Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stockholm: Pendeltåg og Citybanan
Stockholm: Pendeltåg og Citybanan
Af Ottoemil. 8/06-23, 21:14.
Seneste redigering: 8/06-23, 21:17 af Ottoemil
Godaften i forummet
Ved mit besøg i Stockholm sidste weekend havde jeg også lejlighed til at køre med Pendeltåg. Pendeltågene svarer vel nærmest til vores S-tog, bortset fra at de på mange strækninger deler spor med fjerntog. Linienettet fremgår her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholms_pendelt%C3%A5g   Materiellet er 6-vognstogsæt med fællesboggier, litra X60 (type Alstom Coradia Lirex). De fleste tog, jeg så, bestod af to sammenkoblede 6-vognssæt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pendeltåg X60 nr. 6066 (Alstom 2008) på Uppsala C, 3.6.2023

I juli 2017 åbnedes City-banan, som fører pendeltågene udenom Stockholm C i en dybtliggende tunnel mellem Stockholms Södra og Tomteboda. På City-banan findes stationerne Stockholm City, beliggende i forbindelse med (under) T-Centralen, og Odenplan, beliggende i forbindelse med T-banestationen af samme navn på den grønne T-banelinie.
Da jeg var i Stockholm i maj 2017, var der tæt trafik af pendeltåg på Stockholm C. Ibrugtagningen af Citybanan har medført en hårdt tiltrængt aflastning af den gamle strækning Stockholm Södra–Stockholm C, som kun har ét dobbeltspor.
Lidt mere om Citybanan: https://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_City_Line


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Komplekset T-centralen / Stockholm City er stort, som det ses på denne oversigtstegning


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Perron på Stockholm City. Der er perrondøre, så stationen (og pendeltågstationen Odenplan) kan kun betjene X60-tog. Stockholm City har 4 perronspor, Odenplan har 2.


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Forbindelsen mellem Stockholm Centralstation og station Stockholm City


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fordeler-etage mellem T-centralen og station Stockholm Citys perroner


Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Fordeler-etagen på station Odenplan

v.h.
Ottoemil

Hej Ottoemil,

Jeg fandt lige et par fotos, der passende kan hænges på her.

I 2007 besøgte jeg med en delegation fra Vestsjællands Lokalbaner (VL) ALSTOM i Salzgitter for at besigtige LINT-produktionen til VL.

Det gav mulighed for at se på andet, f.eks.:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Coradia Nordic (X60) under bygning til SL, Alstom 22.05.2007 (nm).

Her ses bl.a. den kollisionssikre struktur, der ellers gemmer sig under "plasticnæsen".

I 2018 gik IDA Rail's studietur til Stockholm og Västerås bl.a. til "Tågskadecenter i Västerås AB" i Tillberga:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
SL X60 050 "Blixten" hos Tågskadecentret, Tillberga 11.10.2018 (nm).

Pendeltåget havde fået repareret en skade på "plasticnæsen".

Bedste hilsener
Niels

Stockholm: Pendeltåg og Citybanan
Af Niels Munch. 1/11-23, 13:24.
Seneste redigering: 1/11-23, 13:28 af Niels Munch
Citat fra: Ottoemil Dato  8/06-23, 21:14Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Pendeltåg X60 nr. 6066 (Alstom 2008) på Uppsala C, 3.6.2023

Pendeltågen i Stockholm er siden 11. december 2016 kørt af MTR Pendeltåg på en 10-årig kontrakt for SL. Men på grund af problemer med driftsstabiliteten har SL og MTR indgået overenskomst om ophør af kontrakten allerede pr. 3. marts 2024, hvor SJ overtager trafikken.

Uddybende kilder: https://www.mitti.se/nyheter/sl-bryter-med-mtr-redan-nu--sj-tar-over-i-mars-6.3.184522.ddc07379d4 og https://www.mynewsdesk.com/se/mtr/pressreleases/trafikfoervaltningen-ab-sl-och-mtr-har-beslutat-att-avsluta-pendeltaagsuppdraget-3283333 .

M.v.h.
Niels

Stockholm: Pendeltåg og Citybanan
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 3/11-23, 10:53.
Nu også omtalt i Railway Gazette. Den sædvanlige sang om logon.

Gå op Sider:[1]
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak