og udgive den officielle danske retskrivningsordbog, jf. retskrivningsloven
"
De redigere retskrivningsordbogen. Men den indeholder ikke alt. Netop det som bruges. Men jeg kan ikke se noget sted det ikke er tilladt at bruge "lande" i mening som tyske forbundslande og "forbundslande".
Det ligner, at det er dine egne normer du kommer med, som intet har noget som kommer fra Sprognævnet. Og som du bruger vores kostbare tid på at irettesætte andre brugere på dette forum på et grundlag, som overhovedet ikke holder.
Citat fra: mikkelwf Dato 17/01-24, 08:06Jeg tror du misser pointen, idet du selv nævner "forbundslande". Min pointe er, som jeg i øvrigt også har skrevet ovenfor, er at land her henviser til en overordnet enhed (enhedsstat, føderation), hvor forbundsland henviser til (og tilsvarer) en delstat.
Det et er to helt forskellige størrelser. Det ville svare til at skrive at skrive "aftalen skal godkendes af de forskellige tyske stater". Der findes ikke flere tyske stater, der findes kun én stat. Det samme med lande, der findes kun ét land (Tyskland), mens der findes flere forbundslands.
Jeg arbejder med definitioner af begreber, som de bruges. Brugen af begreber er ikke firkantet. Land kan defineres på flere måder. Og der er ingen, som forbyder, at bruge den frihed, at overfører det tyske måde at bruge deres "länder"... Hvis nogen gør det - så bør du kunne dokumentere det. Lige nu - dine påstande er ikke dokumenteret.
Citat fra: mikkelwf Dato 17/01-24, 08:06Citat fra: steenth Dato 15/01-24, 21:48Men jeg vil hellere bruge min tid på tog end sprog....
Så er det lidt sjovt at du bruger tid på at kommentere på indlægget..
Jeg ved gerne være fri for en selvbestaltet sprogpolitibetjent som dig, som misbruger dette forum på at irettesætte andre brugere på meget løs grundlag. Jeg håber du forstå at budskabet, at den måde, som du håndtere sprogrettelser, er ikke noget du bør gøre.