Citat fra: Per Holm Dato 12/07-23, 19:00Citat fra: TroelsH Dato 12/07-23, 16:39... vores eneste forbindelse til Tyskland, ...
Check lige kortet en gang til.
Kan man klare sig uden køreledningsanlæg er der også strkn. 30 som om 2 år vil være ren ERTMS uden bøvl med STM-ZUB123.
Du har ret, for der kører næsten ingen passagertog på strækningen, pga infrastrukturens ringe tilstand i årtier. Så Århus-Hamborg strækningen, der kun ligger 3,5 timer fra hinanden, har dårlig jernbaneforbindelse, så man har jaget de rejsende over på motorvejen og i flyet. Det er meget klimavenligt. Hvad nu hvis at man skal videre ud i EU, og ikke vil køre til Hamborg fra det jyske? Hvad nu hvis man ikke har bil, så er den jyske befolkning tvunget til at sidde i det bumletog, eller vente til 2035?
Det er fint til gods, hvis de har et diesellok med på slæb, eller ved i forvejen at det andet spor ikke er farbart, men det mere optimale er vel at der er fail-over der anvender samme kørestrøm og signal, så derfor skulle det være bygget for flere år siden. Optimalt er der to spor, elektrificeret mellem Hambrog og Århus, men når elektrificeringen har manglet Fredercia-Århus, så....
Ja, der er mange investeringer som er påtrængende, men da mange unge allerede er begyndt at tage toget pga klimaet, både herhjmemme og i udlandet, så skal vi opgradere forbindelserne. Ikke i 20235. Vi skulle have gjort det før, da det har større værdi indtil Fehmern åbner.
Grunden til at der er mange andre investeringer, er ligesom med forvaret, at man har udsultet det i årevis, og nu når de får lidt vind i sejene, så skal BDK og DSB til at lave føreløse s-tog. Jeg er ikke sikker på at det er en tjenste man har gjort dem, men jeg vil ikke sælge mine aktier i de jyske busselskaber lige med det samme... ;-)