Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Dobbeltspor Padborg
Gå ned Sider:[1] 2
Dobbeltspor Padborg
Af Skylight. 6/06-23, 22:27.
Er det korrekt forstået at man i '29 vil lave dobbeltspor det sidste stykke mod Padborg?
Hvilke tog skal dog fylde den strækning op, er det ikke tanken at alle transit godstog skal via Femeren?

Dobbeltspor Padborg
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 6/06-23, 22:47.
Citat fra: Skylight Dato  6/06-23, 22:27Hvilke tog skal dog fylde den strækning op, er det ikke tanken at alle transit godstog skal via Femeren?
Well, der kommer jo en tid med sporarbejder og uheld kan jo også ske, der sætter forbindelsen ned over Lolland ud af drift og så er det jo godt med lidt redundans.
Men sandheden er jo nok politisk - nogle folketingsmedlemmer fra Sønderjylland havde en pris for at stemme for et eller andet forlig.

Dobbeltspor Padborg
Af thade, Aarhus/Slesvig by. 6/06-23, 23:21.
Citat fra: Skylight Dato  6/06-23, 22:27Er det korrekt forstået at man i '29 vil lave dobbeltspor det sidste stykke mod Padborg?
Hvilke tog skal dog fylde den strækning op, er det ikke tanken at alle transit godstog skal via Femeren?

Nu er Danmark jo også et sted man (forhåbentligvis) ikke kun kører igennem. Der er jo fortsat IC mellem Hamborg og Aarhus hhv. Flensborg og Fredericia og mon ikke DB Cargo stadig kører gods til Taulov i 2029? Kapaciteten mellem Tinglev og Padborg synes jo rimeligt, men det vil vel stadig give mere driftsstabiliet med dobbeltspor.

Dobbeltspor Padborg
Af mpp. 7/06-23, 11:29.
Det ville også hjælpe på at få gods på tog til både Aarhus, Hirtshal og Fredericia at man ikke har sådan en enkeltsporet bane midt i det hele. Hvis man så også kunne undgå omløb ville det jo være helt perfekt

Dobbeltspor Padborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 7/06-23, 12:20.
Dobbeltsporet blev vel først og fremmest fjernet fordi "man" mente at kunne undvære det ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Dobbeltspor Padborg
Af esni. 7/06-23, 12:33.
Citat fra: Per Holm Dato  7/06-23, 12:20Dobbeltsporet blev vel først og fremmest fjernet fordi "man" mente at kunne undvære det ...

Det er vist en stærkt forenklet fremstilling af sagen

Eskild

Dobbeltspor Padborg
Af frederikhk. 7/06-23, 16:26.
Dobbeltspor ved Padborg bliver først i 34-35, ifølge anlægsplanen.

Dobbeltspor Padborg
Af thomastog. 7/06-23, 16:40.
Citat fra: Per Holm Dato  7/06-23, 12:20Dobbeltsporet blev vel først og fremmest fjernet fordi "man" mente at kunne undvære det ...

Ved godt wikipedia er bruger-redigeret, og ikke er helt brugbart som kilde wikipedia: Vamdrup-Padborg-banen, men det stemmer med hvad jeg har hørt før:

Citat..
Det var dobbeltspor fra Padborg til Tinglev i årene 1908 til 1938, hvor det ene spor blev fjernet af militærstrategiske årsager..

I artiklen er der en litteratur henvisning til bogen "Sønderjyske baner", måske der kan findes yderligere viden der (?)

Dobbeltspor Padborg
Af Bent Jensen. 7/06-23, 18:08.
Man kunne måske som nødløsning gøre krydsning sporet længere og sporskifte til 130 km i timen og gøre overskæring niveaufri samt hastighed på strækningen Tinglev til Padborg til 160=km t, men kun en nødløsning.
Med venlig hilsen Bent Jensen

Dobbeltspor Padborg
Af TroelsH. 12/07-23, 16:39.
At rejse mellem Århus H og Hamborg tager +4,5 timer med tog, når der går et, og 3,5 timer i bil.

Enkeltsporet på vores eneste forbindelse til Tyskland, som er pænt belastet af transitgodstog mellem Sverige og Tyskland. At der ikke kører flere tog, er fordi at strækningen er i så dårlig tilstand på hele stykket.

Anlægsplanen siger 2035.

Jernbanen skal nødigt kunne konkurrere med gummihjul på hverken gods eller passagerer, så hvis vi underinvesterer. De her internationale forbindelser er vi dog ikke alene om at nedprioritere.

Dobbeltspor Padborg
Af Tommy O. Jensen. 12/07-23, 18:28.
Seneste redigering: 12/07-23, 18:31 af Tommy O. Jensen
Det er nu 10 år siden rådgiverfirmaet Atkins (som netop er solgt til franske Systra) lavede en rapport for en række jyske kommuner, om at få hastigheden og antal afgange op mellem Aarhus-Hamburg.

Turen kunne reduceres fra ca. 4:30 timer til omkring 3:00 timer, materielanvendelse kunne forbedres markant (9 dobbeltture dagligt), og passagertallet ville blive forøget markant.

Bortset fra dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens er blevet en realitet, og togene Rødby-Puttgarden nu kører via Kolding, er der ikke sket nogen som helst forbedring.
Lige nu rækker visionerne knap nok til at få tyske regionaltog forlænget videre til Padborg/Tinglev/Fredericia.
Det må være fordi, man fra Folketinget og Transportministeriet reelt ikke vil dette.

Rapporten på 81 sider kan hentes her: https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/88/1314968.pdf

Dobbeltspor Padborg
Af Svend. 12/07-23, 18:46.
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 12/07-23, 18:28Det er nu 10 år siden rådgiverfirmaet Atkins (som netop er solgt til franske Systra) lavede en rapport for en række jyske kommuner, om at få hastigheden og antal afgange op mellem Aarhus-Hamburg.

Turen kunne reduceres fra ca. 4:30 timer til omkring 3:00 timer, materielanvendelse kunne forbedres markant (9 dobbeltture dagligt), og passagertallet ville blive forøget markant.

Bortset fra dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens er blevet en realitet, og togene Rødby-Puttgarden nu kører via Kolding, er der ikke sket nogen som helst forbedring.
Lige nu rækker visionerne knap nok til at få tyske regionaltog forlænget videre til Padborg/Tinglev/Fredericia.
Det må være fordi, man fra Folketinget og Transportministeriet reelt ikke vil dette.

Rapporten på 81 sider kan hentes her: https://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/88/1314968.pdf

Lidt mere er der nu sket, men rapporten er forældet og burde skrives om.
Men der var flere ting på strækningen mellem Padborg og Hamburg der ikke var taget højde for, bl a at der også kørte andre tog :-)

Dobbeltspor Padborg
Af Svend. 12/07-23, 18:50.
Citat fra: mpp Dato  7/06-23, 11:29Det ville også hjælpe på at få gods på tog til både Aarhus, Hirtshal og Fredericia at man ikke har sådan en enkeltsporet bane midt i det hele. Hvis man så også kunne undgå omløb ville det jo være helt perfekt

Alle køreplanssimuleringer viser, at det ikke er nødvendigt at bygge (det politisk ønskede) dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.
Hvis pengene sidder løst (til udbygning af jernbanen vel at mærke), kan der findes steder, hvor det er noget mere nødvendigt at udbygge.

Dobbeltspor Padborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/07-23, 19:00.
Citat fra: TroelsH Dato 12/07-23, 16:39... vores eneste forbindelse til Tyskland, ...
 

Check lige kortet en gang til.

Kan man klare sig uden køreledningsanlæg er der også strkn. 30 som om 2 år vil være ren ERTMS uden bøvl med STM-ZUB123.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Svend Dato 12/07-23, 18:50
Citat fra: mpp Dato  7/06-23, 11:29Det ville også hjælpe på at få gods på tog til både Aarhus, Hirtshal og Fredericia at man ikke har sådan en enkeltsporet bane midt i det hele. Hvis man så også kunne undgå omløb ville det jo være helt perfekt

Alle køreplanssimuleringer viser, at det ikke er nødvendigt at bygge (det politisk ønskede) dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg.
Hvis pengene sidder løst (til udbygning af jernbanen vel at mærke), kan der findes steder, hvor det er noget mere nødvendigt at udbygge.

Har man i simuleringerne inkluderet en afsporing grundet fejl på sporet som det skete i Farris i 2012?

https://da.wikipedia.org/wiki/Godstogsafsporingen_i_Farris_2012

Dobbeltspor sikrer driften på vitale strækninger.

Mvh. Jens

Gå op Sider:[1] 2
ContecRailDSB MO 1954

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak